ACTUACIONS EDUCATIVES D’ÈXIT
En el nou segle XXI el centre ha continuat la seua tasca educadora i innovadora apostant per una educació de qualitat, i científicament contrastada i avalada per la investigació educativa i per la comunitat científica internacional, i així donar la millor resposta educativa a les necessitats de l’actual societat. Això ha suposat que les mestres i els mestres tinguérem un esperit de formació continua per donar aquesta resposta.
Des del curs 2012-2013 començarem a implementar les Actuacions Educatives d’Èxit (AEE) presentades pel projecte d’investigació educativa INCLUD-ED dins del VII Programa Marc de la Unió Europea, que ha estat fins ara el projecte d’investigació (I+D) més gran del món centrat en l’educació. El projecte presenta les actuacions que estan considerades fins ara com les millors per aconseguir l’èxit de l’alumnat i la millora de la convivència.
A partir d’eixe moment en el centre s’inicia un procés de transformació socioeducativa junt a tota la comunitat, desenvolupant de manera transversal aquestes AEE (Grups Interactius GI i Tertúlies Literàries Dialògiques TLD) en diferents nivells i diferents àrees, però també formació de familiars, formació del voluntariat, comissions mixtes … per afavorir la participació educativa i decisiva de les famílies en el centre i aconseguir conjuntament el somni de la millora en el rendiment i la convivència. Es desenvolupa altra AEE: Model Ddialògic de Prevenció i Resolució de Conflictes (DDPRC). Amb aquesta actuació es pretén previndre els conflictes i contribuir a erradicar la VdG a través del diàleg.
Tot aquest procés de transformació del centre continua amb la celebració de la I Assemblea General en juny de 2014, amb el ponent convidat en Ramón Flecha, catedràtic de sociologia de la Universitat de Barcelona i coordinador del projecte d’investigació abans esmentat. En eixe moment es decideix la transformació del CEIP Sant Vicent Ferrer de Llíria en un Comunitat d’Aprenentatge (CdA), tal i com s’impulsa des d’INCLUD-ED. En aquesta decisió també participen les famílies del centre junt a l’alumnat i el professorat. A partir d’eixa decisió creem xarxa junt a altres centres que també són CdA en la comunitat i en la resta del territori nacional i internacional.
Poc a poc el centre es constitueix com un referent pel seu procés de transformació i per la seua trajectòria en el desenvolupament d’aquestes actuacions. Això ha fet que rebem constantment visites i consultes de diferents centres de la comunitat i d’altres comunitats per aclarir dubtes i recollir idees conjuntament sobre com impulsar processos semblants en cadascuna de les realitats. Cal destacar també que cada vegada comptem amb més alumnat de pràctiques de diferents universitats i institucions que ens proposen col·laborar en l’escola. Des del centre hem recollit aquest procés i els resultats aconseguits any darrere d’any en els projectes d’investigació i innovació educativa presentats a les diferents convocatòries de la Conselleria d’Educació.
En 2015 tinguérem l’honor de presentar un panell en el IV Congrés Internacional Multidisciplinar d’Investigació Educativa (CIMIE) amb el títol : “L’impacte de les AEE en la direcció dels centres”
En 2017 aconseguirem la menció d’honor del premi a l’Acció Magistral organitzat per la Fundació d’Ajuda contra la Drogaddicció (FAD), la Comissió Nacional Espanyola de cooperació amb la UNESCO i el BBVA.
Sa Majestat la Reina Letizia ens va fer entrega de dit guardó en Madrid el 18 de desembre de 2017. Això ha fet que l’escola pública de Llíria, el CEIP Sant Vicent Ferrer ha estat present en articles o mitjans de difusió comarcal i nacional com el diari Levante, el suplement aula d’aquest mateix diari, en la web del premi nacional Acció Magistarl, o la web de la casa real.
El dia 22 de setembre de 2018 l’alcalde i president del plenari de la ciutat de Llíria en Manuel Civera Salvador va otorgar a l’escola pública de Llíria CEIP Sant Vicent Ferrer la Medalla de la Ciutat. Els dies 11 i 12 de novembre de 2019 la Comunitat Educativa CEIP Sant Vicent Ferrer de Llíria, va estar a Brussel·les representant a Espanya al congrés «Supporting Key Competences Development: Learning Approaches and Environments in School Education», «Suport al desenvolupament de competències clau: enfocaments i entorns d’aprenentatge en l’educació escolar». Allí s’exposaren i es varen debatre exemples d’aquests enfocaments i entorns d’ensenyament, incloent-hi aprenentatge basat en projectes, aprenentatge transversal o aprenentatge en col·laboració amb voluntariat o actors externs, amb l’objectiu de tenir un conjunt d’accions polítiques concretes, adaptables a nivell nacional, que poder introduir a les escoles de tota Europa.
En quant al nostre alumnat tenim l’orgull de dir que és premiat cada any en les diferents convocatòries dels premis extraordinaris de la Conselleria d’Educació, tenint inclús el privilegi de presentar aquest acte en el Palau de les Arts front a centenars d’alumnes de la seua edat i les seues famílies