La tradició de cel·lebrar la Festa de la Castanyera, està present ja fa molts anys a la nostra escola. L’oritge d’aquesta cel·lebració es remonta al dia de Tots Sants, moment de pregar pels difunts. Antigament, els campanars de les esglésies no paraven de sonar per avisar de l’arribada del dia. Fer sonar les grans campanes era una tasca tan dura, que els campaners havien de carregar energies. Ho feien amb castanyes, el fruit que més abundava en aquella època de l’any. Les solien acompanyar amb vi dolç per fer-les baixar i fer passar el fred.

Amb els anys, la figura de la castanyera s’ha convertit en un mite de la festivitat. La representem com una dona anciana, humil, amb un mocador al cap i davant d’un torrador de castanyes. Aquesta imatge ens arriba de les senyores que venien les castanyes anys enrere. Solien servir castanyes en una paperina de paper i animaven a la comprad’aquest fruit.

Enguany ens ha visitat de manera molt especial, doncs ha vingut acompanyada per la bruixa Vetusta, que es fa amagar en una cova, dins la nostra olivera, i també acompanyada per vuit velletes del nostre poble que indicaren quin camí calia seguir la Castanyera per aplegar a l’escola.

Una experiencia enriquidora, on els infants junt a la gent gran, han fet rialles compartides, aplaudiments compartits, balls compartits i sobretot vivències i espais compartits.

Moltíssimes gràcies per disfressar les vostres filles i fills, i portar els fruits secs i carnosos per fer la festa més dolçeta encara.

A continuació us deixem un vídeo resum de l'activitat: