Estructures pedagògiques

Per estructures pedagògiques entenem la teorització sobre les diverses maneres d’ orientar l’ activitat dels infants, les dinàmiques de grup, i el tipus de relació d ’ensenyament i/o aprenentatge GLOBALITZADES ,que es promou a cada franja d’activitat:

Acollida.

Quan comença el dia, a l’escola Benadressa es dedica la primera mitja hora a realitzar una entrada relaxada, en la qual els xiquets i xiquetes van acudint a l’escola, i van acudint al seu espai de referència. A l’espai de referència es realitza l’acollida, moment en què els xiquets i xiquetes es retroben amb companys i companyes, i amb la seua acompanyant de referència, es saluden, s’expliquen allò que necessiten i recorden quina és la organització del seu dia. Més que d’un moment d’aprenentatge, es tracta d’un moment d’acompanyament emocional. Té una durada de 30’.

Tasques obligatòries diversificades (Instrumentals).

A l’escola Benadressa dediquem una hora diària a treballar TOD de les àrees instrumentals (Valencià, Castellà, Anglés i Matemàtiques). Es tracta d’una estructura metodològica on l’aprenentatge s’origina de fòra cap a dins, i l’acompanyant ofereix als xiquets i xiquetes activitats manipulatives, i multinivell, per treballar aquells continguts més bàsics d’aquestes àrees, aquells continguts que s’han d’adquirir sí o sí, i que els serán útils per poder desenvolupar les activitats autònomes que es proposen en altres espais. L’objectiu principal, en aquesta estructura pedagògica, és assegurar el desenvolupament de les competències acadèmiques bàsiques. Es tracta, doncs, d’un tipus d’acompanyament en que la educadora estableix les activitats que han de fer els xiquets i xiquetes.

La manera d’organitzar aquestes sessions pot ser molt diversa, depenent de les necessitats del grup amb que treballem, la manera de relacionar-se, els continguts a tractar, la manera de fer de la persona acompanyant…

Així, podem presentar una mateixa activitat al gran grup, organitzar racons de treball en grup petit, proposar activitats individuals, organitzar activitats autònomes per poder acompanyar només a un petit grup amb una activitat més dirigida, realitzar un acompanyament grupal, o individualitzat, fer petits grups de treball homogenis, o heterogenis (quant a nivell, quant a interessos…), oferir activitats noves, o activitats ja treballades per a consolidar…

Tallers.

Els tallers són una estructura en què la persona acompanyant ofereix l’aprenentatge d’una tècnica o saber, d’acord amb les seves especialitats, aficions o sabers. L’objectiu és que els xiquets i xiquetes descobrisquen, experimenten i creen les seues pròpies produccions. Per tant, evitem activitats que es focalitzen en reproduir un model predeterminat, enfocant-nos a afavorir el seu procés personal d’experimentació i creativitat. L’aprenentatge es produeix de fora cap a dins, i l’objectiu és oferir als xiquets i xiquetes sabers, tècniques o aprenentatges que no podrien conèixer d’altra forma, amb la finalitat que puguen descobrir noves possibilitats, nous llenguatges expressius, coses que els agrada fer, o que els desagraden, maneres d’ocupar el temps lliure,possibles aficions o sabers amb els quals voldrien aprofundir més, ampliant la seva llibertat de decisió. Són, per tant, una oportunitat perquè els xiquets i xiquetes entren en contacte amb vivències que sovint no són tan fàcils de tenir a travès de l’activitat autònoma.

Ambients.

Els ambients són espais preparats, amb activitats autònomes, on els xiquets i xiquetes circulen de manera totalment lliure. Així doncs, a cada lloc o espai es respira un ambient determinat, que convida a dedicar-se a certes activitats i promou determinades relacions. Per tant, cal tindre en compte que la distribució dels espais, l’estètica, la col·locació del mobiliari i els materials, etc., no tan sols responen a una línia pedagògica determinada, sinó que incideixen en la qualitat de les relacions que s’hi estableixen.

A Benadressa els ambients són de lliure elecció i de lliure circulació. L’aprenentatge, en aquesta franja, és de dins cap a fòra, respectant totalment els ritmes, els gustos, les preferències i els interessos de cada xiquet i xiqueta. L’objectiu d’aquestes sessions és precisament eixe: facilitar l’auto-realització, i que els xiquets i xiquetes tinguen un espai buit per poder connectar-se amb les seves necessitats i satisfer-les en els ambients preparats. Amb aquesta estructura,doncs, aconseguim un equilibri amb altres moments durant la jornada que posen l’èmfasi en el desenvolupament de les competències bàsiques (sabers bàsics instrumentals) o que afavoreixen la trobada amb noves experiències (tallers).

Així, la lliure circulació en els ambients afavoreix l’autoregulació, la motivació intrínseca, la connexió amb les necessitats pròpies, i la responsabilitat sobre el propi procés d’aprenentatge, ja que permet que els xiquets i les xiquetes puguen percebre i decidir en tot moment on necessiten anar, quines activitats volen fer i quant de temps volen dedicar a aquestes activitats. Si entenem que un dels objectius principals de l’activitat autònoma en els ambients és permetre i afavorir que els xiquets i xiquetes puguen percebre i satisfer de manera autònoma i auto-regulara les seues necessitats i interessos en tot moment, amb la finalitat que es puguin construir a si mateixos des de dins segons el seu propi ritme i processos, té sentit que gaudeixin de la confiança i la llibertat per prendre decisions sobre què volen fer, quant de temps necessiten dedicar a una activitat, i quan volen concloure o abandonar aquesta acció.

Assemblea.

L’assemblea juga un paper molt important en la formació dels infants com a integrants de la societat. La seva pràctica els prepara per a desenvolupar objectius tan importants com l’autonomia, la col·laboració, la participació i implicació social, l’esperit crític, la idea de pertinença a una col·lectivitat, la vivència engrescadora del dia a dia del treball escolar… A Benadressa, l’assemblea esdevé un element de participació essencial que converteix l’escola en un lloc viu, construït i transformat entre tots i totes, i esdevé la dinamitzadora de la vida del centre.

Acomiadament i lectura.

Els últims 30 minuts del matí es dedicaran a retrobar-nos amb el nostre grup i acompanyant de referència, de comentar aquelles coses que hem viscut al llarg de la jornada, i a realitzar un moment de lectura conjunta, generalment, proporcionada per la persona acompanyant. No obstant, depenent del cicle en que ens trobem, el moment de lectura pot adquirir un caire diferent.

L’esmorzar.

L’esmorzar, a Benadressa, esdevé un moment educatiu d’importància, que es realitza amb calma. Els xiquets i xiquetes, per torns, van a esmorzar al menjador, amb l’objectiu de poder treballar amb ells i elles hàbits saludables en quant al menjar. Els i les acompanyants que s’encarreguen cada dia d’acompanyar en este moment poden menjar també amb els xiquets i xiquetes, creant-se un moment de compartiment de converses a taula.

Eixides.

A Benadressa donem un pes important a les eixides, que son de Cicle, i encarades al coneixement del món que ens envolta des del seu coneixement real, la manipulació i la significativitat. Es programen, doncs, atenent als continguts curriculars que treballem, centrant se, sobretot (però no exclusivament) en l’àrea de Coneixement del Medi. Calendaritzarem les eixides.

La setmana de…

Un cop al trimestre, en l’última setmana abans de vacances, es realitza a l’escola una setmana temàtica, al voltant d’algun fet concret (l’estació que comença, per exemple), una efemèride, o una proposta realitzada pels xiquets i xiquetes mitjançant l’assemblea. Totes les franges horàries del dia versaran, durant aquesta setmana, al voltant del tema escollit.

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies