Job Shadowing a la Gymnasieskola de Luleå (Suècia) I
Hui hem realitzat la primera jornada del Job Shadowing que estem duent a terme Juan Ramon i jo a la Gymnasieskola de Luleå (Suècia).
Al matí hem fet una visita al campus —o village, com prefereixen anomenar-lo—, una estructura formada per diversos edificis que agrupen diferents programes formatius amb l’objectiu de centralitzar-ne la gestió i optimitzar els recursos.
El cor del campus és l’edifici de la biblioteca, que també acull el servei d’assistència tecnològica per a l’alumnat. Es tracta d’un espai ampli i obert de dues plantes, amb un magatzem al soterrani. A més de les funcions habituals —préstec de llibres de ficció i no-ficció, zones d’estudi i reserva de sales—, la biblioteca col·labora activament amb el professorat en l’organització d’activitats de lectura, creació literària i cercles de lectura. També assessoren l’alumnat que desenvolupa projectes de recerca, orientant-los sobre fonts d’informació i estratègies de cerca.

Durant la visita, ens hem reunit amb Eva Lindbärk, directora de l’institut, qui ens ha explicat el funcionament del sistema educatiu suec i les particularitats del seu centre. El sistema és semblant a l’espanyol, però l’educació obligatòria s’estén de manera contínua dels 6 als 16 anys. A partir d’ací, l’alumnat pot optar per programes preparatoris per a la universitat o per programes vocacionals, equivalents a la nostra Formació Professional. Aquesta etapa postobligatòria té una durada habitual de tres anys. A la Gymnasieskola de Luleå s’ofereixen diversos programes de tots dos tipus, i nosaltres hem conegut dos dels vocacionals: el de Tecnologia Industrial i el d’Electricitat i Energia.
Una de les diferències més destacables respecte al sistema espanyol és l’estructura jeràrquica. La directora treballa amb diversos principals, cadascun responsable d’un programa educatiu. Tant ella com els principals formen part d’un cos diferenciat del docent, i tenen competències com la gestió del pressupost i la contractació del professorat mitjançant entrevistes individuals.
Tot seguit, hem visitat el programa de Tecnologia Industrial i les seues instal·lacions, incloent-hi el taller de soldadura i mecanitzat. Disposen de torns, fresadores i màquines CNC, i treballen en grups de 16 alumnes. A més dels projectes tècnics, també desenvolupen activitats creatives, com ara la construcció d’una guitarra amb peces de bicicleta. La visita ha estat guiada per Lidia, una professora colombiana. Malgrat ser un entorn molt masculinitzat, ens ha comentat que hi ha quatre alumnes dones amb un alt nivell i gran professionalitat. També ens ha mostrat el laboratori d’impressores 3D, integrat en la formació.



Després, ens hem reunit amb Anna Nilsson, principal del programa de Tecnologia Industrial, i Maria Adleborn, principal del d’Electricitat i Energia. Ens han explicat com duen a terme la formació dual, la coordinació amb les empreses i el paper clau dels tutors en el seguiment de l’alumnat. La formació en empresa té una durada de 17 setmanes al llarg dels tres cursos. Si un alumne no està preparat —per exemple, per absències—, pot fer la formació pràctica a l’escola en lloc de l’empresa.
Finalment, hem visitat els tallers del programa d’Electricitat i Energia, guiats per Juliana, una altra professora colombiana. L’espai està en procés de remodelació per traslladar-se a una nova ubicació. Disposen de diversos equips d’aprenentatge i un simulador d’habitatge on l’alumnat realitza la instal·lació elèctrica des de zero.


Amb això hem conclòs la jornada de hui. Però voldria destacar una idea que ha estat present en totes les visites i reunions: l’ensenyament és realment gratuït per a tothom. A la biblioteca hi ha col·leccions de llibres per a ús a l’aula, els tallers proporcionen tot el material necessari —eines, roba, equips de seguretat— i qualsevol adaptació física o personal de suport que l’alumnat puga necessitar. És una concepció molt més àmplia del que entenem habitualment per ensenyament gratuït, i ens recorda la importància dels impostos per a finançar serveis públics de qualitat i accessibles per a tothom.

Demà visitarem diverses empreses i llocs de treball on l’alumnat dels programes vocacionals completa la seua formació.


