PARTICIPA EN EL PROGRAMA ERASMUS+
2023-2024
Erasmus+ és el programa de la Unió Europea en els àmbits d’educació la formació, la joventut i l’esport.
El nostre objectiu és obrir les portes de la nostra comunitat educativa a Europa, ser centre d’acolliment perquè altres col·legis puguen observar les nostres pràctiques educatives i les nostres activitats educatives d’èxit (grups interactius, tertúlies, club de valents com a model dialògic de resolució de conflictes).
També aprofitar l’oportunitat del programa europeu per a visitar centres en els quals puguem observar metodologies innovadores i inclusives, reforçant el nostre compromís per ser un centre obert a la realitat que ens envolta i a la formació contínua.
MOBILITAT A TORÍ (ITÀLIA) DIES 9 10 I 11 D’ABRIL DE 2024
El dia 9 d’abril va començar l’aventura per a tres mestres/as (Santiago, Ángela i Ester), del centre escolar Julio Mª López Orozco en el nord d’Itàlia (Fossano).
Vam tindre un acolliment espectacular per part del professorat, alumnat i el coordinador Danilo Eandi, que va programar tota la nostra estada Erasmus, a Itàlia.
1r DIA-9 abril: SALA MULTISENSORIAL, TECNOLOGIA – CREATIVITAT I LABORATORI DE CODING. (Scuola Primària Calvino).
El primer dia, visitem l’aula multisensorial, un espai amb efectes d’il·luminació, musicals, auditius, tubs de bambolles, fibra òptica, vídeos, vibracions… Tot es controla a través d’una sèrie de dispositius segons les característiques dels xiquets/as: lesions cerebrals, necessitats comunicatives complexes, patologies neurològiques, xiquet/as amb trastorn de l’espectre autista…
Seguidament, presenciem les sessions de tecnologia i creativitat, on els alumnes/as de primer i quint de primària, realitzen una activitat de creació d’avatars (Canva). D’altra banda, un altre grup, amb l’ús de Bee Bot, un robot educatiu, exploren el món de la programació dins d’una ciutat virtual. L’alumnat de quint de primària, guia als més xicotets assumint el paper de mentors.
2n DIA:10 abril. CODING, ROBÒTICA I CURS DE TEATRE (Scuola Primària Calvino/Scuela Mitjana Genola).
Comencem el segon dia, visitant una aula de primer de primària. Vam conéixer les zones dividides en ambients, els instruments didàctics, hàbits, rutines, activitats, temps, valors com la responsabilitat i el sentit de la comunitat.
Seguidament, assistim a una sessió de matemàtiques (quart nivell). Gràcies a l’ensenyament actiu visualitzem a través de blocs LLEC, la sessió d’engranatges i geometria.
Finalment, vivim en directe, el projecte de teatre on l’alumnat, munta espectacles teatrals. Vam poder veure com assagen i adapten obres teatrals, preparen el guió i trien el decorat.
A Itàlia, posseïxen un horari a les vesprades destinat al reforç, amb activitats de teatre, repàs, cinema o natació. Una experiència increïble!
3r DIA:11 abril. FLIPPED CLASSROOM (Scuela Mitjana Genola).
L’últim dia, acudim a una classe de secundària amb el tema de l’energia i experimentem com els estudiants aplicaven l’aprés per a resoldre problemes pràctics. Part de les habilitats cognitives s’activen a casa, amb pòdcasts i vídeos, compartits pel docent; i a l’aula, l’alumne/a juntament amb els companys/as participa sent el centre del procés d’ensenyament/aprenentatge.
No podem oblidar d’esta estada tot l’aprés i les experiències compartides.
UN AUTÈNTIC PLAER!
MOBILITAT AALST (BÈLGICA)
ABRIL 2024
La setmana del 22 al 28 d’abril els profes Dimas i Lina van començar el seu viatge a Bèlgica per a aprendre en un intercanvi de professors en el qual compartim els nostres espais educatius i mètodes d’ensenyament. Les nostres companyes belgues Límit i Julie van vindre també a visitar-nos durant la primera setmana de maig. L’experiència no ha pogut ser més positiva.
Bèlgica té un sistema educatiu que fomenta la igualtat d’oportunitats. L’accés a l’educació és universal i gratuït.
Educació Infantil (Preescolar):
- Comença a partir dels 2 anys fins als 6 anys.
- Educació Primària:
- Comprén 3 cicles, amb 2 anys en cadascun.
- S’enfoca en un desenvolupament integral i unificat dels estudiants.
- Educació Secundària:
- Oferix 4 formes generals d’estudi: general, tècnica, artística i professional.
- Existix una àmplia oferta dirigida a ciutadans amb discapacitat, totalment gratuïta.
La principal diferència amb Espanya és que a Bèlgica, l’educació obligatòria comença als 6 anys i finalitza als 18 anys.
El sistema educatiu de Bèlgica es basa en la construcció de coneixements i en el desenvolupament de competències. Es promou el treball en equip, la creativitat i el pensament crític.
Bèlgica té tres llengües oficials: neerlandés, francés i alemany. L’idioma d’instrucció a les escoles depén de la regió. És fonamental l’aprenentatge dels idiomes des de la infància per la seua necessitat de comunicació.
En Aalst vam conéixer una escola de primària en la qual s’estudiaven els tres idiomes oficials des de tercer de primària, a més de l’anglés.
En primària hi ha una assignatura anomenada Modern Languages en la qual es dona de manera oral i pràctica les llengües oficials, sense gramàtica. S’entremesclen simultàniament activitats en els tres idiomes estudiant per exemple expressions, normes, es realitzen activitats en les quals els alumnes interactuen donant la seua opinió, contestant a preguntes… Hi ha una classe específica de conversa en la qual es reforça amb un mestre una classe amb 6 alumnes. Això permet una atenció més individualitzada l’ensenyament dels idiomes per a alumnes amb alguna mena de necessitat educativa o alumnat de nova incorporació que desconeixen l’idioma.
L’aprenentatge primerenc de les llengües a Bèlgica és fonamental perquè a més de les tres llengües oficials la diversitat cultural tan rica en la zona crea la necessitat de comunicar-se entre els habitants.
Un altre aspecte a destacar és la gran inversió en educació de l’estat, que també vam poder comprovar en infraestructures públiques (trens, autovies, conversió en zona de vianants dels carrers…)
Creiem fonamental que els centres compten amb finançament econòmic per a renovar i adaptar el mobiliari amb un estil d’aules futuristes: facilitant, primer la col·laboració i segon la connectivitat.
- Mobiliari i escriptoris còmodes que tinguen accés a endolls per a carregar els seus dispositius, emmagatzematge per a guardar els cables dels computadors, així com un espai per a sostindre els portàtils.
- Tauletes amb pantalla tàctil per a cada alumne (que poden portar a casa el tenen com en préstec durant el curs ) a més de pissarres digitals interactives en cada classe.
- Mobiliari flexible i ergonòmic: l’antiga imatge d’aules amb files de seients es deixa arrere per a donar lloc a un mobiliari informal, però flexible, multifuncional i que fomente la creativitat i innovació, no la típica cadira de fusta rígida i dura amb taules quadrades. Ací cada classe compta amb unes taules dissenyades per a poder ser utilitzades a nivell individual, grups de 3 de 4 … afavorint el treball en equip i col·laboratiu.
- A més d’espais comuns de lectura en cada racó dels corredors per al descans i desconnexió.
- En infantil les aules tenen una dotació anual de 1300 euros per a mobiliari (no entra ací material escolar ni didàctic) pel que cada any les mestres invertixen per a transformar les seues classes. Com generalment els preus allí són molt elevats, el menjador els convida cada setmana a fruita per a tots els alumnes, per a fomentar hàbits saludables.
A Bèlgica plou moltíssim però això no afecta per a fer classes en l’exterior, utilitzar els patis i eixides per a aprendre de manera pràctica els continguts. És molt normal veure grups de xiquets pels carrers de les ciutats en horari escolar realitzant activitats pràctiques, que donen sentit a l’educació.
La majoria es desplaça al col·le amb bicicleta, tramvia o tren. No es veuen molts cotxes pels carrers, hi ha molts carrers convertits en zona de vianants, encara que ens va cridar l’atenció que tampoc tenien voreres amb arbres ni gespa, les ciutats són molt grises. En cada plaça hi ha un parquin enorme de bicicletes, fins i tot en els col·legis.
Donen molta importància a l’hort, als patis aprofiten els corredors exteriors per a fer cultius i fins i tot en el col·le produïxen la seua pròpia cervesa. És un país que dona molta importància a la lectura, invertixen molt a les seues biblioteques són impressionants en amplitud, disseny, possibilitat de reservar jocs manipulatius, tauletes, …
MOBILITAT A FINLÀNDIA
MAIG 2024
La tercera mobilitat del curs ha sigut a Finlàndia, concretament a Tampere, la segona ciutat més important del país
Les professores Lucía Pérez i Ana Jaén van visitar el centre associat a la facultat d’educació “Tampeeren Normaalikoulu” del 13 al 17 de maig.
A la seua arribada al centre els va acollir la coordinadora del projecte Erasmus +, Leena, professora de música en el centre. Dos alumnes de nové grau van ser les encarregades d’ensenyar-nos totes les instal·lacions i respondre a algunes dels primers dubtes que es presentaven.
El centre compta amb gran quantitat d’espais. Gimnasos, diverses aules de música, menjador, aules de manualitats de materials durs (fusteria) i blans (costura i teixits), aules per a classes d’economia domèstica i cuina, gran biblioteca, zones en els corredors per a distensió i treball en grup. Diversos patis exteriors…
L’educació primària a Finlàndia és àmpliament reconeguda com una de les millors del món degut al seu enfocament holístic i centrat en l’estudiant. A continuació, es detallen alguns aspectes clau d’este sistema educatiu:
Filosofia i Enfocament
- Equitat i Accés Universal:
- L’educació és gratuïta per a tots els xiquets, incloent-hi el material escolar, esmorzars, i transport si és necessari.
- No hi ha escoles privades que competisquen amb les públiques; la majoria de les escoles són finançades per l’estat i estan dissenyades per a oferir igualtat d’oportunitats a tots els estudiants.
- Èmfasi en el Benestar de l’Estudiant:
- Es posa un fort èmfasi en el benestar físic i mental dels estudiants. L’entorn escolar és amigable i de suport, buscant reduir l’estrés i la pressió sobre els alumnes.
- Les jornades escolars són més curtes en comparació amb molts altres països, i els xiquets tenen més temps per al joc lliure i activitats extracurriculars.
Estructura i Currículum
- Iniciació Tardana en l’Escolarització Formal:
- Els xiquets comencen l’escola formal als 7 anys, encara que l’educació preescolar és comuna des dels 6 anys. Esta es dividix en 9 graus fins als 15 anys.
- Abans de l’escolarització formal, es promou un aprenentatge basat en el joc.
Durant esta setmana les nostres companyes visitants van tindre l’oportunitat d’observar diferents sessions en els diferents nivells.
Algunes de les coses que més els van cridar l’atenció:
Tot l’alumnat disposa d’un iPad que se’ls entrega a l’inici de l’escolarització i retornen quan la finalitzen.
El menjador és gratuït per a tots els estudiants i van en horari lectiu acompanyats del seu tutor o tutora, se servixen de manera autònoma. El centre reutilitza les sobres del dia anterior per a crear plats nous i minimitzar el desaprofitament d’aliments.
L’horari es dividix en sessions de 45 minuts amb descansos de 15 minuts en els quals poden fer lliure circulació.
L’alumnat i professorat, una vegada en el centre, canvien el seu calçat de carrer per un per a circular per l’interior amb motiu de sentir-se “a casa” i mantindre netes les instal·lacions.
MOBILITAT A NORUEGA
MOBILIDAD ERASMUS NORUEGA
Comença la nostra aventura.
Durant el curs 2022-2023 el centre es va llançar a descobrir el món Erasmus+. Després de realitzar una formació i el projecte, esperem durant mesos a saber el resultat. Ho hem fet genial, ens ho han aprovat!
Després de rebre les bones notícies ens posem a la feina. És moment de decidir què volem aprendre i de buscar destins. Fini i jo volem veure escoles d’infantil, descobrir com són els mestres en altres països, com organitzen l’espai, com trien els materials i quines dinàmiques duen a terme. Tenim la sort de trobar a Carlos en la nostra cerca, un espanyol que viu de professor a Noruega i que està disposat a acollir-nos. Ens en anem a Noruega!
En arribar ens vam adonar del preciosa que és Noruega. Ens va impressionar la quantitat d’hores de sol (de 3.20 a.m a 23.40), la temperatura (25°) i el verda que és. Sembla que gaudirem molt esta setmana.
Durant la nostra estada vam tindre la sort de veure tres col·les, per a compartir-los amb vosaltres ens agradaria presentar-vos la classe d’1 a 2 anys, la classe de 3 a 5, els patis i el centre remesure.
Centre 1: Aula d’1 a 2 anys.
En entrar el col·le ens quedem super sorpreses per les moltes diferències que hi ha.
D’una banda la part arquitectònica: el centre està dissenyat per a imitar una casa. La classe té porta directa a l’exterior, el primer espai és el rebedor en el qual deixen jaquetes i sabates, després trobem altres espais oberts amb material didàctic concret, el bany i finalment el cor de l’aula, el saló cuina amb el que es desenvolupa la vida. Ens encanten els finestrals de sòl a sostre que ens permeten veure tota la naturalesa que ens envolta.
La rutina d’aula és relaxada. L’alumnat arriba a poc a poc, se saluden i s’unixen al joc, el mateix ocorre amb els adults, que s’incorporen de manera escalonada. Quan ja estan tots, 10 alumnes i 4 adults més nosaltres (un adult per cada 3 menors), comencem a desdejunar com una família. Cadascun en el seu mesita i la seua cadira ens mengem les nostres farinetes i amb un ritme relaxat desenvolupem el dia entre moments de joc lliure a l’aula, moments de joc al pati, temps d’higiene i d’alimentació.
Ens encanta que tots els aprenentatges giren al voltant del món natural que els envolta, que els òbriguen els ulls a l’experimentació i a la vivència directa, que fomenten la seua autonomia i que els preparen a la seua realitat.
També és molt interessant com es fa un esforç continu per eixir del centre. Les excursions, una setmanal, són diverses i volen enfrontar al xiquet amb el seu context a través d’activitats interessants que van des de l’eixida al parc, al bosc, a la biblioteca o al museu. L’objectiuno és el destí, és el camí, en el qual pugem al bus urbà, passegem per la rodalia, saludem a la gent i descobrim nous espais. Es nota que és una mica de caràcter social i en el que tots participen, la gent ens cedix el pas, els trens toquen el xiulet i tothom ens saluda. Nosaltres vam tindre la sort d’anar-nos al museu de música que està enmig del jardí botànic.
El Pati, un bosc a la ciutat.
Si hi ha alguna cosa que ens ha captivat totalment és l’espai exterior. En estos patis la reina és la naturalesa: esquirols, gavines, blanques i corbs. Grans arbres cobrixen el cel i estructuren l’espai, un espai dissenyat per a garantir el moviment, la relació, l’experimentació, l’aprenentatge de la naturalesa i també el repte i el control físic. El patino és segur, el pati és provocador, serà l’alumnat qui trie on anar i quins reptes assumir.
Col·legi 2: Aula de 3 a 5 anys.
Abans d’anar a este col·legi ens van dir que és un centre molt fanfarró i també molt hippie, i que era interessant veure’l. En arribar ens va sorprendre novament l’arquitectura. Es nota que Noruega es preocupa molt per crear espais interessants, connectats, oberts i acollidors.
La rutina del col·le és molt flexible i molt interessant. Com en l’altre col·legi, l’arribada és gradual, tracten de crear grups d’uns 18 alumnes acompanyats de 3 adults. Els temps de menjar i pati organitzen la jornada. Al voltant d’un hall central que s’utilitza per a ballar, saltar i dur a terme les sessions de ioga, entre altres, es troben les aules de referència. Agrupats per edats similars 3-4 o 4-5, en cada espai se’ls preparen zones de joc, art, experimentació i de lectura. En eixe espai també se’ls donaven possibles activitats voluntàries. Finalment, s’aprofiten estos moments de circulació lliure per a realitzar una activitat més guiada amb un grup reduït en un altre espai.
És molt interessant veure el progrés d’una activitat de grup reduït. Un adult de l’aula ix amb 4-5 alumnes i es van a l’atelier. Allí primer realitzen una activitat manual. Una vegada finalitzada parlen sobre la seua creació i després aprofundixen sobre els temes que han sorgit en la conversa a través de ferramentes com l’ordinador, microscopis, lupes, llibres, etc..
A pesar que puga semblar que regna el descontrol, veiem com els límits estan molt delimitem, així com els objectius d’aprenentatge, per la qual cosa dins de la llibertat que té l’alumne, tot està dissenya i organitzat per a garantir el seu benestar, la seua capacitat de descobriment, la seua autonomia i el seu aprenentatge.
Els centres remesure són centres de reciclatge creatiu relacionats directament amb la metodologia docent Reggio Emília (Itàlia). Este projecte té una clara mirada cultural centrada en la sostenibilitat, la creativitat i la investigació de materials de rebuig. Amb esta perspectiva promou la idea que l’imperfecte conté un gran missatge ètic, capaç de regirar reflexions, que acaben sent una font educacional, evitant la definició de poc útil o fem.
Els subministraments remesure són arreplegats de la cotidianeidad i transformats, classificats i estructurats per un guia. Serà també esta figura qui després present el material a l’alumnat.
Per a organitzar una provocació en la qual participen l’alumnat dels col·legis de la ciutat es realitzarà una elecció conscient del material i de la seua distribució i presentació a l’alumnat. L’espai i la llum complementa al material i tracta d’inspirar a l’alumnat a l’experimentació i a la creació lliure.
Després de finalitzada la nostra estada allí a Noruega, arriba el moment de tornar al col·le i de mirar la nostra aula des d’una nova mirada, des de la possibilitat de canvi i de construcció, però també des de la valoració positiva de tot el que aconseguim fer malgrat la diferència en espais i en recursos.
2023/2024