nouvinguts
ORDRE 20/2019, de 30 d’abril, de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula l’organització de la resposta educativa per a la inclusió de l’alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics del sistema educatiu valencià. [2019/4442]
Article 2. Àmbit d’aplicació 1. L’àmbit d’aplicació d’aquesta ordre són els centres docents sostinguts amb fons públics del sistema educatiu valencià que imparteixen ensenyaments no universitaris
Article 17. Actuacions i programes d’ensenyament intensiu de les llengües oficials de la Comunitat Valenciana per a l’alumnat nouvingut
1. Les actuacions educatives i els programes intensius per a l’aprenentatge lingüístic han de tindre, d’acord amb el que estableix l’article 4 de la Llei 4/2018, per la qual es regula i es promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià, l’objectiu final que l’alumnat aconseguisca una competència comunicativa que implique el domini de les dues llengües oficials, com a mitjà per a la integració en l’àmbit educatiu i social. Aquestes actuacions i programes tenen la consideració de mesures de nivell III i han de complir els requisits següents:
a) S’han de planificar sobre la base de metodologies actives, que prioritzen el paper de l’alumnat i potencien l’ús de la llengua: tractament integrat de llengües, tractament integrat de llengües i contingut, aprenentatge basat en projectes, treball per tasques, aprenentatge cooperatiu, etc.
b) Han de servir de motivació i estímul per a l’actualització metodològica i la formació del professorat.
c) Han de quedar reflectides en els documents de gestió del centre: Projecte lingüístic de centre, incloent-hi el Pla de normalització lingüística, Pla d’actuació per a la millora, programacions didàctiques i Pla anual de formació.
2. Quan l’alumnat nouvingut té una competència lingüística inferior en qualsevol de les dues llengües oficials, prenent com a referència el currículum oficial del nivell educatiu que li correspon per edat i la seua capacitat, que no li resulta funcional per a poder abordar amb èxit l’aprenentatge de les diferents assignatures, la intervenció educativa ha de prioritzar l’augment de la competència lingüística i l’eliminació de les barreres que limiten la comunicació, en coherència amb el Projecte lingüístic del centre.
3. A l’alumnat que s’incorpora al sistema educatiu valencià a partir del segon curs de l’Educació Primària procedent d’altres sistemes educatius de l’Estat espanyol o de l’estranger, se li ha de realitzar, si cal, una adaptació d’accés al currículum de conformitat amb els objectius que estableix la Llei 4/2018.
4. En aquests casos, i d’acord amb l’article 9 de la Llei 4/2018, poden organitzar-se programes intensius de caràcter grupal destinats a l’adquisició de la competència lingüística, tot considerant que aquesta atenció específica ha de ser simultània a l’atenció de l’alumnat en els seus grups ordinaris de referència, amb els quals ha de compartir la major part de l’horari setmanal.
5. És preceptiva l’avaluació d’aquest alumnat, si bé la seua tutora o el seu tutor, oït l’equip docent, amb l’assessorament del servei especialitzat d’orientació i el vistiplau de la direcció o la titularitat del centre, pot disposar que no s’avaluen les àrees o matèries que s’establisquen durant el trimestre en què es matricula i el trimestre següent a la incorporació d’aquest, quan el seu grau de desconeixement de les llengües vehiculars de l’ensenyament així ho aconselle. En aquest supòsit, en els documents oficials d’avaluació i en la informació a les famílies o representants legals dels resultats de l’avaluació, s’ha de fer constar aquesta circumstància, així com les adaptacions i les actuacions docents efectuades en aquest sentit. En cas que l’alumna o l’alumne finalitze el curs amb matèries qualificades com a insuficient per motiu de desconeixement de les llengües, l’equip docent ha d’aplicar les mesures establides en la normativa que regula l’avaluació i la promoció de l’alumnat en els diferents ensenyaments.