PRINCIPIS BÀSICS
El nostre Centre: CEIP “EL BRACAL”, dependent de la Conselleria d’Educació Investigació, Cultura i Esport, promou la formació integral dels alumnes/as des d’un punt de vista que puga satisfer les demandes específiques d’una societat tecnològicament avançada, constitucionalment democràticament i culturalment plural.
Perquè entenem que una societat democràtica té les seues arrels més sòlides en l’ESCOLA, la institució on els futurs ciutadans inicien l’aprenentatge d’aquells VALORS i ACTITUDS que asseguren una convivència lliure i pacífica .També perquè en el coneixement de la societat, de la cultura i de la història, especialment la més pròxima a cada Comunitat Escolar, està l’embrió de la funció d’il lustrar i educar per a la democràcia.
Per tot això, una vegada analitzat el context intraescolar i extraescolar, és el moment d’abordar la definició del PROJECTE EDUCATIU DEL CENTRE.
Partirem de les següents premisses:
a) Quins són els trets d’identitat que configuren el Centre?
b) Quines són la finalitats que ens proposem aconseguir?
c) Quina serà l’estructura organitzativa que potencie al màxim el treball entre els distints òrgans del Centre?
TRETS QUE DEFINEIXEN LA NOSTRA ESCOLA
Els traços que defineixen la nostra ESCOLA són els següents:
- OBERTA: A la realitat social, personal i familiar, i en continu intercanvi amb elles.
- LLIURE: Perquè cada integrant de l’escola s’assenta ell mateix, que siga capaç de decidir d’acord amb les seues possibilitats.
- CREATIVA: Potenciem la iniciativa, l’originalitat, l’espontaneïtat i la pròpia expressivitat.
- RESPONSABLE: On l’alumne trobe un clima favorable que possibilite i fomente respostes personals a estímuls exteriors.
- PARTICIPATIVA: Perquè els distints Nivells que componen la Comunitat Educativa, troben vies reals de participació en el procés educatiu.
- CRÍTICA: Que aprofundisca en la realitat i que aportació solucions amb una actitud crítica, serena i objectiva.
- OBERTA AL CANVI: Acceptant tot procés de modernització.
- INTEGRADA EN EL CONTEXT SOCIOCULTURAL ON ESTÀ UBICADA: Impregnant tots els continguts del que ens és més pròxim, com a entorn físic, social i cultural, participant i comprometent-nos en qualsevol activitat cultural de la Comunitat Valenciana, així com en els seus problemes.
- JUSTA: Realitzant les adaptacions pertinents d’acord amb les característiques particulars de l’alumnat i del Centre. Que l’escola mateixa no tinga injustícies ni en les seues estructures, ni en la seua organització, ni en els seus mètodes. Que denuncie la injustícia on es trobe.
- COMPROMESA AMB EL PROCÉS DE NORMALITZACIÓ LINGÜÍSTICA I CULTURAL: Preparem a persones que han d’incorporar-se a la societat plenament, perquè ella ens el demanda així. Per això, durant aquest període de preparació i socialització, els alumnes, no sols aprenen coneixements, sinó també normes, actituds i valors que configuren La nostra Cultura. I pensem que la Llengua i la Cultura de La nostra Comunitat s’ha de convertir en un element integrador per a tots els valencians.
- Contemplem l’àrea de VALENCIÀ-CASTELLÀ: LLENGUA I LITERATURA com un instrument d’anàlisi i recerca de la realitat, d’adquisició d’una consciència d’identitat, de pertinença a una cultura i d’assumpció de normes i valors compartits.
- NO DISCRIMINATÒRIA: Assegurant l’educació a tots els alumnes, qualssevol que siguen les seues condicions personals i socials, capacitat, sexe, raça, llengua, origen socio-economico-cultural, creences o ideologies, exercint actuacions positives davant de la diversitat de l’alumnat.
- PROGRESSISTA: Incorporant totes les noves tecnologies que apareixen en el mercat, a la labor pedagògica.
- AUTÒNOMA: Quant a l’elaboració del seu Projecte Educatiu adaptat a les nostres necessitats, interessos i possibilitats, així com gestionant tots els recursos de forma autònoma i singular.
- ACTIVA: Perquè des de la seua creació, sempre ha estat en la capçalera de les noves tècniques pedagògiques, gràcies a la permanent formació dels seus professors i a la seua responsabilitat. Ensenyant mitjançant el principi de “Construcció d’aprenentatges significatius”, mitjançant el qual, l’alumne, des del que sap i gràcies a la manera com el professor li presenta la nova informació:
- Reorganitza el seu coneixement del món
- Troba noves dimensions
- Transfereix aqueix coneixement a altres situacions o realitats.
- Descobreix el principi i els processos que l’expliquen.
- El que li proporciona una millora en la seua capacitat d’organització comprensiva
- Per a altres experiències, successos, idees, valors i processos de pensament que va a adquirir escolar o extraescolarment.
_________________________________________________________________________________
