Quines corrents pedagògiques inspiren el projecte educatiu del centre?
La nostra pedagogia té pinzellades d’ací i d’allà, podríem dir que ens inspiren l’escola Nova de principis del segle XX, les idees de Montessori, (respecte a l’infància, ambient preparat, rol de l’adult com guia i acompanyant), les de Loris Malaguzzi portades a terme en Reggio Emilia (busquem l’estètica, la pedagogia de l’escolta, l’ambient, el taller, la documentació), també les idees de Rebeca Wild, per comptat l’educació vivenciada Aucouturier…
Com aprenen a llegir i quan?
Nosaltres partim de la confiança que l’aprenentatge de la lectura es realitza de manera espontània, ja que considerem que s’ha de respectar el ritme individual, no avançar etapes, relacionar la lectura amb emocions positives, presentar propostes o invitacions atractives i motivadores, perquè l’adquisició de la lectura siga una experiència agradable i positiva.
Com és el procés d’adaptació al centre?
Per nosaltres l’acollida és el procés de nova incorporació d’una família al centre. L’acollida de l’escola és l’inici d’un llarg període d’escolarització i volem que siga un procés tranquil i suau.Per això contemplem la possibilitat que les famílies puguen estar amb els seus fills i filles a l’escola durant part de la jornada, sempre que l’infant ho necessite.
Com és el tractament de la llengua estrangera al centre?
S’inicia amb els més menuts com un procés d’intercanvi lingüístic oral en un marc natural i amb sentit. És a partir del 8 a 9 anys quan s’inicia el procés de llengua escrita amb relació al vocabulari quotidià que ja coneixen en l’àmbit oral. Als més majors ja s’incorpora la part més estructural de la llengua.
Què visió teniu del procés d’avaluació?
L’avaluació la sentim com una oportunitat per aturar-nos a pensar en els nostres alumnes, reflexionar en equip sobre les nostres intervencions per millorar i continuar fent el nostre camí d’acompanyament i guia del seu procés d’aprenentatge.
Els alumnes poden eixir al exterior si necessiten moviment?
Sí, sempre amb l’acompanyament d’un adult quan ho necessite, perquè puga sentir-se cuidat i segur.
Tenen exàmens de continguts? I deures?
Els més majors tenen proves escrites dins dels instruments d’avaluació, com un instrument més que ens dóna informació del seu procés per poder millorar en la nostra pràctica i intervenir per ajudar en el seu procés.Els “deures” sembla una paraula despectiva en aquests moments.Nosaltres creiem que dins de les nostres tasques d’acompanyament també hem d’incloure la coordinació amb les famílies, ja que des de l’àmbit familiar es poden acompanyar els interessos dels xiquets/es i expandir els seus aprenentatges.
Com gestioneu el canvi de roba en infantil? I si el xiquet o xiqueta no ha controlat els esfínters?
Demanem a les famílies roba de recanvi en cada estació. Els infants amb el nostre acompanyament comencen a gestionar el canvi de roba cada vegada més autònomament. Forma part del seu procés d’aprenentatge en les primeres edats.
Obliguen a menjar als xiquets i xiquetes? Fan migdiada en infantil?
No, però es fa una observació i acompanyament perquè taste nous sabors i aliments. La migdiada es dóna en infantil 3 i 4 anys. És voluntaria però recomanable per als més menuts.