Metodologia 50/50 – 9 passos cap a l’estalvi energètic
La metodologia 50/50 és una metodologia de 9 passos enfocada a la consecució de l’estalvi econòmic i energètic en un edifici. Involucra activament a l’alumnat de 6è de primària en el procés de gestió de l’energia i els ensenya comportaments respectuosos amb el medi ambient a través d’accions pràctiques.
A continuació es pot trobar un resum dels 9 passos que conduiran a l’estalvi econòmic i energètic:
PAS 1 – CREACIÓ DE L’EQUIP ENERGÈTIC
L’equip energètic està format per un grup d’alumnes (d’una classe o representants de diferents classes), un o dos mestres interessats i el conserge de l’escola, entre altres. La seva tasca és la d’explorar la situació energètica actual de l’escola i proposar i implementar mesures d’estalvi energètic. L’equip també organitzarà una campanya d’informació i educació dirigida a la resta de l’escola.
PAS 2 – RECORREGUT ENERGÈTIC GUIAT
Abans de començar a treballar amb els alumnes, el director del centre escolar, conjuntament amb els mestres involucrats i el conserge, participen en l’anomenat “recorregut energètic guiat”, que els prepararà per a les tasques futures. L’objectiu del recorregut és:
- Fer una avaluació inicial de les característiques energètiques de l’edifici escolar (inclosa l’avaluació del sistema de calefacció, l’estat tècnic de l’edificació, etc.);
- Identificar els elements en què s’ha d’enfocar l’atenció dels alumnes, així com la recerca d’experiències d’èxit potencial per als alumnes.
PAS 3 – CONÈIXER, PRENDRE CONSCIÈNCIA I PLANIFICAR
En aquesta etapa els alumnes (tant de l’equip energètic com la resta) es familiaritzen amb qüestions com ara:
- Formes d’energia o l’ús de l’energia en la vida quotidiana i el seu impacte en el medi ambient,
- L’efecte hivernacle, el canvi climàtic i la protecció del clima,
- L’estalvi energètic, l’eficiència energètica, l’ús de fonts energètiques renovables.
Aquestes qüestions poden ser plantejades tant durant les classes regulars com durant les reunions addicionals amb els alumnes (és a dir, reunions d’ecoescola, reunions de l’equip energètic…). L’objectiu és conferir als alumnes el coneixement i la conscienciació de les qüestions relacionades amb el clima i l’energia, així com fer-los conscients que hi ha la possibilitat de fer accions que actuïn sobre el canvi climàtic i que les seves accions individuals són importants.
PAS 4 – RECORREGUT ENERGÈTIC / INSPECCIÓ
Aquesta vegada el recorregut energètic és realitzat per l’equip energètic. Sota la supervisió dels professors i el conserge de l’escola, els alumnes inspeccionen tot l’edifici escolar i avaluen els diferents aspectes que influeixen en el consum energètic de l’escola, incloent:
- Estat tècnic de l’edifici
- Sistema de calefacció
- Il•luminació
- Ús d’equips electrònics
- Ús de l’aigua calenta
Totes les sales de l’escola haurien de ser examinades (aules, passadissos, escales, gimnasos, banys, sala de professors, sales d’emmagatzematge, etc.)
PAS 5 – PRESA DE DADES DE TEMPERATURA I AVALUACIÓ DE L’ÚS DE L’ENERGIA
En aquesta etapa de l’execució del projecte l’equip energètic té dues tasques:
- Fer un perfil de temperatura a llarg termini de l’escola mesurant temperatures a totes les aules durant 2 setmanes i comprovant si es corresponen amb els estàndards establerts.
- Avaluació de l’ ús de l’energia basada en:
- Observació de com la conducta d’altres alumnes, mestres i altres usuaris de l’edifici escolar influeix en el consum energètic de l’escola. Ells prestaran especial atenció a comportaments com ara: mètode d’airejar les habitacions, mètodes de regulació de la calefacció, ús d’aparells elèctrics i electrònics, etc.
- Fent enquestes entre altres alumnes (fora de l’equip energètic) respecte a la seva opinió sobre les temperatures i la qualitat de l’aire a l’escola, els hàbits pel que fa a l’ús dels equips elèctrics i electrònics i altres temes relacionats amb l’energia.
PAS 6 – PLA D’ACCIÓ / SOLUCIONS
En aquesta etapa l’equip energètic analitza els seus resultats i desenvolupa propostes de solucions per reduir el consum energètic a l’escola. L’equip també identifica els “grups objectius” de les propostes, així com les maneres d’apropar-s’hi amb el missatge d’estalvi energètic.
PAS 7 – CAMPANYA INFORMATIVA
En aquesta etapa l’equip energètic comparteix amb la resta de l’escola el que han après durant l’execució del projecte i el que poden fer per estalviar energia. L’equip pot utilitzar diferents canals de comunicació, com per exemple: fer cartells o presentacions a la pissarra digital, fent presentacions en les classes i en els esdeveniments de l’escola, organitzar una Jornada d’estalvi energètic, crear un espai dedicat al projecte a la web de l’escola, etc.
PAS 8-INFORMAR DE MESURES QUE REQUEREIXIN PETITES INVERSIONS –
A vegades, fins i tot petites quantitats de diners poden fer un gran canvi! Encara que l’objectiu principal de la metodologia 50/50 és l’estalvi energètic aconseguit sense inversió econòmica (canvi de conductes), l’equip energètic també pot proposar la implementació de petites inversions a l’autoritat escolar i / o altres possibles patrocinadors, sol•licitant el seu suport.
PAS 9 – COMUNICACIÓ I ÚS DELS DINERS ESTALVIATS
Una part molt important del projecte és la participació dels alumnes en la decisió de com utilitzar els diners estalviats. D’aquesta manera sentiran que les seves accions tenen resultats positius i mesurables. Per tant, després de cada any d’aplicació del 50/50 cal calcular i informar la comunitat escolar sobre la quantitat d’energia, CO2 i diners que han estat estalviats i, a continuació, discutir amb els alumnes què es pot fer amb els diners estalviats.