Bases Pedagògiques

En els darrers anys les aportacions que ha fet la NEUROCIÈNCIA al món de l’educació han estat molt reveladors,demostrant entre altres punts bàsics les següents
evidències científiques:
El cervell és un òrgan específicament dissenyat per aprendre.La neurobiologia posa a l’abast termes com:
Neotènia:capacitat del cervell humà de romandre a una fase de desenvolupament infantil,la qual cosa el possibilita per APRENDRE al llarg de tota la vida,en comparació a la resta d’ homínids els cervells dels quals, pasada la fase de creixement veuen enormement minvada la seva capacitat d’ aprendre(tret característic de l’edat adulta)
Plasticitat Neural:capacitat gairebé infinita i il·limitada d’ aprenentatge i modelatge neuronal del cervell.
Neurones Mirall:importància de l’ aprenentatge «inconscient» per repetició d’ esquemes prèviament integrats a través de diferents fons sensorials,la propiocepció,la vista,la cinestèsia…
Epigenètica:capacitat de cada tipus de cèl·lula d’ inhibir o no l’ activació de la seqüència genètica que li és pròpia. Descriu quins factors ambientals(des de les substàncies tòxiques a estrès)es comprova que poden inhibir l’activació de la seqüència durant més d’una generació.
Períodes crítics:tant per processos epigenètics (demostrat que els primers mesos de vida són estadis crítics on una bona alimentació, descans i contacte físic amb la mare poden esdevenir claus en un desenvolupament saludable) com també hàbits intel·lectuals com la lectura, potent creador de “reserva” de memòria (o connexions sinàptiques més resistents a la destrucció produïda per l’envelliment o malalties degeneratives com l’Alzheimer). Altres moments crítics poden tenir a veure amb l’aprenentatge d’idiomes. La neurobiologia ha demostrat que les etapes amb major predisposició per a l’aprenentatge d’idiomes són –a més de l’etapa prenatal- l’etapa de 0 a 3 anys i posteriorment dels 12 als 15 anys.
Entre aquestes etapes, a més, es demostra que l’interès del nostre cervell per l’aprenentatge d’idiomes és molt baix, ja que se centra en aprenentatges diferents (de caràcter motriu fi, emocional, especulatiu… que poc tenen a veure amb el boom del llenguatge i l’expressió que es viu en les dues etapes abans citades.
Teoria intel·ligències múltiples de Gardner:demostren des de la dècada dels 90 que els test i les proves estandarditzades que es basen el quocient intel·lectual no són vàlides. Desmunta els conceptes de sobre dotació o retard intel·lectual i proposa 7 eixos d’activitat cognitiva en què cada persona es desenvolupa amb una sèrie d’estratègies comunes, tot i que amb les seves individualitats:lògica-matemàtica, visual-espacial, intrapersonal, interpersonal, musical,corporal cinestèsica, naturalista i lingüística-verbal.

Trobar quin és el punt fort de cada infant i potenciar ho ajudarà automàticament a establir canals autoconfiança i motivació per a què ell mateix experimente i s’entrene en
aquelles que sent com a punts febles. Així el determinisme del quocient intel·lectual es desfà, ja que els processos de auto motivació són tan potents que poden fer canviar els valors dels quocients i els resultats del test amb poc temps
de diferència…

Neurociencia y funciones ejecutivas: Cómo mejorar el aprendizaje mediante  la neuroeducación



Per altra banda, la significativitat dels aprenentatges vendrà lligada a una sèrie de fets importants que es resumeixen en respectar les característiques
del cervell, i del seu desenvolupament i dirigint les activitats curriculars d’acord amb aquests principis naturals d’aprenentatge:
JOC: El joc és la manera natural que té l’infant de relacionar-se, conèixer el món i créixer com a ésser social. D’aprendre, de calcular de temptejar amb quantitats, proporcionals, magnituds, emocions, sensacions, perills i desafiaments…
EMOCIONS: és la peça clau perquè es doni l’aprenentatge significatiu i útil. Allò que va lligat a l’aspecte emocional ens pertany i es fixa dins els nostres cervells. S’evoca i es reviu amb major facilitat. Allò que es visualitza i s’evoca gràcies a l’emoció es reviu amb força. I costa molt d’ oblidar. Desterrar l’emoció és vetar l’entrada a l’aprenentatge significatiu i als processos d’autonomia, ja que, mitjançant l’emoció ens coneixem i ens descobrim com a éssers en la nostra individualitat i com a components del grup.
Per afavorir l’autonomia s’ha d’afavorir l’autoconeixement, la connexió física i emocional amb un mateix i amb la resta. I el lligam amb nosaltres i amb la comunitat és un conducte emocional.
PENSAMENT CRÍTIC I DIVERGENT: Existeix en percentatges molt majors en infants en comparació amb adults, com a resultat d’un procés d’escolarització on prima la uniformització de l’individu i la recerca d’una sola solució, d’una sola realitat… Si el pensament divergent existeix en infants petits de manera natural, es tracta de respectar-lo, de no castrar-lo i deixar que, per incòmode o difícil de gestionar que resulte la individualitat de cada alumne, el pensament divergent i crític no s’esfuma dels nostres alumnes. El pensament divergent i la capacitat d’anàlisi
crític són les bases de la creativitat. La creativitat ens ajuda a ser lliures, positius i ens dóna confiança amb nosaltres mateixos. Aixòno és només bo per a créixer sense estrès, sinó, en un futur a ser treballadors versàtils i ciutadans preparats per a nous reptes socials, en previsió d’un futur amb cada vegada més incerteses.
CONFIANÇA: en tots els aspectes però molt concretament en les capacitats de cada individu. En un ambient no privatiu i ben estructurat, de respecte cap a cada infant i els seus interessos i sota l’estructura de l’acompanyament i la no direcció de l’adult tot el temps ,cap a expectatives externes a l’alumne, aquest desenvoluparà de manera natural i al seu ritme els aprenentatges
necessaris per fixar unes bases òptimes per a futurs

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies