FIL

“BASTIM PONTS”

UN PROJECTE DESENVOLUPANT CONJUNTAMENT AMB EL CRA PEÑA ESCABIA DE L’ALT PALÀNCIA PER AFAVORIR L’INTERCANVI LINGÜÍSTIC ENTRE CENTRES UBICATS EN ZONES VALENCIANOPARLANTS I CASTELLANOPARLANTS.

S’iniciarem en aquest projecte ja que s’ha detectat que: 

  • L’alumnat valencianoparlant no escull la seua llengua en els temps d’oci i jugen en castellà.  
  • Les pantalles i els continguts que l’alumnat del centre consumeix a través d’elles és majoritàriament en castellà el que suposa que siga una llengua cada vegada més dominant en les zones rurals.  
  • L’alumnat que es matricula nou a l’escola és majoritàriament castellanoparlant i presenta problemes de comprensió oral i expressió oral a les aules.  

OBJECTIUS 

En quant a l’adquisició dels objectius proposats en el CEIP Palància l’objectiu general era: empoderar l’alumnat valencianoparlant per utilitzar la seua llengua en tots els àmbits i ser referent per a la resta. Considerem que tot i no estar en la seua totalitat aconseguit sí que es ha permet el projecte obrir un espai de reflexió i de valorar la nostra llengua en tots els espais. Al mateix temps l’alumnat castellanoparlant també s’ha vist reflectit amb l’alumnat de l’altra escola i han reconegut la sort que tenen de ser capaços de parlar tan bé el valencià a pesar de queno és la seua llengua materna. 

En quant als objectius específics:  

1. Potenciar l’ús del valencià a partir de les interaccions en un ambient distés: 

   – Les activitats realitzades han promogut l’ús del valencià en un ambient relaxat i de confiança, cosa que ha facilitat la pràctica de la llengua en contextos no acadèmics. Tallers, jocs lingüístics i dinàmiques de grup han permès als alumnes expressar-se lliurement en valencià, reforçant la seua confiança i fluïdesa. 

2. Ressenyar la importància d’utilitzar la nostra llengua en qualsevol ambient i moment diari i no reduir el seu ús a l’àmbit acadèmic

   – La realització de les activitats del projecte ens ha permés debatre sobre   la importància de l’ús del valencià en tots els aspectes de la vida quotidiana. Els alumnes han participat en activitats extraescolars i comunitàries on han utilitzat el valencià, demostrant que aquesta llengua pot ser part integrant de qualsevol context. 

3. Compartir experiències amb altre alumnat de zones semblants a la del nostre centre amb la llengua valenciana com a llengua prioritària

   – Les videoconferències i trobades amb altres centres han permès als nostres alumnes intercanviar experiències i practicar el valencià amb altres joves. Això ha reforçat la seua identificació amb la llengua i ha creat nous lligams entre els alumnes de diferents zones. 

4. Compartir història, cultura i literatura de les comarques implicades: 

   – S’han organitzat activitats d’investigació sobre la història, cultura i literatura de les comarques participants. Els alumnes han investigat i creat preguntes i han compartit els seus descobriments mitjançant videoconferències, augmentant així el seu coneixement i apreciació del patrimoni valencià. I afavorint la pertinença al medi rural. 

5. Sentir-nos part d’una entitat cultural comuna: 

   – Les activitats han fomentat un sentiment de pertinença a una comunitat cultural compartida. A través de la música, l’esport, els tallers, i les jornades els alumnes han experimentat la riquesa de la cultura valenciana i han desenvolupat un fort sentiment d’identitat. 

6. Intercanviar experiències i recursos per millorar la pràctica docent: 

   – Els docents hem tingut l’oportunitat de crear un ambient de treball i d’establir relacions i espais per poder crear un projecte conjunt amb uns objectius compartits  enriquint l’experiència educativa dels alumnes. 

2. LES ACTIVITATS 

ACTIVITATS PRÈVIES 

– Vídeo presentació de cada escola i el seu entorn: Els vídeos de presentació han estat una eina valuosa per introduir els alumnes a les diferents realitats lingüístiques i culturals dels centres participants. Aquestes presentacions han fomentat la curiositat i el respecte envers altres pobles i paissatges. 

-Investigació de l’entorn del CRA. Cada cicle un poble + extraure preguntes: aquesta activitat ha permès als alumnes conèixer millor el seu propi entorn així com el dels altres. L’extracció de preguntes ha afavorit l’aprenentatge actiu i l’intercanvi de coneixements. 

-Videoconferència cultural cada cicle amb un aulari: les videoconferències han estat una plataforma per al diàleg intercultural, permetent als alumnes compartir i aprendre sobre la cultura i les tradicions d’altres regions valencianes. 

-Aprenentatge de la cançó “Caminem Lluny” de Dr. Prats: l’aprenentatge i interpretació d’aquesta cançó ha estat una activitat motivadora que ha combinat la música amb l’ús del valencià, reforçant la cohesió del grup i la confiança en l’ús de la llengua. 

2.2 ACTIVITATS DURANT LA JORNADA D’INTERCANVI: 

-Taller i Partides al Trinquet d’Algímia: Aquesta activitat ha estat molt ben rebuda pels alumnes, ja que els ha permès conèixer i practicar un esport tradicional valencià en un ambient autèntic. Les partides al trinquet han promogut la col·laboració i el treball en equip, a més de fomentar la participació activa en una part important de la cultura valenciana. 

-Tallers i Jocs Populars a la Glorieta (Infantil): els tallers i jocs populars han estat especialment efectius per als alumnes d’educació infantil. Aquests jocs han ajudat a desenvolupar habilitats motores i socials mentre gaudien i aprenien sobre les tradicions valencianes. L’ambient lúdic ha facilitat la interacció i la comunicació en valencià de manera natural. 

-Gimcana Cultural pel Poble “Algímia en el Cor” (1r – 3r): la gimcana cultural ha estat una de les activitats més enriquidores i educatives de la jornada. Els alumnes han pogut explorar el poble d’Algímia tot descobrint llocs d’interès històric i cultural. Aquesta activitat ha afavorit l’aprenentatge actiu, el treball en grup i l’ús del valencià en situacions reals i significatives. 

-Esmorzar Comunitari amb Productes Típics de les Dues Zones: L’esmorzar comunitari ha estat un moment clau per a la convivència i l’intercanvi cultural. Els alumnes han pogut tastar productes típics de les dues zones, cosa que ha fomentat la curiositat i el respecte per la gastronomia local. Aquesta activitat també ha facilitat la socialització i la creació de vincles entre els participants. 

-Taller de Xapes: Portem-nos-en un Record!:el taller de xapes ha estat una activitat creativa i divertida que ha permès als alumnes dur-se un record tangible de la jornada. La creació de xapes ha servit per expressar la seua identitat i creativitat, reforçant el sentiment de pertinença al grup i al projecte. 

-Taller Audiovisual: Vídeo amb Chroma – Testimonis de l’Experiència: el taller audiovisual ha estat una excel·lent oportunitat per als alumnes d’aprendre sobre tècniques de gravació i edició de vídeo. Els testimonis enregistrats han permès reflexionar sobre l’experiència viscuda, consolidant l’aprenentatge i reforçant la competència comunicativa en valencià. Els vídeos produïts seran un recurs valuós per a futures activitats i projectes. 

-Cloenda Musical: la cloenda musical ha posat un final festiu i emotiu a la jornada d’intercanvi. La música ha estat un element unificador que ha permès als alumnes expressar-se lliurement i gaudir d’un moment de celebració conjunta. Aquesta activitat ha reforçat la cohesió del grup i ha deixat un record positiu de l’experiència. 

2.3 ACTIVITATS POSTERIORS 

-Publicació a la web dels centres del vídeo creat durant la trobada.

-Mural d’autoavaluació: el mural finalment no va ser amb fotos sino amb post-its d’autoavaluació.  Aquesta ha estat una activitat molt positiva que ha permès als alumnes reflexionar sobre la seua participació i aprenentatge durant la trobada. Aquesta activitat ha fomentat la presa de consciència sobre els seus progressos i l’impacte personal de l’experiència. A més, el mural ha estat exposat en un lloc visible del centre, permetent a tota la comunitat escolar veure els moments destacats de la trobada i els comentaris dels alumnes sobre la seua experiència. Això ha ajudat a consolidar els aprenentatges i ha promogut una cultura de reflexió i autoavaluació contínua. 

3. INCIDÈNCIA DEL PROJECTE

 El projecte ha tingut un impacte positiu en la millora de la competència comunicativa dels alumnes. Mitjançant activitats diverses, els alumnes han ampliat el seu vocabulari, han millorat la seua expressió oral i escrita, i han guanyat confiança per comunicar-se en valencià en diferents contextos. 

El projecte ha contribuït a una major valoració i estima pel valencià entre els alumnes. Han desenvolupat una actitud més positiva envers l’ús de la llengua, considerant-la no només un instrument acadèmic, sinó també una part essencial de la seua identitat cultural i social. 

4. CONTINUÏTAT DEL PROJECTE 

Donat l’èxit i l’impacte positiu del projecte, es proposa la seua continuïtat en el futur. Es planifica seguir amb l’intercanvi seguint amb algunes de les activitats que hem  realitzat i introduir-ne de noves per continuar fomentant l’ús del valencià i l’intercanvi cultural entre els centres participants. A més, es treballarà per establir noves col·laboracions amb altres institucions per ampliar l’abast del projecte. 

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies