TROBADES ESCOLES VALENCIANES. DIUMENGE 26 DE MARÇ DE 2023.

US ESPEREM A TOTES I A TOTS!!!

Arribem a la 30a edició de les Trobades d’Escoles Valencianes del Baix Vinalopó i Baix Segura. Una xifra redona. Sí, ben redona, sobretot, perquè és una trobada ben esperada: es recupera la presencialitat dels tallers a l’aire lliure i el contacte entre tota la comunitat educativa comarcal a favor de l’ensenyament en valencià. I, realment, aquest “retrobament” provoca il·lusió i alegria.

Amb tot, aquests darrers anys els centres educatius han experimentat un canvi en el seu sistema educatiu quant a l’ensenyament en valencià. Arrere han quedat les famoses i conegudes popularment com a “línies en valencià”, programes educatius bilingües -en un principi- i plurilingües -més tard- en què el valencià era la llengua vehicular i vertebradora, substituïdes per l’actual sistema educatiu plurilingüe que no garanteix de manera eficient que els alumnes quan acaben la seua etapa escolar obligatòria siguen competents en la llengua pròpia del país. Sí que ho són en castellà. Al remat, aquest nou model ens allunya del camí de la igualtat lingüística entre parlants i d’una societat més democràtica, justa i igualitària.

Per tot això, aquesta (re)Trobada ha de convertir-se en una autèntica Festa per la Llengua que, entre un to lúdic i reivindicatiu, reclame un gir cap a un sistema educatiu autocentrat de manera que el valencià siga la llengua vertebradora i la clau que òbriga el camí envers l’aprenentatge d’altres llengües. A hores d’ara, però, només s’hi assegura el monolingüisme en la majoria de casos i, per a una minoria, un bilingüisme queno és bidireccional i que només va a favor de la llengua de l’Estat.

En definitiva, cal unir esforços entre tota la comunitat educativa comarcal per tal de treballar per la renovació pedagògica, per la formació del professorat, per un model educatiu participatiu i democràtic, arrelat i sensible en la protecció del medi ambient i de la diversitat lingüística, dos elements, aquests últims, que s’entrellacen de manera que la sostenibilitat ambiental és inseparable de la sostenibilitat lingüística. És això i no una altra cosa el que ha de fer que complim el missatge d’aquest aplec de centres educatius: “Retrobem el valencià a l’escola!”.

Agraïm a tots els centres educatius, entitats i institucions públiques l’esforç a favor de la Trobada. És un esforç noble, solidari i ferm a favor d’un model educatiu que treballa incansablement per l’autoestima individual i col·lectiva com a poble i pel creixement i pel progrés personal dels nostres alumnes. Que aquesta re(Trobada) servisca per a evidenciar que hi ha un altre model educatiu i social possible: el de la igualtat i la sostenibilitat lingüística. Us esperem al parc municipal d’Elx!