Llenguatge

GENERAL
19 de gener de 2016

Un dels objectius bàsics de l’etapa infanitl és que l’alumnat assoleixe un bon nivell de comunicació oral. Per a aconseguir este nivell és molt important la colaboració família escola, sobre tot en l’alumnat que mostra certes difcultats, ja que el llenguatge s’assoleix per repetició i imitació de l’ambient. I els dos àmbits més importants en la vida de l’infant són el familiar i l’escolar. 

A continuació vaig a fer una proposta d’activitats que poden fer les famílies per a millorar la parla dels seus fills:

ORIENTACIONS GENERALS:

– Hem de crear en els xiquets la necessitat de comunicar-se. És a dir, un xiquet que sense dir res, sols en gestos aconsegueix el que vol no s’esforçarà per parlar. Per a donar-li alguna cosa que necessite hem d’esperar a que ens ho demane. No ens hem d’anticipar a les seues necessitats, els xiquets han de comprendre que el llenguatge serveix per a demanar coses i aconseguir coses que volen i/o necessiten.

– Hem d’oferir un exemple lingüístic correcte, es a dir, els pares han de parlar correctament, no han de imitar les paraules del xiquet. Per exemple: encara que el xiquet digue "xixi", els adults han de dir carn

– En la parla espontània, no hi ha que corregir les coses que diga malament el xiquet, pero es pot repetir dins de la conversació la paraula que ha dit, de forma correcta. Es a dir, si el xiquet diu: "Vull anar a tasa", el pare li dirà: "ara anirem cap a casa". Si els adults corregim les paraules mal dites el xiquet s’adonarà que ho diu malament i tindrà vergonya de dir-ho. En canvi si no se’l corregeix però se’ls dona l’exemple lingüístic correcte ells sols aniran canviant per imitació la forma de dir les paraules. Quan es treballe específicament el llenguatge si que s’han de fer correccions.

 – Hi ha que utilitzar un vocabulari variat, hem d’adequar el nostre llenguatge al nivell del xiquet, però al mateix temps hem d’anar ampliant el seu vocabulari, i això ho farem introduint paraules noves en la nostra parla. Si no sap el significat d’una paraula li ho explicarem.

– És important exercitar la musculatura de la boca, a vegades els xiquets no pronuncien certs fonemes perquè tenen una musculatura bucal molt blaneta, per a tenir una musculatura bucal forta han de menjar de tot, és important que mengen entrepans, carn… productes ens els que hagen de mastegar.

DISCRIMINACIÓ AUDITIVA

Per a parlar de forma correcta, l’alumne ha de tenir un bon nivell de discriminació auditiva, es a dir, els xiquets reprodueixen el que escolten, per tant si no discriminen correctament algún so tindran dificultats per a produir-lo. La discriminació auditiva es pot treballar de moltes formes. Per exemple, utilitzant els videos de Eugenia Romero, "Los sonidos de los animale", "Los sonidos de la naturaleza", "Los sonidos de los instrumentos musicales" i "Los sonidos de la casa" adjunts a la pàgina, es pot treballar la Discriminació Auditiva.

Es pot començar fent que els xiquets reconeguen les onomatopeies o els sons que estan escoltant, que els imiten i poc a poc anar aprenent el nom dels animals, objectes, instruments musicals que escolten.

Si algún xiquet mostra dificultats per a realitzar estes tasques, si s’observa que els costa diferenciar els sons hi haurà que portar-lo a l’otorrí per a que li face una Audiometria. Les dificultats auditives greus són molt fàcils de detectar, però a vegades els xiquets tenen xicotetes perdues auditives, molt difícils de detectar però que tenen una gran influència en l’adquisició normal del llenguatge.

PRÀXIES BUCOFONOARTICULATÒRIES

Quan un xiquet no pronuncia correctament un fonema pot ser per moltes raons, però habitualment la principal és la falta d’una bona hagilitat y força en la musculatura bucal o de la llengua. Açò, li dificultarà moure la boca y la llengua de la forma adequada per a pronunciar un fonema. 

Per a treballar la musculatura de la boca i la llengua tenim les pràxies bucofonoarticolatòries. Hi ha molts de materials, en diferents il·lustracions per a treballar les pràxies. Tots són bons, però és molt important que hi hague una constància en la realització dels exercicis, igual que quan es fa un esport ha d’haver constància per a que s’observen els resultats, en les pràxies passa el mateix.

Com he dit abans, també és important que els alumnes mengen productes sòlids, com entrepans, carn, etc. en els que tinguen que mastegar i fer força en la musculatura de la boca. Els xiquets que sols mengen farinetes, productes triturats o menjars molt blanets tenen molt poca força en els músculs de la boca i en la llengua, i per tant més dificultats per a pronunciar correctament els diferents fonemes.

Però també hem de tenir en compte l’evolució normal en la pronunciació dels fonemes, es a dir, hi ha fonemes que són més fàcils de pronunciar, com són "p" o "m" i per tant els xiquets els assoleixen molt prompte, i altres que són més difícils com el fonema "rr", que fins als 5-6 anys hi ha molts xiquets que no pronuncien. A continuació es mostra una taula orientativa sobre l’evolució estàndard dels diferents fonemes:

 

Seguint l’enllaç següent, es troba una página del Blog Maestros de Audición y Lenguaje on hi ha gran quantitat d’exercicis per a treballar les pràxies amb els xiquets:

 marimadalenas.wordpress.com/rehabilitacion/dislalia/praxias/

També hi ha adjunts a l’esquerra de la pàgina dos videos per a treballar les pràxies.

I baix, al material adjunt, hi ha un document: "praxias bucales, respiración, soplo" realitzat per una logopeda Mª Dolores Marqués Avilés que té exercicis interesant per a treballar les pràxies amb els xiquets.

AUGMENT DEL VOCABULARI

La següents página, Logopedia Escolar en Asturias té molt de vocabulari, pot ser siga més interesant per a alumnes de 4-5 anys, que per als de 3 anys, ja que treballa un vocabulari més complet:

web.educastur.princast.es/proyectos/lea/index.php/ejercicios-2

Totes les activitats que es realitzen en l’alumnat d’infantil, i com no, les tasques d’estimulació del llenguatge hi ha que plantejar-les com un joc. El xiquet ha d’aprendre divertint-se. A continuació adjunto uns jocs per a ampliar el vocabulari jugant (també estan adjunts a documents per a que es puguen descarregar i imprimir): 

 

En els documents adjunts hi ha dos llibres, un del Gobierno Vasco, i l’altre de la Junta de Andalucia, que proposen orientacions per a estimular el llenguatge oral.

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies