EL TEMPS D’ACOLLIDA

EL TEMPS D’ACOLLIDA

L’acollida de l’escola és l’inici d’un llarg període d’escolarització i volem que siga un procés tranquil i suau. Per aixó contemplem la possibilitat que les famílies puguen estar amb els seus fills i filles a l’escola durant part de la jornada, mentre dura l’adaptació. El procés d’acollida de cada xiqueta o xiquet és variable en el temps i en la forma. 

És un procès respectuós amb el moment evolutiu i maduratiu de cada xiquet/a. Com a un procès complex i intens, requereix una mirada plena de sensiblitat, complicitat i entusiasme per part de la comunitat educativa. La confiança en el període d’acollida es construeix en un espai de tres: xiquet/a, família i mestres.

El vincle d’afecció segur es construeix sobre la base d’experiències, de comunicació sobretot no verbal: sosteniment, proximitat, escolta i presència.

COM HO FEM?

– jornada de portes obertes

– trobada general de famílies

– entrevista individual amb cada família i amb cada xiquet/a

Una vegada començat el curs i immersos en el període d’acollida:

1) Els espais estaran ben cuidats, preparats i que contemplen les necessitats dels xiquets i xiquetes, amb el material ordenat, suficient i no excessiu i a l’abast de l’alumne.

2) Estratègies que ajuden en el procès d’acollida:

– entrar els primers dies només una o dos hores. A poc a poc es pot anar allargant un poc més.

– Estar una estona acompanyat d’un familiar.

– Entrada i eixida flexible i relaxada.

EVOLUCIÓ DEL PROCÉS D’ACOLLIDA

1r moment

Famílies i mestres acompanyen a l’alumne en el descobriment del nou entorn. És important que les famílies es mantinguen en segon pla acompanyant les iniciatives dels seus fills/filles. ( a les entrevistes amb les famílies se’ls explicarà que són ells qui han de posar els límits els primers dies per que la mestra no cree situacions de displaer)

2n moment

Es produeixen les primeres separacions. La mirada de les famílies permet a l’alumne explorar des de la tranquil·litat. Separació física però sense deixar l’espai. Les famílies no han d’eixir del centre sense avisar i acomiadar-se del seu fill/a. Posar distància però que el xiquet o xiqueta pugue anar a buscar-lo si el necessita. Ací comenca el traspàs de confiança de les famílies als mestres, i quan aquestes posen límits.

3r moment

El xiquet/a es queda a l’escola sense referent familiar que l’acompanye. És el moment del comiat, cal sostenir i acompanyar l’emocio dels alumnes.

 

El procès d’ acollida l’entenem com un procès particular i genuí que implica a diverses persones que, conjuntament, construeixen vincles de seguretat i confiança mútua. És un moment en el qual els xiquets i xiquetes i les famílies comencen a habitar un espai i a vincular-se amb la resta de persones que ja fa temps que l’habiten. Per tant, no entenen, en cap cas, que siga l’alumne qui s’adapta a l’escola sinó que tots i totes, ens adaptem a la nova convivència.

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies