Estimulació del llenguatge
PROGRAMA D’ESTIMULACIÓ DEL LLENGUATGE ORAL EN EDUCACIÓ INFANTIL
EL LLENGUATGE ORAL
La capacitat per a parlar és el principi que distingeix al ser humà de les demès espècies. La parla permet exterioritzar idees, records, coneixements, desitjos… i interioritzar al mateix temps. És el que ens permet posar-nos en contacte directe amb els altres homes i dones, sent el principal mitjà de comunicació.
El procés d’adquisició de la parla és molt complex, hi ha que desenvolupar un mecanisme molt complex per a dominar-lo. Hi ha que aprendre a utilitzar un codi de simbols, que abasta l’adquisició de vocabulari, coneixement dels significat de les paraules i una elaboració adequada de les frases, ús de conceptes, etc. Per a això hi ha que disposar d’una sèrie de condicions:
– Maduració del sistema nervios
– Aparell fonador en condicions
– Nivell suficient d’audició
– Un grau d’intel·ligència mínim
– Una evolució psicoafectiva
– Estimulació del medi
– Relacions interpersonals
El llenguatge oral és determinant en el desenvolupament mental i en procés de socialització.
L’adquisició del sistema lingüístic, interelacionat amb el medi, afavoreix el desenvolupament del procés mental i social. La paraula és el fonament d’este procés, ja que posa en contacte amb la realitat, creant formes d’atenció, memòria, pensament, imaginació, generalització, abstracció…, el llenguatge té un valor essencial en el desenvolupament del pensament.
El primer pas en el procés de socialització està en la relació interpersonal, depenent d’esta l’adquisició dle llenguatge. El xiquet necessita estimulació per a iniciar-se en l’aprenentatge de la llengua, apren a parlar si està rodejat de persones que parlen, sent l’adult el model, l’estimul que espentarà per a aprendre i valer-se del llenguatge com a instrument de comunicació.
A més, el llenguatge és l’instrument i medi fonamental en el procés de socialització, ja que permet l’adaptació al medi i la seua integració, l’adquisició de valors, creencies i opinions, costums… corresponents al contexte social de pertenença.
COM AFAVORIR EL LLENGUATGE ORAL
L’adquisició del llenguatge oral requereix un grau de motivació, interacció amb altres persones, una tècnica…
En els primers mesos els pares han d’aprovar amb somriures i gestos els sons que els xiquets produeixen amb la llengua i els llavis, i motivar-los a emetre vocalitzacions i imitar els sons produits pels adults i coses que els rodegen.
El joc és una activitat que afavoreix el desenvolupament del llenguatge, ja que els xiquets mentre juguen, parlen constantment.
És important parlar en els xiquets, encara que ells estiguen en una etapa pre-verbal, ja que necessiten el exemple dels majors per a aprendre a parlar.
També hi ha que reforçar els musculs articulatoris, i això s’aconsegueix, menjant aliments sensers, sense triturar.
CONDUCTES PRÈVIES A L’APRENENTATGE DEL LLENGUATGE
1. Adquisició de l’atenció.
2. Adquisició de la capacitat de contacte visual i d’observació.
3. Adquisició de la discriminaicó visual.
4. Adquisició de la imitació gestual.
ACTIVITATS PER A L’ESTIMULACIÓ DEL LLENGUATGE
1. Respiració
2. Percepció auditiva
3. Desenvolupament dels organs articulatoris (Movilitat i to)
4. Jocs d’expressió
5. Desenvolupament de la capacitats d’estructuració (COMPRENSIÓ)
- Identificació d’objectes i persones
- Seguiment d’ordres
6. Desenvolupament de la capacitat d’estructuració (EXPRESSIÓ)
- Desenvolupament de la capacitat de nombrar: persones, objectes i accions.
- Desenvolupament de la capacitat d’expressar necessitats, desitjos, ordres i idees, mitjançant frases.
- Desenvolupament de la capacitat de resondre a les preguntes
- Desenvolupament de la capacitat de formular preguntes
- Desenvolupament de la capacitat de descriure objectes, activitats i imatges
- Desenvolupament de la capacitat de sequenciació, tant a nivell d’historietes gràfiques com de representació de les seues experiències.
A continuació es mostren tres guies amb activitats i tasques per a estimular el llenguatge en l’etapa infantil:
– Propuesta de actividades para la estimulación del lenguaje oral en Educación Infantil. Junta de Andalucia.
– Estimulación del lenguaje oral en Educación Infantil. Gobierno Vasco.
– Estimulación del lenguaje infantil. Recopilación de juegos. Africa Romero – Burbuja de Lenguaje.


