JOB SHADOWING ESJBERG

26 març 2023 – 1 abril 2023

Egebæk-Hviding Skole i Ansgarskolen (Ribe).

Avaluació de la mobilitat:

DIARI D’APRENENTATGE

DIA 1

Després d’un llarg viatge comencem la nostra primera experiència Erasmus+.

Arribem a l’escola Egebæk-Hviding Skole a les 8 del matí, just a l’hora que comencen les classes.

A primera hora, ens hem reunit amb la directora del centre, Ditte, i ens ha explicat com és el sistema educatiu danès. A l’escola que visitem avui tenen alumnat de 0 a 6th grade, és a dir de 5 a 12 anys. Cal destacar que el centre té llibertat per a triar les seues àrees a treballar i la seua càrrega horària. Després de l’educació primària l’alumat promociona a secundaria, que ací consisteix únicament en 3 cursos. Al finalitzar-la han de fer una prova per a arribar a High School, on fan 3 cursos més equivalents al nostre BAT, que els preparen per arribar a la universitat.

Ens ha encantat l’escola, com molts alumnes venen a soles en bicicleta, l’entorn natural que l’envolta, els espais i recursos dels que disposen o com deixen les seues sabates a la porta per a completar la jornada escolar en mitjons. Més tard els alumnes ens han rebut amb una cançó interpretada per tots ells i un ritme musical que han preparat els alumnes més petits. Després els hem ensenyat el vídeo que ha gravat el nostre alumnat i els hem donat la manualitat feta amb palma blanca que havien preparat per a ells. Els ha agradat moltíssim.

Però l’escola no deixava de sorprendre’ns i més tard hem pogut assistir a una activitat de lectoescriptura que havien preparat per als xiquets de 5 anys. En ella, l’alumnat s’ha desplaçat amb la seua bici fins a un bosc proper on l’han desenvolupat. Han gaudit buscant lletres, treballant en un entorn únic i l’han terminat amb una deliciosa xocolata calenta. Ni la intermitent nevada ha impedit que pogueren gaudir de l’activitat.

A última hora hem assistit a una sessió de handcrafts on l’alumnat de 4th grade ha fet una manualitat amb llana i cartró, anomenada Viklebilleder, on ens han convidat a participar mentres podíem conversar amb l’alumnat.

3 mestres desenvolupaven l’activitat amb un grup de 27 alumnes. Aquestes ratios tan baixes ajuden a aconseguir una gran qualitat en l’aprenentatge al millorar l’acompanyament i l’atenció individual.

La jornada escolar termina a les 13:40, quan la majoria dels alumnes marxen a casa. Però l’alumnat que per conciliació familiar ho necessita, pot romandre al centre fins a les 17:00, mentres són atesos per la figura dels Pedagogs, que fan de monitors al centre. Ací tenen la possibilitat de fer moltes activitats lúdiques no curriculars, fins i tot poden cuinar el seu propi berenar.

Ha sigut una jornada molt carregada d’informació on hem pogut aprendre moltíssim.

A continuació, podeu veure el video que els nostres alumnes han preparat per als xiquets de Dinamarca:

DIA 2

Comencem el dia amb el poble totalment blanc per la nevada d’ahir i fem marxa fins al col·le. Avui entrem a diverses classes on podem observar en primera persona com funciona l’educació a Dinamarca.

Primer assistim a una classe de 4rt grade, però avui d’anglès. Per la proximitat amb la pasqua les activitat giraven en torn a “Easter”. La classe comença explicant el planning de la sessió, que te una durada de 90 minuts. Avui treballaran totes les destreses comunicatives de la llengua estrangera. Primer es farà a l’interior de l’escola, però ells tenen autonomia per a treballar dins de l’aula, al passadís o la biblioteca i per a fer-ho de manera individual o per parelles. Els dos mestres i el pedagog responsables de la classe únicament intervenen quan l’alumnat ho necessita.

Ens ha cridat molt l’atenció que els alumnes porten els seus propis telèfons mòbils, que guarden dins d’una caixa i poden fer servir en determinades activitats, com la d’avui. Gastaven el traductor i altres aplicacions per a ajudar-se i resoldre les activitats plantejades. La segona part de la sessió s’ha desenvolupat a l’exterior, on han fer “walk and talk”. L’alumnat disposava de determinades preguntes en anglès sobre la pasqua que havien de fer-se entre ells per a treballar la expressió oral.

Més tard hem anat a una sessió de “sports” amb l’alumnat de 0 grade (5 anys). Aquesta sessió s’ha desenvolupat a un poliesportiu municipal ubicat justament al costat de l’escola. Com que les escoles no tenen tanques per a delimitar l’espai, no sabíem si les instal·lacions esportives pertanyen al col·le o no, i encara que no ho són fan ús d’elles diàriament. Ací l’alumnat ha fet una aproximació a l’esport mitjançant jocs on l’objectiu principal era desenvolupar la seua autonomia i hàbits saludables. Al realitzar l’activitat a la pista del pavelló, és decisió de les famílies si l’alumnat fa l’activitat amb esportius o sense ells ni mitjons. Amb el fred que feia quasi tots i totes anaven descalços! La sessió tenia una durada de 90 minuts i han disposat de molt temps per a donar-se una dutxa i canviar-se de roba.

Per últim hem assistit a una classe de alemany amb l’alumnat de 5th grade. Fins i tot nosaltres em aprés a presentar-nos en alemany! Al ser la seua segona llengua estrangera comencen el seu estudi en aquest curs i ho han fet practicant vocabulari i estructures lingüístiques molt senzilles. Com en totes les aules disposen d’un Chromebook (portàtil xicotet i tàctil) per a cadascú, poden triar si volen fer aquestes activitats en paper o de manera digital. Encara que molts d’ells preferien fer-ho en paper, utilitzaven els seus dispositius per a buscar informació o traduir paraules. Ens ha sorprès l’autonomia i el domini que tenen a nivell informàtic. El mestre disposa d’una plataforma virtual on pot compartir amb els seu grup els materials de treball curricular.

Avui ha sigut una jornada més tranquil·la, on hem pogut participar en les classes, parlar amb el professorat i l’alumnat, i veure com és el dia a dia en l’escola. Els mestres ens han tractat molt bé i ens hem sentit molt acollits. Intercanviar impressions i opinions amb ells ha sigut molt enriquidor.


DIA 3

Avui ha sigut el nostre últim dia en la Egebæk-Hviding Skole, una escola en la que ens hem sentit molt ben acollits. Hem entrat a diverses classes i hem pogut observar com funciona el centre a tots els nivells.

Primer hem assistit a una classe de 2nd grade. Quan han arribat tots, han treballat les rutines a classe: anoten la data, assistència, l’oratge, etc. A continuació s’han establert grups flexibles per a treballar i cada mestra ha agafat la meitat del grup. Hui, el criteri per a fer aquests grups ha sigut en xics i xiques. Ells s’han quedat en la seua aula fent treball de danès mentres que les xiques han anat a l’aula de manualitats a fer treball d’art. Ens ha encantat aquesta aula, on podem trobar tots els recursos necessaris per a desenvolupar de forma adient aquest àrea. En ella disposaven de teles, material de papereria, material reciclat, màquines de cosir o planxar, pintures de tot tipus, fustes, tisores, pegaments… Cal destacar la bona organització d’aquest material i la facilitat per a optimitzar aquests recursos a nivell de centre. Avui les alumnes han fet ous de pasqua per a regalar a les seues famílies.

Després de la primera parada per a esmorzar, hem assistit a una classe d’angles en 6th Grade. En ella estaven treballant els “civils rights”. Han començat fent una lectura comentada en anglès sobre Rosa Parks i Nelson Mandela. Al terminar-la, l’alumnat ha treballat amb els seus chromebooks entrant en la plataforma virtual en la que treballen i elaborat un llistat de paraules destacades sobre la lectura. Cal destacar que els ordinadors estan adaptats a les necessitats de l’alumnat, trobant portàtils de diferents mesures. En la segona part de la sessió han elaborat un Power Point sobre “Real life heroes” que més endavant exposarien als seues companys. El domini d’aquestes aplicacions per part de l’alumnat era molt gran. Finalment ens ha sorgit de manera espontània la possibilitat de presentar en anglès el nostre col·le a l’alumnat, mitjançant google earth i contestant les seues preguntes. Ha sigut una experiència inesperada i molt divertida.

Com a cloenda de l’experiència en aquest centre, Ditte, la directora del mateix, ens ha convidat a visitar el Wadden Sea Center. Declarat com a Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO, es tracta del parc nacional més gran del país. És una zona intermareal de la Mar del Nord que s’estén des dels Països Baixos fins a Dinamarca. El col·le aprofita la seua proximitat per a desenvolupar projectes de consciència ecològica, sostenibilitat i medi ambient. Des del centre s’organitzen visites guiades per part dels alumnes, arreplegada de residus, estudi de la fauna i flora des del centre d’interpretació i diverses activitats més. Ha sigut una experiència molt educativa conèixer com aprofiten el seu patrimoni amb objectius pedagògics.

Ha sigut un plaer conviure durant tres dies en aquesta escola. Hem gaudit de molts aprenentatges i vivències, recavant moltíssimes idees que podem portar-nos a la nostra escola.

Demà ens espera Ansgarskolen, altra escola de Ribe i estem expectants per conèixer-la. Vos anirem contant!


DIA 4

El quart dia de la nostra aventura ha sigut molt diferent als anteriors. Hui hem visitat Ansgarskolen, el nostre segon col·legi a Dinamarca. Hem observat moltes diferències amb l’anterior. En primer lloc la seua ubicació. A diferència de l’anterior que estava en una zona rural, aquesta es troba el en poble. Tot i això l’alumnat també utilitza la bicicleta com a mitjà de transport.

En segon lloc en aquest centre s’imparteix, a més de la primária, 7th, 8th and 9th grades, es a dir, l’equivalent a 1r, 2n i 3r de l’ESO. També l’estructura de l’escola és diferent, es tracta d’un edifici de 3 plantes on ja no es fa us lliure dels espais comuns.

Ens ha rebut la cap d’estudis i ens ha informat de l’organització de l’escola a nivell pegagògic i de recursos, tant personals com espacials. Ens ha sorprès veure que a aquesta escola no realitzen agrupacions flexibles, és a dir, cada tutor roman amb la seua aula i compten amb els mestres especialistes (música, anglès, educació física i alemany).

També ens ha explicat i mostrat l’ús de les tecnologies a l’aula i de les diferents aplicacions educatives que utilitzen tant mestres com alumnat. Hi ha una plataforma que agrupa un nombrós conjunt d’aplicacions informàtiques que proporciona el govern a totes les escoles del país. Ací trobem tot tipus d’eines per a treballar en qualsevol assignatura i la gestió i planificació de les programacions i tutories, a més de la comunicació amb les famílies. Hem accedit a moltes d’elles, ens ha explicat el seu ús i hem vist produccions del alumnes, que compten amb una gran competència digital. Altra diferència amb la Egebæk-Hviding Skole és que ací no disposen de portàtils fins al 4rt grade.

Hem visitat totes les instal·lacions i hem entrat a una classe de 1st grade de llengua danesa. En ella han treballat la lectoescriptura d’una manera semblant a com ho fem nosaltres.


Demà continuarem la visita al centre i podrem gaudir de la experiència d’assistir a diferents nivells educatius. Vos tindrem informats!


DIA 5

Acabem el nostre viatge i ho fem de nou en l’escola de Ansgarsloken. Hui hem entrat a 2 classes d’hora i mitja: una classe de 9th grade on estaven fent alemany i un altra de 1st grade on donaven arts.

En la primera estaven preparant els exàmens d’accés al High School. Al llarg de tota la primària, l’alumnat no fa exàmens oficials encara que sí que es fan avaluacions dels seus progressos. Les famílies coneixen aquests progressos mitjançant entrevistes individuals amb els tutors dues vegades per curs sense rebre cap butlletí oficial. Al terminar la secundària si fan exàmens, que necessiten aprovar per a continuar els seus estudis en High School. Avui, l’alumnat estava treballant un text en alemany a la plataforma online que utilitzen a classe, cadascú amb el seu ordinador i amb l’ajuda de la mestra. Com ja havíem vist en altres classes, una vegada el mestre presenta les tasques a fer a l’alumnat ells poden triar on fer-les, i és molt freqüent veure alumnes treballar en els sofàs que hi ha als passadissos, a la biblioteca o a altres espais polivalents, amb molta calma i concentració.

A la segona classe estaven fent una manualitat. Es tractava de la mateixa classe on vam entrar ahir i hem pogut interactuar prou amb ells. Ens ha cridat l’atenció que, encara sent l’últim dia abans de les vacances de pasqua, no hi havia cap activitat especial.

Amb aquest últim dia donem per finalitzada la nostra experiència Erasmus+ a Dinamarca. Com a principal reflexió hem de dir que ha sigut una experiència molt enriquidora per diferents motius. En l’àmbit social pensem que el caràcter danés es veu reflectit a l’aula. Es tracta d’una gent molt respectuosa (tant alumnat com professorat). A l’aula hi ha un clima molt tranquil que fa que s’aprofite molt el temps i el treball.

A nivell organitzatiu fomenten l’autonomia de l’alumnat planificant les tasques al principi de cada sessió i fins i tot que l’alumnat puga triar el lloc de treball que considere més oportú, tant dins com fora de l’aula. L’ús dels espais ens ha fet reflexionar molt sobre una possible organització espacial en el nostre centre, optimitzant els recursos dels quals podem disposar. Tornem a casa amb moltes idees noves sobre espais que es podrien potenciar.

També hem pogut comprovar que aprofiten molt el temps de preparació de classes al centre, ja que el professorat no ha de completar tanta documentació oficial com fem nosaltres.

Com a diferència cultural més important amb nosaltres hem observat la utilització de la bicicleta com a mitja de transport i que l’oratge no condiciona ni les activitats exteriors a fer ni l’organització dels espais fora de l’aula.

Un dels objectius a observar que teníem era el tractament de les llengües estrangeres a l’aula. Hem vist com l’alumnat danés compta a un elevat nivell d’angles. Les classes són molt pràctiques i treballen totes les destreses comunicatives en cada sessió. Hem vist models d’activitats i de formes d’organitzar les sessions que ens poden ser molt productives.

En l’àmbit digital hem pogut aprendre moltíssim de l’educació danesa. Hem pogut conéixer les aplicacions i portals dels quals disposen els mestres i com els utilitzen en les seues classes. L’ús d’ordinadors portàtils o chromebooks està molt normalitzat i no tenen por a utilitzar-los en totes les classes. La competència digital de l’alumnat és molt gran. Hi ha moments en els quals els alumnes poden triar entre paper i material digital, però segons avancen el seu ús es torna més i més imprescindible. Amb els més petits es gasten amb aplicacions més lúdiques o com a traductors, però amb els més grans tot el treball, inclús tests o proves, es fan amb ordinador. És cert que els recursos dels quals disposen i les seues instal·lacions fan més fàcil aquesta competència, però és un tema sobre el qual necessitem reflexionar i potenciar el seu ús al nostre centre. Idees, també hem agafat moltes.

Amb tot això considerem que ha sigut una experiència molt productiva i dilluns tornem a les nostres classes amb ganes de començar a aplicar idees i compartir amb tot el claustre.

Esperem que el centre puga continuar gaudint d’experiències com a aquesta per a créixer com a escola i assolir tots els objectius que ens proposem.