Les Tertúlies Literàries Dialògiques (TLD) són una activitat educativa i cultural identificada pel programa INCLUD-ED com una estratègia eficaç per a reduir el fracàs escolar. Estes tertúlies ensenyen als estudiants a compartir, dialogar i gaudir de grans obres literàries, al mateix temps que fomenten la comprensió lectora, el coneixement i el desenrotllament personal.
Es basen en un diàleg igualitari, on les opinions dels estudiants són valorades pels seus arguments, no pel poder o la jerarquia.
Com s’organitzen?
En cada sessió, tots els participants expressen la seua interpretació del que estan llegint. Cada estudiant compartix el que li ha interessat, per què li ha cridat l’atenció i el relaciona amb altres tertúlies prèvies. Este intercanvi permet aprofundir en els temes de la lectura i generar nous coneixements. A més, una persona del grup s’encarrega de moderar la sessió per a assegurar que tots participen de manera igualitària.
Per a ajudar-nos a reflexionar millor, cada estudiant té un quadern de tertúlies on pot anotar el que li ha cridat l’atenció durant la lectura, a vegades amb el suport de la seua família. Això els facilita expressar les seues idees en les tertúlies, fent l’intercanvi encara més enriquidor.
