Detecció NESE

GENERAL
29 d'octubre de 2019

Seguint l’Ordre 20/2019, de 30 d’abril, de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula l’organització de la resposta educativa per a la inclusió de l’alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics del sistema educatiu valencià, en el capítol II. I, la Resolució de 24 de juliol de 2019, de la Secretaria Autonòmica d’Educació i Formació Professional, per la qual es dicten instruccions per a l’aplicació d’alguns dels principals procediments previstos en l’Ordre 20/2019, de 30 d’abril, de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula l’organització de la resposta educativa per a la inclusió de l’alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics dels sistema educatiu valencià, i es publiquen els formularis referits a l’avaluació sociopsicopedagògica, l’informe sociopsicopedagògic, el pla d’actuació personalitzat (PAP) i el dictamen per a l’escolarització.

CAPITOL II. DETECCIÓ DE BARRERES I IDENTIFICACIÓ DE LES NECESSITATS EDUCATIVES DE L’ALUMNAT

 Article 4. Detecció de barreres.

  • Es realitzarà el més aviat posible.
  • Quan siga posible, amb la informació del serveis de l’entorn es farà la detecció prèvia a l’escolarització.
  • Els centres han d’incloure al Projecte educatiu mecanismes per a detectar les necessitats de suport educatiu i de compensació de desigualtats.
  • Amb la detecció realitzada, l’equip educatiu, coordinat pel tutor, i assesorat pel D. Orientació ha de planificar i aplicar mesures i suports per als nivells de resposta II i III. ANNEX 1. Acta de reunió conjunta de l’equip educatiu i el servei especialitzat d’orientació

Article 5. Avaluació sociopsicopedagògica. Procés sistemàtic, planificat i riguròs de recollida i valoració de la informació rellevant, per a identificar de manera precisa les necessitats específiques de suport educatiu de l’alumnat.

Caraterístiques:

a) Se centra en les barreres i fortaleses, evitant formes d’etiquetatge.

b) Encaminada a eliminar barreres, promoure el desenvolupament personal, escolar i social i orientar el professorat i la família en la tasca educativa.

c) Promou la inclusió de l’alumnat

d) Procés dinàmic, interactiu, participatiu, holístic, continu i obert

e) Recull i sistematitza la informació rellevant de diferents fonts i agents.

f) S’inicia quan es detecten barreres d’accés, aprenentatge o participació

g) Utilitza instruments variats i rigurosos. Això inclou les entrevistes, l’anàlisi documental i l’observació en els diferents àmbits: aula, esplai, menjador, etc. El professorat ha d’aportar la informació que siga necessària, com el desenvolupament competencial i, si escau, les habilitats d’itneracció amb l’entorn

Caràcter prescriptiu per a:

  • Mesures de Nivell III:
    • a) Enriquiment curricular per a l’alumnat amb altes capacitats
    • b) Programa de millora per a l’aprenentatge i del rendiment (PMAR)
    • c) Programa de reforç per al quart curs d’ESO (PR4)
    • d) Programa d’aula compartida (PAC) en l’ESO
    • e) Programes formatius de qualificació bàsica adaptada a persones amb NEE derivades de discapacitat
    • f) Cicles de formació professional bàsica de segona oportunitat en el cas d’alumnat amb NEE derivades de discapacitat
    • g) Altres mesures excepcionals de resposta de nivell III.
  • Mesures de Nivell IV:
    • a) Escolarització de l’alumnat amb NEE
    • b) Accessibilitat personalitzada amb mitjans específics o singulars
    • c) Adaptació en les proves d’accés als ensenyaments postobligatòris i de règim especial
    • d) Adaptació curricular individual significativa (ACIS) en l’ensenyament obligatori
    • e) Programes personalitzats que comporten suports personals especialitzats
    • f) Exempcions de qualificació en Batxillerat per a l’alumnat amb NEE
    • g) Flexibilització de l’inici de l’escolarització en el segon cicle de l’etapa d’Educació Infantil per a alumnat amb NEE o retard maduratiu
    • h) Pròrroga de permanència d’un any més en el segon cicle d’Educació Infantil per a l’alumnat amb NEE
    • i) Pròrroga d’escolarització en l’ensenyament obligatori per a alumnat amb NEE
    • j) Flexibilització en la durada de l’etapa del Batxillerat per a l’alumnat amb NEE
    • k) Flexibilització en la durada dels cicles formatius de Formació Professional per a l’alumnat amb NEE
    • l) Flexibilització de la durada de l’etapa per a l’alumnat amb altes capacitats intel·lectuals
    • m) Altes mesures de resposta de nivell IV.

Article 6. Procediment d’avaluació sociopsicopedagògica

ANNEX 2. Sol·licitud d’avaluació socio psicopedagògica per a la identificació de les necessitats educatives de l’alumnat.

Sol·licitud de valoració complimentada pel tutor/a (amb assessorament D. Orientació), amb la informació obtinguda de l’equip educatiu, de la família, de l’alumnat, i si escau, d’altres agents. Amb la conformitat de la família i amb el vist i plau de la direcció del centre.

Rebuda la sol·licitud l’especialista en Orientació Educativa ha de coordinar el procés d’avaluació psicopedagògica. El personal específic de suport ha d’aportar la informació necessària i col·laborar-hi. 

En el termini màxim de 30 dies naturals s’ha d’emetre l’Informe Psicopedagògic. Quan de l’avaluació es conclou que l’alumne presenta necessitats de suport o de compensació de nivelll IV, hi ha que fer la proposta del Pla d’Actuació Personalitzat (PAP). Una vegada realitzat l’informe hi ha que informar al tutor i a l’equip docent. Així com realitzar l’Audiència amb el Pares.

Es revisarà l’informe quan canvien les mesures proposades.

Article 7. Informe sociopsicopedagògic

ANNEX 3. Informe de la valoració sociopsicopedagògica

L’informe psicopedagògic recull les conclusions del procediment d’avaluació sociopsicopedagògica. Consta de dues parts:

1. Conclusions del procediment d’avaluació sociopsicopedagògica

a) Identificació de les NESE i si escau, les necessitats de compensació de desigualtats

b) Descripció de les barreres a la inclusió i les necessitats educatives

c) Determinació del grau de suport que l’alumne requreix:

  • Grau de suport 1: suport o supervisió de personal no especialitzat
  • Grau de suport 2: suport de personal especialitzat en algunes àrees o entorns
  • Grau de suport 3: suport de personal especialitzat en més de la meitat de la jornada setmanal.

d) Justificació de les conclusions

2. Proposta de mesures, suports i orientacions

a) Proposta de modalitat d’escolarització

b) Mesures de resposta educativa

c) Suports personals no especialitzats

d) Suports personals especialitzats:

– Fins a 2 sessions intensitat baixa
– Fins a 4 sessions intensitat mitja
– Fins a 6 sessions intensitat alta 

e) Actuacions en el context familiar

f) Proposta de intervenció de professionals externs.

3. Sols tenen validesa els informes elaborats pels serveis especialitzats d’orientació.

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies