ERASMUS +

El nostre Centre CEIP CRIST DEL MILACRE participa en un projecte de mobilitat de persones d’ Educació Escolar anomenat KA121.

Durant els pròxims mesos participarem com a mestres en diverses activitats de formació, Cursos Estructurats i Job Shadowing. 

Gràcies al projecte MINDS realitzarem, junt amb altres 18 centres de la Comunitat Valenciana, un intercanvi d’experiències molt enriquidores per a tota la Comunitat Educativa.

Dins del programa Erasmus + en el que participem alguns docents del Centre al llarg d’aquest curs, comencem aquesta setmana amb la primera mobilitat a Gènova. Es tracta d’una escola infantil “Le Pratoline” a Pegli. Allí realitzarem activitats i observarem com treballen envoltats d’un entorn rural i natural.

Hui hem estat a una escola estatal, sols d’Infantil, a un entorn privilegiat envoltat de natura, anomenada” Le Pratoline” en Piegli. Ha estat una experiència molt gratificant i enriquidora, ens hem sentit com a casa dins d’ una cultura diferent.

Hui hem anat d’excursió amb l’alumnat de 5 anys de l’escola “Le Pratoline” a una fàbrica de Pesto i després a jugar a un parc on hem dinat i hem fet diverses activitats amb xiquets d’una altra escola.

Hui hem anat a l’Escola “Villa Banfi” a Pegli.
Una escola amb dos aules d’alumnes de 3 a 5 anys barrejats, en total hi ha 43 alumnes.
Hem compartit experiències i hem presenciat al Laboratori una classe de la mestra Giovanna que ha fet colors amb elements naturals i després han elaborat bonics dibuixos que ens han regalat per acomiadar-nos.
També hem fet jocs conjunts al jardí i han aprés els colors en valencià, ha sigut un dia sorprenent i les mestres han sigut tan properes amb nosaltres, en cada escola que visitem ens sentim com a casa!

Passeig pel bosc amb Irene, Clara i els seus alumnes de l’escola “La Fabricce” que porten un projecte «outdoor», on cada setmana un dia sencer es passa al bosc.
Ha vingut un biòleg local que ens ha explicat la flora i fauna i hem anat a una casa particular on ens han explicat tradicions sobre com fer cistelles i graneres.
Un dia espectacular!

Hui hem estat a l’escola “Fabriche” amb la mestra Irene, una persona extraordinària amb una mirada tan respectuosa cap a la infància! Amb un projecte d’escola oberta a la natura, totes les setmanes ixen un dia al bosc i la resta de dies fan activitats internivells on treballen amb una filosofia de treball per a la vida: cuina, hort, autonomia en cada rutina… Hui hem realitzat una activitat sobre el cinema conjuntament infantil i primària, després els xiquets i xiquetes ens han preparat una infusió a la cuina i cadascú ha netejat la seua tassa inclús els de dos anys.
Esta aventura acaba però ens sentim plenament agraides a les persones que hem conegut estos dies i les experiències que hem compartit!❤️Ciaio Génova, sempre al noi cuore.

Al llarg d’aquesta setmana, es porta a terme la tercera mobilitat dins del Projecte ERASMUS + on una altra companya del centre ha viatjat cap a Erfurt (Alemanya) per tal de viure l’experiència i veure com es treballa a l’escola Montessori-Integrationsschule Grundschule.

Consorci MINDS: Comencem la nostra aventura en l’Escola Montessori-Integrationsschule Grundschule d’Erfurt.
Hem tingut la sort de coincidir 4 mestres de diferents escoles: Laura, assessora del CEFIRE Específic d’Educació Infantil; Noe, mestra del CEI MªTeresa Coloma
(Xàtiva); Pilar, mestra d’anglés del CEIP Crist del Miracle (La Llosa de Ranes) i Patricia, mestra del CEIP Santa Àgueda
(Benicàssim).
Ens ha rebut un dels professors, el director i la subdirectora, en companyia d’una família.
Hem pogut visitar el centre, que inclou zones verdes, patis de sorra i un edifici separat per aules. Els grups estan formats per l’alumnat de primer a quart de Primària que treballen conjuntament amb el mètode i materials Montessori exclusivament.
Per a concloure la primera jornada, hem assistit a una reunió amb el director i la subdirectora, mestres i familiars, en la qual hem pogut realitzar preguntes sobre el mètode i presentar-los els nostres centres de la Comunitat Valenciana. Després, hem pogut gaudir de l’observació, manipulació i explicació del funcionament dels diferents materials. Una experiència molt enriquidora!

Hui hem visitat l’escola Freire Waldorfschule Erfurt de Primària i Secundària.
Hem tingut el plaer de gaudir de l’obra teatral de l’alumnat de 8é curs “DAS HAUS DER TEMPERAMENTE” (La casa de los temperamentos) en la que els colors representen les emocions.
Hem pogut observar la pedagogia Waldorf centrada en l’infant i els seus ritmes d’aprenentatge on es potencia el treball manipulatiu, artístic i moviment. Rodejat d’un entorn de natura amb elements de fusta dissenyats pel mateix alumnat del centre, on es propicia la lliure circulació amb un ambient relaxat.

Avui hem visitat l’escola Montessori-Integrative Kindertagesstätte, una escola de 0 a 6 anys.
L’ambient està preparat, ordenat, real i tot al seu abast.
Hem pogut vivenciar el dia dins de les aules, on es respira un clima relaxat, lliure i de confiança, considerant l’escola com una prolongació de la seua casa.
Els patis combreguen amb la filosofia Montessori amb elements naturals.

Hem fet un Job Shadowing a L’escola Europa.
És una escola pública amb aproximadament 500 alumnes, la més gran de la regió de Turingia. Aquesta escola participa en programes Europeus des de fa molts anys.
Hem observat diferents grups i nivells.
La línia d’Escola té l’objectiu de potenciar el sentiment europeu a través de projectes multilingües.
Tenen un projecte on cuiden un ampli jardí i animals.
Utilitzen estratègies de diferents metodologies per a donar resposta a les situacions que sorgeixen.

Últim dia de la mobilitat d’Erfurt, escola Montessori-Integrationsschule.
En aquesta ocasió ens han explicat tot el referent a l’organització i distribució dels diferents materials i mobiliari així com la cartelleria a les aules.
La part creativa i artística té dos espais organitzats amb diferents tipus de materials naturals que els ofereix la possibilitat de fer creacions interrelacionades.
A més a més, hem observat els registres de seguiment i el llibre de desenvolupament de l’alumne, que comença en primer i finalitza en quart.
És costum que per a l’acollida de l’alumnat de primer, es realitze una festa de benvinguda on participen famílies i professionals, donant-li rellevància a la iniciació d’aquesta etapa.

Al llarg d’aquesta setmana, es porta a terme la segona mobilitat dins del Projecte ERASMUS + on una companya del centre ha viatjat cap a Radenci (Eslovènia) per tal de viure l’experiència i veure com es treballa a l’escola Radenci- Radenski Mehurčki.

El col·legi Radenci- Radenski Mehurčki ens ha obert hui les seues portes. Iniciem la nostra setmana Erasmus en la qual tindrem l’oportunitat de conéixer el seu projecte educatiu, acompanyant als xiquets i xiquetes en el seu dia a dia, així com als professionals que treballen en ell.
Es defineixen com a escola ecològica. Tenen molt present la cura del medi ambient, participant en projectes com el “Climate Goals and Content in Education”.
Bàrbara, la seua directora, ha compartit una xicoteta presentació en la qual ens ha explicat el sistema educatiu eslové així com l’organització i funcionament de la seua escola.
Ens ha sorprés especialment l’autonomia que tenen xiquets i xiquetes de 2-3 anys en accions com vestir-se i desvestir-se per a eixir al pati, parar taula, servir-se el seu propi menjar…
Manifesten un gran respecte per la infància i una gran confiança en les seues capacitats.

🇸🇮Aquest matí hem estat en la unitat Grozdek, que forma part del col·legi i està situada en la localitat pròxima de Kapelski Vrh. Té 60 alumnes dividits en 4 classes.
En la classe de 3-5 anys han tingut una experiència directa amb 🐌
. Els caragols eslovens són enormes!😅
Els han observats, tocat, admirat amb lupes. Després han realitzat una representació lliure amb argila sobre una tablilla.
A continuació, s’han vestit (abric i calçat) autònomament per a eixir junts al bosc pròxim on els han deixats en llibertat.
La situació en la qual es troba el col·legi, envoltats de naturalesa, sense circulació, els permet fer nombroses eixides.

Hui hem visitat una classe de 4 a 6 anys de la unitat Mehurchi en el col·legi Radenci. Comencen amb el desdejuni i després fan assemblea on han passat llista, han cantat cançons i han treballat el poema amb animals i els seus hàbitats.
Més endavant la mestra els dona dues propostes, una de classificar i l’altra de pintar.
La resta del matí l’han passat lliurement al pati.
Ens ha semblat molt interessant la utilització del moviment per a mantindre la concentració.
Destacar la seua autonomia per als seus hàbits d’alimentació, higiene i ordre, així com alguns materials que emprem, com memory de lletres i nombres.
Tots els materials i jocs desenvolupen la seua creativitat i potencien els seus pensaments.
Al pati no hi ha conflictes, l’ambient és molt tranquil.
Gaudeixen d’un pati molt gran on hi han moltes possibilitats de jocs rodejats de molta natura.

Entrem a la classe d’1-3 anys on hi ha 9 xiquets que ens han deixat bocabadats per la seua independència que mostren menjant.
Mestra i educadora els animen a provar allò que tenen al plat.
A les 8 a. m. En Radenci, la rutina del menjar és molt important. A mesura que van entrant a l’aula (acompanyats per les seues famílies fins allí), s’asseuen en una taula comuna on els serveixen el desdejuni. Utilitzen plat i got metàl·lics. Mengen de manera autònoma i amb molt d’apetit.
Tenen una relació amb el menjar en general molt positiva.
L’hora que empren no importa, cadascú va al seu ritme.
Després cal llevar-los bolquers i sentar-los un ratet a l’orinal perquè agafen una rutina, encara que són massa petits.
La mestra fa una abraçada, un somriure, un gest, a cadascun i van a l’assemblea a passar llista, veure temps, cantar, ballar…
El comportament i l’ordre és d’admirar en aquesta classe.
Ens crida l’atenció que en cada grup hi ha diferents edats i cada any la mestra és diferent. Els petits aprenen dels grans imitant el seu comportament i una vegada a la setmana totes les classes s’uneixen per a fer qualsevol activitat.


Hui és l’últim dia a Radenci.
Continuem observant un ambient tranquil, agradable i molt participatiu. Sempre una abraçada a l’alumnat quan arriba perquè fan una entrada amable, entrant amb la família a qualsevol hora del matí. Sempre interessats per les seues emocions, apareixen dibuixos d’aquestes per tot arreu.
Dominó, memory…, fets amb fusta reciclada omplin els corredors perquè hui toca jugar fora amb companyia de les altres classes sempre amb bona harmonia i tranquil·litat.
Les noves tecnologies no entren en aquestes aules, ni tauletes, ni ordinadors…
Cal potenciar la creativitat, intel·ligència … de cadascú.
El joc simbòlic i el moviment tenen un paper molt important en aquesta etapa.
Observem flors de dent de lleó amb sucre que cada dia posen el pot al sol. Així després gaudeixen d’una bona mel.

Al llarg d’aquesta setmana, es porta a terme la quarta mobilitat dins del Projecte ERASMUS + on una altra companya del centre ha viatjat cap a Bolonia (Itàlia) per conéixer el centre Remida en Calderara di Reno.
ReMida Bologna_Terre d’Acqua és un Centre per a la reutilització creativa de materials de rebuig d’empreses de fabricació, gestionat per Associazione Funamboli, en col·laboració amb Geovest (el servei local de reciclatge) i promogut pel districte de Calderara di Reno.
L’Associazione Funamboli (literalment ‘associació de funambulistes’), nascuda a Bolonya l’any 2007, és una ONG de Promoció Social (pel decret legislatiu 383/2000), gestionada per 5 noies que promouen comportaments ecològics i ètics, a través de la ideació i realització de projectes educatius adreçats a: infants, joves, mestres, i totes les categories d’educadors.
L’esforç de l’ONG ha estat atorgat recentment per la Regió d’Emília-Romanya, que ha inclòs ReMida entre els Centres de Servei i Assessoria certificats per al curs escolar 2014-15.

Arribem a l’escola d’estiu del ReMIda de Bologna, en Calderara di Reno i ens endinsem en una situació d’aprenentatge al voltant dels arbres ubicats en l’espai exterior on està situat el centre.
Es tracta d’un treball d’investigació on els xiquets i xiquetes d’edats compreses entre 5 i 13 anys experimenten amb diversos materials i exploren autònomament sobre aquest tema, fidels a l’esperit de la pedagogia Reggiana. A més, tenen l’oportunitat d’expressar la seua creativitat i comprensió de la natura a través de la construcció d’estructures aprofitant material reutilitzable. Hem observat una convivència harmònica entre elements naturals i digitals que sent inicialment tan diferents, són capaços d’enriquir-se mútuament. Una sinergia que s’arredoneix i es comprén gràcies a la figura de la persona acompanyant.
D’entre les propostes que hem pogut compartir amb els infants destaquem:
-Elaboració d’un mapa de la localitat amb localització d’arbres.
-Catàleg d’elements naturals amb mostres reals.
-Reproducció de la textura dels troncs dels arbres amb diferents tècniques plàstiques.
-Modelatge d’elements naturals amb diferents materials.
-Exposició dels treballs propis.
-Reproducció d’un bosc a diferents escales.
-Observació del creixement de les arrels i reproducció gràfica.
Aquest és l’inici d’un canvi de mirada que ens exigeix continuar estudiant en aquest vessant per poder fer un acompanyament acurat de la infància en concordança amb el respecte per la natura.

Comencem la jornada en el ReMida Bolonia amb la calma i la cura que ofereix l’entrada amable.
Quan el grup està complet i dispost a l’acció, l’adult acompanyant presenta la proposta del dia.
Mitjançant grups heterogenis organitzats per zones, els infants, han de buscar elements naturals i emparellar-los amb els colors del pantone que més se semblen.
Una activitat motivadora i accessible als diferents nivells dels xiquets i xiquetes que participen.
Aquesta s’arredoneix amb l’exposició i la reflexió conjunta, per part dels equips, de tot allò recol·lectat.
La proposta finalitza amb la creació d’un catàleg amb els tresors classificats, un material que serveix de documentació i que afavoreix la metacognició.
Hem descobert una figura d’adult acompanyant respectuosa i pacient, que ens convida a parar, observar, escoltar i aprendre del batec de l’escola Reggiana.

En arribar al centre, ens dona la benvinguda un borinot que ens demana ser explorat.
Un infant, amb un microscopi connectat a una tauleta, investiga amb cura la seua anatomia, captant aquelles imatges que més li criden l’atenció: ulls, ales, potes, pol·len…
Aprofitant aquest escenari, la persona adulta li ofereix altres insectes per estudiar-los.
S’amplia informació amb llibres, contes i materials relacionats amb les bestioles.
A partir de les imatges extretes del microscopi, s’ofereixen als infants models perquè completen els patrons donats.
Hem descobert que la convivència entre el llenguatge digital i elements naturals és compatible, sempre que el seu ús afavorisca l’exploració, l’observació i l’aprenentatge actiu.

Un dia més arribem a ReMida Bolonia i els infants gaudeixen lliurement de l’activitat que més els interessa: papiroflèxia, observació al microscopi, joc lliure…
Aquesta és una mostra dels molts moments d’autogestió i decisió que tenen lloc al llarg de la jornada.
Moments on l’autonomia de les xiquetes i xiquets és fomentada pels adults acompanyants.
A què volen jugar, en qui volen seure, què els agradaria dinar o què necessiten portar a l’hora de fer una eixida, serien alguns exemples d’aquesta pràctica.
Es tracta d’un entorn molt respectuós que, amb aquesta filosofia, promou la plenitud intel·lectual, emocional i moral que els permet la independència, la responsabilitat i el govern de la seua pròpia conducta.

On van a parar les capses de café? Quant de temps tarda a desintegrar-se una pala de platja? Què passa quan una xarxa de pesca es trenca? Seríem capaços de comptabilitzar quant plàstic generem en un dia?
Hui és el nostre últim dia d’experiència a la mobilitat d’Itàlia i hem conegut a Cristina, una persona referent en el ReMida.
Segons ens conta, ha viscut 5 mesos a Noruega per realitzar un voluntariat de neteja de costa alliberant-la de residus amb un equip de persones amb qui comparteix passió.
Fruit d’aquesta estada, inicia un projecte de conscienciació envers el consum responsable per reduir el nostre impacte ambiental.
Es tracta d’una exposició amb documentació gràfica i material de la labor que va desenvolupar al llarg d’aquest temps.
Cristina ha començat una (Ri)bellazione de la qual ja ens sentim part.
A l’escola d’estiu es respira aquesta cura, respecte i admiració cap al medi natural i amb les propostes que els ofereixen, són capaços de transmetre-ho a la infància.
 
¿Dónde van a parar las cajas de café? ¿Cuánto de tiempo tarda en desintegrarse una pala de playa? ¿Qué pasa cuando una red de pesca se rompe? ¿Seríamos capaces de contabilizar cuánto plástico generamos en un día?
Hoy es nuestro último día de experiencia en la movilidad de Italia y hemos conocido a Cristina, una persona referente en el Remida.
Según nos cuenta, ha vivido 5 meses en Noruega para realizar un voluntariado de limpieza de costa liberándola de residuos con un equipo de personas con quienes comparte pasión.
Fruto de esta estancia, inicia un proyecto de concienciación hacia el consumo responsable para reducir nuestro impacto ambiental.
Se trata de una exposición con documentación gráfica y material de la labor que desarrolló a lo largo de este tiempo.
Cristina ha empezado una (Ri)bellazione de la cual ya nos sentimos parte.
En la escuela de verano se respira este cuidado, respeto y admiración hacia el medio ambiente y con las propuestas que les ofrecen, son capaces de transmitirlo a la infancia.

El proyecto “Consorcio MINDS” está cofinanciado por el programa Erasmus+ de la Unión Europea. El contenido de esta publicación es responsabilidad exclusiva del CEIP Crist del Miracle y ni la Comisión Europea, ni el Servicio Español para la Internacionalización de la Educación (SEPIE) son responsables del uso que pueda hacerse de la información aquí difundida.



Adreça:  C/ San Blai  s/n

46815 La Llosa de Ranes

València

Telèfon: 96 224 97 15 Fax.: 96 224 97 16  ó  46004981.fax@gva.es

Mail: 46004981@edu.gva.es

Conselleria d’Educació Cultura i Esport

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies