Com ens organitzem?

Les sessions de febrer i març han sigut d’allò més profitoses.

A la primera d’elles, vam fer una anàlisi dels ajuts a la dinamització de biblioteques que convoca Innovació Educativa. Vam passar un qüestionari previ amb diverses preguntes de reflexió. Els demàrem, per exemple, en quina mesura trobaven que les seues biblioteques (o els seus centres, en general) eren espais per al foment de la lectura, per a apropar la lectura a l’alumnat i per a assegurar la seua competència informacional. Les respostes van ser molt diverses i algunes d’elles estaven condicionades pels anys de pandèmia que portem viscuts ja que moltes biblioteques escolars s’han vist afectades (tant en el préstec -que ha hagut de respectar el protocol sanitari- com en l’ús de l’espai de la biblioteca per a desdoblament de grups, en la dotació horària del professorat…).

Cada centre ens va explicar quines dificultats troben a l’hora de sol·licitar i gestionar aquestes ajudes i vam poder compartir experiències interessant sobre activitats de formació i d’animació lectora. L’IES Montserrat Roig, farà un parell de formacions sobre alfabetització informacional per al seu alumnat. El Blasco, per la seua part, vol organitzar una visita d’una il·lustradora. No falten activitats de contacontes i visites d’autors i autores. Sempre és interessant intercanviar informació sobre les activitats que han funcionat als nostres centres i fer-nos recomanacions.

Dàmaris, del CEIP de Puçol, fent de booktuber (i en anglés!)

Pel que fa a l’adquisició de fons, hi ha centres que compten amb la participació de tot el claustre per a decidir com es gasten els diners rebuts, d’altres ho fan des de la comissió de biblioteca. En qualsevol cas, vam reflexionar sobre la importància de planificar aquestes compres d’acord amb les necessitats del centre. Majoritàriament, quant a les adquisicions de fons literari, els centres de la xarxa es decanten per les obres narratives.

Un altre tema que les biblioteques de la xarxa han valorat molt positivament és la possibilitat d’invertir part de l’ajuda en adequació d’espais. De fet, un dels nostres centres (La Torreta) acaba d’estrenar ubicació i vol diferenciar zones dintre de la seua biblioteca que tinguen usos diversos i que optimitzen l’espai amb què compten. Els demanerem que compartisquen aquest procés amb el grup perquè, de segur, serà molt il·lusionant.

Pel que fa a la reunió de març ens ha servit per a compartir com celebrarem el Dia del Llibre als diferents centres i planificar una acció conjunta. Va ser molt interessant veure què pensa fer cadascú, quin tipus de difusió es plantegen donar a les seues activitats (i com fer aquesta difusió respectant els drets d’imatge d’alumnat i professorat). Ens va servir per a conéixer el projecte europeu de Puçol, que té molta relació amb la lectura i ens van compartir alguns enllaços de Youtube on el seu alumnat fa de booktuber en anglés. Per exemple, Dámaris ens recomana Yo mataré monstruos por ti, de Santi Balmes i ho fa genial!

Entre açò, els bookface del Cayetano (que alguns centres ja havien experimentat amb recreacions de la coberta completa), els clàssics tallers de marcapàgines i apadrinaments lectors van tindre una posada en comú molt enriquidora.

Com a acció conjunta, vam trobar que podíem triar una autora en comú i fer diferents produccions en un “llibre viatger”. Per aclamació popular, va triomfar la Joana Raspall. D’una banda, volíem que fora una autora i, d’una altra, ens abellia treballar un text poètic. A més a més, ens agradava la idea de produir alguna cosa col·laborativament i que hi participaren les nostres aules (des d’Infantil fins a 4t d’ESO). En un parell de dies, comença el viatge d’aquest llibre en blanc, us mantindrem informats de com evoluciona aquesta iniciativa i quines interaccions es donen entre els centres. A nosaltres ens fa molta il·lusió!