VIVER FORESTAL CEIP CARMELO RIPOLL

Ara fa uns quants anys vam iniciar un xicotet projecte de Viver Forestal al nostre col·legi. El projecte va començar amb la sembra en alveol de llavors d'espècies autòctones (roures, carrasques, freixes de flor, pins pinyoners, marfulls...) per part dels alumnes de segon de primària. Les plantes naixien i creixien al llarg de dos anys i, quan els alumnes que les van sembrar arribaven a quart de primària, les mateixes plantes es transplantaven al medi natural. És a dir, feiem una reforestació amb l'alumnat que havia sembrat les plantes. Al llarg de 4 anys la reforestació es va fer a la finca municipal de Fuset, on vam plantar diversitat d'espècies que, en un futur, substituiran els pins que actualment hi ha, recuperant així un bosc més ric en diversitat d'espècies forestals. Per a fer realitat les reforestacions hem tingut la col·laboració de l'Ajuntament d'Ontinyent, que ens facilita la finca de Fuset, del viver forestal de la Conselleria de Medi Ambient, que ens ha facilitat espècies com la Savina Negra, i de la Colla Ecologista l'Arrel, que ens proporciona assessorament per a que les reforestacions tinguen èxit i també plançons d'algunes espècies per a completar el nostre viver forestal. En quatre anys vam plantar 200 plantes, de les quals han sobreviscut una gran part, la qual cosa no està gens malament si tenim en compte que hem tingut uns anys molt secs.

L'objectiu que tenim és conscienciar l'alumnat de la importància dels boscos com a font de lluita contra el canvi climàtic, contra la desertització i per a preservar el nostre entorn més proper. A més, els alumnes coneixen les espècies autòctones de les nostres muntanyes.

En començar la pandèmia de covid, aquesta activitat va deixar de fer-se, però el 2022 l'hem recuperat amb un format diferent, més familiar. A finals del mes de gener alumnes i famílies de quart de primària vam anar a la finca municipal de Fuset i vam plantar 30 plançons en una zona diferent a la que havíem estat fins ara.