L’ETAPA D’INFANTIL

A la visió de l’educació infantil al CEIP PALÀNCIA, apostem per una escola respectuosa en la infància, on els xiquets i xiquetes es troben en un entorn càlid i acollidor, on se’ls reconeix com a individus únics i on es respecta la seua identitat i diversitat.

La nostra escola posa l’èmfasi en les següents característiques:

Joc heurístic

Considerem el joc com una eina fonamental per a l’aprenentatge dels infants. Creiem que el joc és una activitat natural que permet als infants explorar el món, desenvolupar les seues habilitats i emocions, i adquirir noves experiències.

Relació afectuosa

El nostre equip docent està format per professionals amb una gran sensibilitat i empatia envers els infants. Fomentem una relació respectuosa i afectuosa, creant un espai segur on es senten lliures per expressar-se i compartir les seues emocions.

Pedagogies actives i participatives

Adoptem metodologies actives i participatives que donen a l’alumnat un paper actiu en el seu aprenentatge. Els convidem a explorar i descobrir a través de projectes, investigacions i activitats pràctiques, així com a expressar les seues idees i opinions.

Foment de la creativitat i l’expressió artística

Valorem l’expressió artística com un mitjà perquè comuniquen les seues emocions i sentiments. Proporcionem oportunitats per a la música, la dansa, les arts visuals i altres formes d’expressió creativa.

Treball en contacte amb la natura

Connectar amb la natura és una part essencial de l’educació dels nostres alumnes. Organitzem eixides a l’aire lliure i activitats relacionades amb el medi ambient perquè puguen apreciar la bellesa de la natura i adquirir consciència ecològica.

Resolució positiva de conflictes:

Enfrontem els conflictes amb una perspectiva dialògica, utilitzant la comunicació no violenta i fomentant la resolució de problemes mitjançant el diàleg i l’empatia.

Participació activa de les famílies

Considerem les famílies com a socis en l’educació dels xiquets i xiquetes. Creem espais de col·laboració i participació perquè les famílies es puguen involucrar en el procés educatiu dels seus fills i filles.

Procés lectoescriptor

La base d’aquest procés és el treball de la consciència fonològica, entesa com l’habilitat per a aïllar i discriminar sons i síl·labes, codificar i descodificar, compondre paraules i frases, etc. Els nodrim de recursos arrelats al seu dia a dia, partint del nom propi i de paraules del seu entorn més pròxim, respectant el ritme maduratiu de cada infant.

Cursos d’educació infantil

2 anys:
En aquesta etapa, posarem un fort èmfasi en l’adaptació a l’escola i a l’entorn social. A través del joc, la música, la dansa i les activitats lúdiques, els nostres alumnes de 2 anys desenvoluparan la seua motricitat i les seues habilitats socials. Treballarem la psicomotricitat fina i gruixuda perquè adquireixen habilitats bàsiques com agafar objectes, caminar, saltar i pintar amb pinzell.

3 anys:
En aquest curs, ens centrarem a potenciar les habilitats socials i emocionals, alhora que afavorirem el seu desenvolupament cognitiu. A través d’activitats grupals i jocs cooperatius, fomentarem la comunicació i l’empatia. També començarem a introduir els primers conceptes matemàtics i lingüístics, utilitzant materials didàctics adaptats a aquesta edat. Treballarem el reconeixement de les lletres, els números i l’estimulació de la seua imaginació a través de contes i narracions.

4 anys:
En aquesta etapa, començaran a explorar el món que els envolta mitjançant experiències significatives. Potenciarem la seua curiositat i afany d’aprendre a través d’activitats pràctiques i experimentals. Es treballarà l’expressió oral i es començarà a fomentar la lecto-escriptura de manera progressiva i adaptada a les seues necessitats. Continuarem amb el desenvolupament de les habilitats matemàtiques, presentant conceptes com ara la suma, la resta i les formes geomètriques bàsiques.

5 anys:
En l’últim curs d’Educació Infantil, ens centrarem en prepararlos per a l’etapa de Primària. Reforçarem la lectura i l’escriptura, així com les operacions matemàtiques més complexes. També continuarem desenvolupant la seua creativitat i expressió artística, treballant amb materials més complexos. A més, potenciarem la seua autonomia i responsabilitat, preparant-los per a fer front amb èxit els nous reptes que vindran a l’etapa següent.

En resum, a l’etapa d’Educació Infantil, el nostre principal objectiu és proporcionar un entorn estimulant i adequat a les necessitats de cada grup d’edat, on puguen créixer, explorar, aprendre i desenvolupar-se de manera integral. Utilitzarem metodologies basades en l’aprenentatge actiu, el joc i la participació activa, amb l’acompanyament de mestres especialitzats en aquesta franja d’edat.