DIARI D’APRENENTATGE TRACKER 03-04-19: WATER ROCKETS

Sin categoría
2 d'abril de 2019

Com a tasca final del curs, hem d’aplicar el que hem aprés a l’aula.

 

En el meu cas sóc professora de tecnologia i treballe en el projecte de coets d’aigua amb els meus alumnes FP bàsica d’electricitat i electrònica de 1r curs, dins l’assignatura d’equips elèctrics i electrònics.

 

 

Tot i que en el currículum d’aquesta assignatura no ve determinat l’estudi de la cinemàtica de caiguda lliure del coet, es treballa de forma transversal dins del projecte i per això m’interessava molt aquest curs.

 

Pense que dins el perfil d’alumnat FP bàsica, és molt difícil despertar l’interés per la ciència i a través del projecte de coets ho mig aconseguim.

 

 

La idea és un projecte bàsic basat en metodologia científica, al que després afegim la part d’electrònica.

 

 

Primer construim el coet, aquesta part els encanta i deixen volar la imaginació.

 

 

El segon pas es fer les pròpies llançadores, així entrem en la part tècnica.

 

En tercer lloc fem una memòria seguint la metodologia científica, ja sabeu: anàlisi del problema, fonts d’informació, hipòtesi, experimentació, lleis i teories…

 

MEMÒRIA APOLO 777

(Memòria del curs passat 17-18 que aquest any 18-19 encara ens falten els llançaments a 4 i 6 atm, tot i que ja han determinat la quantitat d’aigua ideal)

 

En aquest punt és on podem aplicar el tracker. Davant les dificultats tècniques que hem tingut en la llançadora hem optat per analitzar un vídeo gravat pel nostre company Manolo Roca amb els seus alumnes de batxillerat, tots els alumnes han analitzat el mateix vídeo.

 

Aquests han segut els resultats:

 

PART DEL VÍDEO A ANALITZAR

 

 

ENLLAÇ AL DRIVE AMB L’ARXIU .TRK

 

Com a propostes de millora, analitzar la caiguda i no l’eixida del coet. El problema radica en gravar un vídeo que capte tota la caiguda i en el que la càmara no es mogui, però segur que trobem una solució.

 

Quan ja han entés la part científica del projecte comencem en la part electrònica, bé posant un paracaigudes amb placa arduino que detecta el canvi d’acceleració o bé amb llançadora bluetooth, també en arduino, que permet llançar el coet a través del mòbil. Sense aquesta part el projecte no es podria integrar dins el currículum de la meva assignatura, però considere la part científica imprescindible, d’aquesta forma la ciència ens ajuda a entendre el moviment i la part electrònica a automatitzar-lo i facilitar-nos el llançament. En cas d’escollir l’opció del paracaigudes en aquesta part ja no podríem aplicar el tracker. Ciència i tecnologia unides!

 

 

Per acabar anem al concurs de coets d’aigua que organitza el Planetari de Castelló, així els alumnes poden compartir experiències amb iguals i col·laborem amb les institucions del voltant. Pense que aquesta activitat final és molt important i n’és el fil conductor, la motivació que tenen al llarg de l’any.

 

 

Per als meus alumnes la part de construcció del coet (tot allò de gastar tones i tones de cintes de colorets), els sembla encisadora, per això hem d’insistir en la part d’estalvi del material i en la utilització de material reciclat sempre que sigui possible (per exemple les càmares de pneumàtic de les bicicletes ens fan de contrapés en compte de la plastelina i aconseguim una vàlvula per a la llançadora), però al moment que intente que analitzen el que estan fent venen les dificultats. No es tracta només de fer coets bonics (que també, la creativitat i el disseny són importants), si no d’aprendre ciència i tecnologia. Tots els anys i amb molta paciència pense que aconsegueixo l’objectiu, com a mínim es donen compte de com varia el temps de vol amb la quantitat d’aigua, cóm és d’important el contrapés o la subjecció de les ales per a un vol que acompleixi la llei de Newton, aquest any el tracker m’ha ajudat en la part científica, a entendre un poc millor fins on arriben ciència i tecnologia unides.

 

Com a proposta per a aplicar el tracker en altres projectes pense en els projectes eTwinning, que són projectes que es fan en plataforma virtual on alumnes de tota Europa fan treballs en comú, es podria aplicar per exemple en projectes on un país gravara el vídeo i l’altre l’analitzara en tracker.

 

 

Aquest any podrem completar la nostra memòria científica amb l’anàlisi fet en tracker i presentar-la al concurs. Gràcies!

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies