Una escola sostenible és el camí cap a un futur de qualitat.
Donat el moment històric que afrontem, pensem que és necessari que la societat canvie la seua escala de valors, entenga les conseqüències que les accions humanes han provocat al planeta i consensue criteris comuns per a revertir-les i aconseguir un futur millor.
Amb el PIIE volem construir de forma col·lectiva aquests criteris, integrar-los en el nostre projecte educatiu, de manera que impregnen tots els àmbits, des de l’elecció de materials escolars, fins a la participació de les famílies en jornades i formacions.
Portem una llarga trajectòria desenvolupant PIIES. L’últim va ser el projecte de Patis Actius. Aquest ja comptava amb el principi de sostenibilitat, que constitueix la base del nou projecte. Ja parlàvem d’utilitzar materials naturals i de reverdir el pati.
A més fa tres anys que treballem en un projecte d’estalvi energètic, el Projecte 50/50 de l’Ajuntament de València, per a reduir el consum d’aigua, gas i electricitat.
És el moment de fer un pas més i desenvolupar un PIIE que supose un canvi més profund i que ajude al nostre centre a adaptar-se a un món que exigeix fer front a uns objectius que ens asseguren un futur de qualitat. Aquests objectius són els ODS, de l’agenda 2030.
Des de 1960 l’escola ha tingut com a tema transversal l’educació ambiental. Però, sempre ha tingut poca repercussió. Ha quedat reduïda a la celebració d’efemèrides o activitats complementàries en la natura. Aquestes activitats tenen un impacte positiu, però resulten insuficients davant les circumstàncies actuals.
L’educació ambiental per a la sostenibilitat no consisteix a soles en posar papereres de colors o canviar alguns hàbits. Hem de provocar noves formes de veure el futur comú, d’experimentar la Terra i de participar en la solució de problemes ecològics, socials i econòmics. Hem d’ensenyar per al futur, utilitzant el pensament crític, aclarint valors, vivint i sentint el medi ambient per a actuar responsablement. Hem d’oferir una educació innovadora i revisar l’organització, el funcionament, la gestió, la participació democràtica, les àrees, la metodologia i el paper del professorat i fomentar la col·laboració en xarxes locals, regionals o globals. Açò suposa una transformació global de la forma de veure l’educació i del nostre centre.

