DE PRIMER A SISÉ...DESPEGUEM...!!!
A 1r i 2n: LA CURSA LECTORA
A 3r i 4t: EL COET LECTOR
A 5é i 6é: LA MARATÓ LECTORA
La dinàmica és la mateixa als tres projectes.
Cada projecte té penjat als corredors de l’escola un mural -una pista de carreres, un coet espacial o uns carrils d’atletisme -amb fotos dels alumnes contextualitzades que aniran avançant segons els llibres llegits.
És important que els i les alumnes no senten la pressió de l’obligatorietat davant el fet de llegir, per això deixem que cadascú trie el llibre que més li agrade de la biblioteca d’aula. Només permetre’ls aquesta llibertat fa que la motivació augmente, ja que senten que van a llegir un llibre que ells han triat.
Els/les alumnes després de llegir el llibre hauran de superar una proveta molt senzilla (preguntes bàsiques sobre l’argument o tipus test) o bé un examen oral, per tal de saber que s’han llegit el llibre. I ací és on radica l’èxit!, els xiquets/es poden fer voluntàriament la prova durant la sessió setmanal que tenim dedicada al pla lector. En el moment que un/a alumne/a fa la prova satisfactòriament avançarà un esglaó al seu mural i ja pot agafar altre llibre.
La prova oral que el/la mestre/a fa per saber que s’han llegit el llibre és obrir una pàgina a l’atzar, llegir-li a l’alumne/a un fragment i aquest ha de contar-li què ha passat abans i què després. De vegades també els mostrem una il·lustració del llibre i els demanem que ens la contextualitzen. Amb un cop d’ull al text els mestres podem comprovar fàcilment si l’alumne controla l’argument.
Gran part dels alumnes arriben a llegir més de 30 llibres al curs!