En el curs 2024-2025 en el CEIP Antonio Machado vam començar el projecte Rumb al Futur: Explorant la Robòtica!
A través de “Rumb al Futur: Explorant la Robòtica!” el centre Antonio Machado busca desenrotllar la competència STEAM d’una manera pràctica i motivadora, aproximant a l’alumnat a una realitat que formarà part del seu futur. A través del desenrotllament de la robòtica educativa a les aules els oferim la possibilitat d’obertura de noves possibilitats de cara al seu futur professional, atorgant-los ferramentes i habilitats per als desafiaments del demà.
La robòtica no sols es vol usar com a ferramenta, també com el fil per a desenrotllar múltiples competències educatives com l’experimentació, la cooperació, la resolució de conflictes, la iniciativa i innovació entre altres.
Els objectius generals a aconseguir en este projecte són:
A.Incorporar la Robòtica educativa de la mà de les TIC com a ferramenta per a desenrotllar les competències STEM com mig motivador d’un aprenentatge significatiu a través dels continguts necessaris que els aproximen a la tecnologia. Fomentant les habilitats científiques i tecnològiques, a més de la intel·ligència logicomatemàtica.
B.Reduir la bretxa de gènere en l’accés i participació de les xiquetes en l’àmbit científic i tècnic, amb la implementació d’un programa d’innovació de robòtica educativa, proporcionant a les xiquetes una base sòlida en habilitats i coneixements STEAM, així com inspirant-les a considerar i perseguir futures carreres en estos camps.


No obstant això, també centrem en uns objectius específics que són:
A.Incorporar la Robòtica educativa de la mà de les TIC com a ferramenta per a desenrotllar les competències STEM com a mitjà motivador d’un aprenentatge significatiu a través dels continguts necessaris que els aproximen a la tecnologia.1.Fomentar la creativitat i la innovació a través de l’exploració i creació de projectes robòtics.
2. Desenrotllar habilitats de resolució de problemes i pensament crític mitjançant la programació i el disseny de robots, enfortint les seues habilitats analítiques i la seua capacitat per a abordar desafiaments complexos de manera estructurada i eficient.
3.Promoure la col·laboració i el treball en equip entre l’alumnat per a aconseguir objectius comuns.
4.Potenciar el desenrotllament d’habilitats tecnològiques i de programació des d’edats primerenques, utilitzant ferramentes i llenguatges de programació adaptats al seu nivell educatiu.
B.Reduir la bretxa de gènere en l’accés i participació de les xiquetes en l’àmbit científic i tècnic, amb la implementació d’un programa d’innovació de robòtica educativa, proporcionant a les xiquetes una base sòlida en habilitats i coneixements *STEAM, així com inspirant-les a considerar i perseguir futures carreres en estos camps.
1.Incentivar l’interés i la participació de les xiquetes en les disciplines STEAM, fomentant l’equitat de gènere en l’àmbit científic i tecnològic.
2.Inspirar vocacions científiques i tècniques a les xiquetes per a considerar i perseguir carreres en ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques, mostrant exemples concrets d’èxit i realització personal en estos camps.
Avaluar i millorar la percepció de les xiquetes sobre les carreres *STEAM mesurant l’impacte del projecte en el seu interés i autoeficàcia en estos camps, permetent ajustar i millorar contínuament les estratègies educatives utilitzades.

Dur a terme un projecte de robòtica educativa en el nostre centre no es planteja com una acció educativa puntual, si no com una matèria més que de manera interdisciplinària es recolze en sabers bàsics d’altres matèries per a reforçar i ampliar l’adquisició de les competències bàsiques del nostre alumnat.

