HABILITATS SOCIALS

GENERAL
29 de novembre de 2021

L’assertivitat i l’empatia són bàsiques en la relació amb els altres. L’assertivitat consisteix en fer valer el criteri propi, sense crear conflictes, i l’empatia consisteix en saber posar-se en el lloc dels altres.

ASSERTIVITAT  

En la interacció quotidiana amb altres persones és molt fàcil trobar-nos en situacions que no creem justes, amb coses que ens demanen i no volem fer… però com podem expressar el nostre malestar, i dir que no ho férem sense molestar a les altres persones? L’única manera de quedar satisfet amb un mateix i amb els altres és sent assertiu. Així, l’assertivitat és expressar el nostre desacord, dir que no… però amb educació i sense enfadar-nos amb l’altra persona. En cap cas som assertius si el que fem és cridar i enfadar-nos amb els altres, ni si ens aguantem i diem que si a tot. Tant una cosa com l’altra ens crearan gran malestar i acabaran provocant conflictes en les nostres relacions.

1. DIR QUE NO Dir que no, és negar-se a fer coses inadequades que ens demanen els demés. Pots dir que “no” d’una manera educada quan el que et demanen et pot perjudicar o simplement no tens ganes de fer-ho. Si vols que l’altra persona t’entenga i evitar un enuig has d’explicar-li perquè no vols fer eixa cosa, amb educació i expressant clarament la teua opinió i sentiments.

2. QUEIXAR-SE Queixar-se és protestar amb educació, sense cridar ni enfadar-se, sense posar-se furiós. Podem queixar-nos adequadament quan tenim motius per a fer-ho, així disminueix el nostre malestar i expliquem als demés el que ens passa. Si ens queixem amb “bons modals” ens ajuda a sentir-nos bé i a gust amb nosaltres mateixos. També hem de comprendre als nostres amics quan es queixen d’alguna cosa que hem fet i els ha molestat. Les queixes no han de “fastidiar” als demés.

Les queixen són adequades quan estem disgustats sobre com actua altra persona.

També hem de tenir cura d’estar tot el dia queixant-nos, ja que al final resulta molest per als que tenim al nostre costat. Hem de queixar-nos quan tinguem raons per a fer-ho i intentar de normal vore les accions en positiu, es a dir, intentar posar-nos en el lloc de les altres persones, pensar que si fan o dieuen alguna cosa no ho fan per a marejar-nos, etc.

3. DEMANAR FAVORS Els favors són xicotetes ajudes que ens fan els demés. Hem de demanar-los amablement i amb cortesia. Nosaltres també podem fer favors, els nostres amics i companys, és sentiran feliços i ens comunicarem millor. Pots demanar i fer favors. També pots negar-te si el que et demanenno és adequat. Els altres també poden negar-se.

4. ELS ELOGIS: DONAR-LOS I REBRE’LS Un elogi és una alabança, un comentari agradable que donem o rebem dels demés quan fem o diem algunes coses adequades, per fer un bon treball, dir alguna cosa adequada, ser simpàtics, ser amables… A tots ens agrada que ens diguen coses boniques (elogis) sobre nosaltres mateixos. Als amics i amigues, als pares, germans i professors també els agrada escoltar elogis.

Per a cadascuna de les accions que hem comentat anteriorment, com ja hem comentat hi ha que saber trobar un punt mig, és a dir, podem dir que no, però si sempre diem que no els amics s’enfadaran en nosaltres i si sempre diem que si, ens faran fer coses que no ens agraden.

Podem queixar-nos, ja que si no ens queixem sentirem malestar, però si ens queixem massa els companys es cansaran d’escoltar-nos.

Podem demanar favors, però amb moderació, i hem de donar elogis, però si sempre estem elogiant podem parèixer falsos, i deixaran de tenir efecte els elogis.

Així hem de trobar un punt mig. I com ho farem? hem de ser capaços de posar-nos en el lloc dels altres, es a dir, imaginar com ens sentiríem nosaltres si estiguérem al lloc de l’altra persona i intentar fer el que a nosaltres ens agradaria que ens feren. Eixa serà la millor manera d’actuar de forma correcta.

EMPATIA   

La empatia és la capacitat de posar-nos en el lloc d’una altra persona, comprenent com és sent, que pot estar pensant, perquè ha fet açò o allò… Quan veiem a una altra persona plorar perquè ha caigut ens sentim malament, perquè ens posem en el seu lloc, i comprenem el mal que s’ha fet. Quan fem un examen en un amic, sempre ens sentim més feliços si els dos tenim bona nota, ja que si un ha suspès, l’alegriano és completa.

Totes les persones tenim de forma innata la capacitat de posar-nos en el lloc dels altres. Però hi ha vegades que no la utilitzem, o per determinades circumstàncies no som capaços de identificar-nos en l’altra persona. Quan hi ha un conflicte, habitualment no fem el procés de comprendre a la persona que s’enfronta a nosaltres, ens guanya l’enuig i la ràbia.

Si tots els implicats en el conflicte aconseguirem posar-nos en el lloc de l’altre el podríem solucionar amb facilitat i ens adonaríem que mai hi ha una part que tingue tota la raó, i que les solucions es troben comprenent-nos i col·laborant.

Quan hem de demanar un favor, dir que no a alguna demanda, donar elogis, solucionar un conflicte… si aconseguim posar-nos en el lloc de l’altra persona, ser empàtics, serà més fàcil que encertem i actuem adequadament.

SOLUCIÓ DE CONFLICTES  

Tenir conflictes amb els demés és normal, cadascú pensem unes coses i actuem d’una manera, tots tenim uns drets i uns deures que no sempre complim, a vegades ens costa ser assertius, a vegades ens costa posar-nos en el lloc dels altres, etc.

Tot açò ocasiona conflictes, però es pot aprendre a evitar-los en la mesura del possible, i a resoldre’s adequadament quan han sorgit. Els problemes amb els demés són les discussions, els enfrontaments, disputes…

Podem aprendre a evitar-los i a solucionar-los. Els conflictes ocorren perquè a vegades tots volem ser els millors, perquè no ens entenem i volem tenir sempre la raó. Tu pots aprendre a intentar endevinar el que passarà quan tingues problemes amb els demés. Si intentes pensar en això abans dels problemes podràs evitar els enfrontaments, disputes, discussions…

També podem buscar la millor solució quan els problemes ja han ocorregut. Buscar la millor forma d’arreglar les coses. Solucionar els conflictes és necessari per a viure i estar a gust amb els demés.

¿Què puc fer per a solucionar conflictes?

1. Pensar abans de dir o fer alguna cosa, i intentar posar-te en el lloc de l’altra persona i dir les coses de manera que no li molesten.

2. Parlar amb l’altra persona per a descobrir quin és el conflicte.

3. Expressar el que sents, i intentar comprendre el que sent l’altra persona.

4. Parlar amablement i intentar aplegar a un acord, respectant el teu punt de vista i els teus drets, però també els dels altres.

5. Posar en pràctica el que hages acordat.

6. Recorda que sempre és millor trobar una solució i gaudir de l’amistat i la bona relació que intentar guanyar sempre i perdre els amics.

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies