COMUNITAT EDUCATIVA

Comunitats d’Aprenentatge

Comunitats d’Aprenentatge és una proposta de transformació educativa que busca millorar l’aprenentatge i la convivència de totes i tots els estudiants. Basat en el Aprenentatge Dialògic i en un conjunt de Actuacions Educatives d’Èxit  entre elles, el Model Dialògic de Resolució de Conflictes, basat en el diàleg igualitari, i involucra a tota la comunitat educativa participant en els processos del centre (com l’elaboració conjunta de les normes). Aquest model promou assemblees i espais de diàleg en els quals tots poden participar, ja que totes les aportacions són valuoses i escoltades per tots i totes.

El Projecte

Un món
millor, construït per tots,
i per a tots!

És un projecte basat en un conjunt d’Actuacions Educatives d’Èxit, dirigides a la transformació social i educativa de la comunitat. És un projecte que comença a l’escola, però que integra tot el que està al seu voltant.

A partir de l’Aprenentatge Dialògic, de la Participació Educativa de la Comunitat i de Pràctiques Inclusiva, volem atingir una educació d’èxit per a tots els xiquets i joves que aconseguisca, al mateix temps, eficiència, equitat i cohesió social.

Combinant ciència i utopia, el projecte busca una millora rellevant en l’aprenentatge escolar de tots els alumnes, en tots els nivells i, també, el desenvolupament d’una millor convivència i d’actituds solidàries.

Origen

Una de les principals raons per les quals les escoles hui dia no estan responent a les necessitats reals dels estudiants i els reptes de la societat moderna és precisament el fet que moltes de les pràctiques i estratègies utilitzades no estan certificades per les teories i accions científicament reconegudes com a eficaces i equitatives. Per a canviar això, l’educació ha de basar-se en el coneixement acumulat per la comunitat científica internacional sobre actuacions educatives que asseguren l’èxit dels estudiants.

En la dècada de 1990, el Centre d’Investigació en Teories i Pràctiques per a la Superació de les Desigualtats (CREA) de la Universitat de Barcelona, sobre la base dels coneixements acumulats per la comunitat científica internacional i en col·laboració amb els principals autors de diferents disciplines de tot el món, va promoure la implementació de Comunitats d’Aprenentatge en preescolar, primària i secundària.

Base Científica

L’estructura i el concepte de les Comunitats d’Aprenentatge compten amb una base científica molt sòlida, desenvolupada al llarg de més de 30 anys d’investigació i que involucra hui dia a un equip de més de 70 especialistes de diferents països i diversos camps del coneixement.

El seu fonament conceptual està confirmat per les conclusions del Projecte INCLUD-ED, desenvolupat per la Comissió Europea justament per a identificar i analitzar estratègies educatives que ajuden a superar les desigualtats i milloren els resultats d’aprenentatge.

Aquesta anàlisi va portar a la identificació d’una sèrie d’Actuacions Educatives d’Èxit: aquelles pràctiques que comprobadamente han donat els millors resultats en l’educació, i que compten amb l’aval de la comunitat científica internacional. La característica diferencial d’aquestes Actuacions Educatives d’Èxit és el fet que són universals: han demostrat els millors resultats en els més diferents contextos.

Resultat

La igualtat d’oportunitats suposa hui dia aconseguir la igualtat de resultats.

Les Comunitats d’Aprenentatge creen un clima d’altes expectatives per part de tots els involucrats, transformen el context de l’aprenentatge i obtenen els següents resultats:

  • Millora de l’acompliment acadèmic de tots els alumnes. Millora dels resultats escolars dels alumnes en totes les assignatures. Un alt nivell d’aprenentatge és fonamental per a enfrontar els constants reptes de la societat del segle 21.
  • Disminució radical en els índexs de repetició, abandó i fracàs escolar.
  • Millora del clima i de la convivència; augment de les actituds solidàries.
  • Augment del sentit i de la qualitat de l’aprenentatge per a tota la comunitat.
  • Augment de la participació de tots: alumnat, familiars, docents, equips directius, universitats, fundacions, entitats i organismes públics.
  • Millora de les condicions de vida de la comunitat: majors índexs d’inserció laboral, de nivells de salut, d’habitatge digne.

Per a arribar a ser una Comunitat d’Aprenentatge, l’escola s’ha de sotmetre a un procés de transformació i aplicar les Actuacions Educatives d’Èxit, que estan ancorades en els principis de l’Aprenentatge Dialògic.