DIARI D’APRENENTATGE III JORNADES ABP 18-05-19: COETS D’AIGUA
A les III Jornades ABP dins la setmana dels projectes 18-19, II Mostra d’intercanvi d’experiències educatives, els professors de l’IES Francesc Tàrrega Vicent Ross, Juan Carlos Martínez i Irene Sanchis, presentem el projecte:
WATER ROCKETS: UN PROJECTE ETWINNING
En aquest cas es troba enfocat a alumnes FPBàsica d’electricitat i electrònica, per la qual cosa la part científica d’estudi de lleis de Newton i cinemàtica s’ha vist ampliada per la part d’electrònica de les plaques arduino i muntatge d’equips. Però és un projecte molt versàtil que es pot acoblar a qualsevol assignatura STEM ESO o BATX, tot escollint aquelles parts relacionades amb el currículum.
El projecte segueix l’estructura #PMBOK (Project Management Body of Knowledge), aquesta seria la seva EDT (Estructura de Desglossament del Treball), en anglès WBS (Work Breakdown Structure), on trobarem un exemple de la planificació del projecte.
1-CONSTRUCCIÓ DE LLANÇADORES I PRIMERS COETS
En aquest pas els alumnes no saben qué és un coet d’aigua, es tracta de fer un primer coet molt senzill i llançar-lo amb alguna de les llançadores ja construïdes, per tal de realitzar una activitat introductòria de motivació, ben necessària amb alumnes d’aquest grup.
Aquests van ser els primers coets del 18-19:
Una volta motivats comencen la construcció de les seves llançadores (només la part mecànica) i els coets, ara si, personalitzats. Les llançadores es provaran en aquests primers coets, que amb un poc de sort ens duraran fins al concurs al Planetari. Primer es proven a 2 atm i després es a la màxima pressió (6 atm).
Aquest any 18-19 experimentem en la millora de la llançadora fent el tub més ample gràcies a una plantilla:
2-EXPERIMENTACIÓ
Arriba el moment dels primers experiments seriosos, amb la plantilla de la memòria hem preparat els fulls de camp i ens anem a fer els nostres llançaments per tal de comprovar les hipòtesis plantejades: volarà més amb més aigua? A més pressió el temps de vol serà major?
Serà important el treball en equip: responsable de llançament, de mesurar el temps i d’enregistrar les imatges. També el respecte de les normes de seguretat durant el llançament.
3-MEMÒRIA CIENTÍFICA
S’analitzen els resultats obtinguts mitjant gràfiques, emprant fulls de càlcul i es completa la memòria científcia.
Memòria presentada al concurs 18-19 “Los desenchufaos”
4A-LLANÇADORA AMB BLUETOOTH (OPCIÓ PER AL PROJECTE ETWINNING)
Utilitzant el prototipus de placa dissenyat pel professor, els alumnes solden la seva placa i la programen. Després acoblen a la primera llançadora les parts mecàniques que es veuen a la fotografia (en aquest cas el prototipus), per tal que el servo pugui activar el dispar del coet.
Els estudiants dels centres socis del projecte eTwinning, s’instal·len l’aplicació i disparen el coet des del seu país
4B-COET AMB PARACAIGUDES
Com a activitat d’ampliació poden soldar aquesta placa i programar-la, seguint la placa prototipus i programa dissenyat pel professor, en aquest cas el nivell de dificultat és major, ja que hi ha més components i pistes a soldar i el software emprat és més elaborat, teniu tots els detalls a l’article publicat en la revista QUADERNS DIGITALS.
En ser alumnes FPBàsica, en ningun dels casos es tracta que dissenyin els alumnes el circuit, ja que excediria en molt el que marca el currículum, si no que siguen capaços de duplicar un prototipus fet i practiquen a soldar i programar plaques a través d’un projecte que els resulte engrescador.
5-PARTICIPACIÓ EN LA MOSTRA DE COETS D’AIGUA DEL PLANETARI DE CASTELLÓ
En aquesta mostra organitzada pel Planetari, els nostres estudiants ensenyen el treball realitzat als companys d’altres centres de la província de Castelló, és una activitat avaluable per a la qualificació global del projete.
I aquest és el resultat amb la llançadora amb bluetooth, podem vore com s’activa el llançament des del mòbil:
Algunes fotos del dia de les III Jornades ABP, ens va encantar compartir amb els nostres companys les experiències, tots els centre anaven molt preparats, enhorabona a tots i esperem trobar-nos el proper any amb més coses per compartir! (benchmarking)