TÈCNIQUES D’ESTUDI 2N BATX.

TECNIQUES D'ESTUDI 2B
22 d'octubre de 2019

ESTUDI EFICAÇ EN 2N DE BATXILLERAT

El curs de 2n de Batxillerat és un curs especial, per dos raons, perquè és més curt, s’acaba a maig en lloc de a juny, i al finalitzar-lo, si es vol fer una carrera universitària, hi ha que fer les Proves d’Accés a la Universitat (PAU). A més les notes obtingudes en este curs, junt amb les obtingudes a 1r de batxillerat fan mitja per a la Nota d’Accés a la Universitat (NAU). Tenint estes dos variables en compte, és un curs en que hem de tenir molta cura en l’organització del nostre temps, ja que en tenim menys, i és molt important fer-nos esquemes o algun tipus d’organització de la informació per a poder estudiar per a les PAU.

TÈCNIQUES D’ESTUDI

De forma ràpida anem a repassar el que ja sabem d’altres cursos, per si ens queden coses per millorar. Per a ser eficaços en el nostre estudi és important:

1. Aprofitament de les classes. Escoltar el que estan explicant els professors, tenir els deures fets, portar el material que necessites, tenir el material organitzat… són el primer pas per a tenir bons resultats acadèmics. A la setmana es passen unes quantes hores a l’IES, depenent de com les utilitzes pots tenir millors o pitjors resultats.

2. Organització del temps de treball a casa. És important utilitzar algun tipus de planning, i programar-me el que he de fer cada dia per tal de poder treballar tot el contingut per al dia de l’exàmen. Amb un planning i una programació gestionaré millor el meu temps, i sabré si he de dedicar més o menys hores a l’estudi per tal de poder aplegar a tot.

3. Organització del lloc de treball a casa. Hem de tenir un lloc adequat, amb taula i cadira cómodes, bona temperatura, bona iluminació i el més important, allunyat de distractors. Els distractors més forts que hi ha són el mòbil, la televisió, persones parlant al nostre costat, algun germà menut jugant, el mobil… Hem d’intentar que el nostre lloc d’estudi estiga lluny de tots estos distractors, perquè sinò el nostre treball no serà eficaç, haurem d’invertir molt de temps per a aconseguir un mínim rendiment.

4. Benestar personal. Per a poder estudiar i concentrar-nos en el que estem fent, hem d’estar bé física i emocionalment, ja que sinò ens serà molt difícil concentrar-nos.

5. Sessió d’estudi. Cadascú ens hem de conèixer a nosaltros mateixos, per tal de saber quina és la millor forma d’estudiar per a nosaltres, però una recomanació general, seria seguir els següents passos:

  • Lectura ràpida. Per a saber de que va el tema
  • Lectura comprensiva. Entenent bé cada part de l’apartat que estem llegint.
  • Subratllat. En els vostres llibres està destacada la informació en negreta, simplement hem de complementar el subratllat afegint conceptes important a eixos que ja tenim destacats.
  • Resum i esquema. Per a consolidar la informació hem de refer-la, fer-la nostra, passant-la a un nou format, fent un resum ja aconseguim fer esta tasca, però fent un esquema a més aconseguim que el nostre producte siga visual.

  • Memorització. Reelaborant la informació, es a dir, fent el resum o l’esquema, ja aconseguim memoritzar molta de la informació, però no tota, pel que és important fer varios repassos per a memoritzar-la. La informació que assolim en una primera lectura, si no repassem se’ns oblida molt ràpid, a mesura que l’anem repassant se’ns consolida en la nostra memòria.

  • Comprovar el que he après. Per a consolidar la informació totalment en la nostra memòria haurien d’explicar-la a una altra persona, escriure-la…

ESTUDI CENTRAT EN LES PAU

Fins ara hem estudiat amb l’objectiu d’aprovar uns exàmens, però habitualment no ens tornem a evaluar d’este contingut a final de curs. Ara si, i a partir d’ara la forma d’examinar-nos, si anem a la universitat canviarà. És a dir, enguany a final de curs fem les PAU, on ens examinarem de tot el contingut donat durant el curs escolar, i, a partir d’ara, si accedim a la universitat habitualment hi ha dos èpoques d’exàmens a l’any, on hi ha que examinar-se de 4 o 5 assignatures senseres. Pel que, és important que vaja canviant la forma en la que estudio. Estudiar el dia abans d’un exàmen és viable si t’examines d’un tema o dos, però deixa de ser-ho si t’examines de 7 o 8 temes. I en els dies previs i posteriors tens exàmens de varies assignatures més en 7 o 8 temes més.

Així, enguany té més importància si cap, el fer esquemes, resums, mapes conceptuals… qualsevol tipus d’organitzador de la informació que ens permete treballar la informació per a l’exàmen, però a més, poder repassar esta informació, i tornar-nos-la a estudiar a final de curs.

Un altre factor important a tenir en compte és el tipus d’exàmen que faré. És important revisar el format dels exàmens de les PAU, és a dir, saber que em valoraran, perquè segons el tipus d’exàmen que he de fer, hauré d’estudiar d’una forma o d’una altra.

La majoria d’exàmens tenen un apartat pràctic, és a dir, tinc una teoria, que m’he de saber, però no per a reproduir-la literalment, sinò que he de demostrar el que se mitjançant un comentari de text, un resum, etc. Així, no em serveix estudiar de forma memorística, he d’entendre el que estudio, i saber relacionar-ho amb la resta de temes de l’assignatura.

També és molt important tenir clar el que volem estudiar, o almenys cap a quina branca universitària volem anar, ja que, des de principi de curs hauriem de saber de quines assignatures voluntàries ens volem presentar, per tal de estudiar-les més si cap, que les comunes, ja que finalment tindran una pes major en la nostra nota d’Accés a la Universitat.

CONTROL DE L’ANSIETAT ENFRONT DELS EXÀMENS

Habitualment el curs de 2n de Batxillerat és un curs que crea prou ansietat a l’alumnat, ja que, segons les notes obtingudes durant el curs i a les PAU es tindrà millor o pitjor nota per tal de poder accedir a les carreres que ens agraden. Sobre tot, els alumnes que volen accedir a carreres amb una nota de tall alta, tindràn molta pressió per tal d’obtenir bones notes.

Que és l’ansietat en els estudis o front als exàmens?

L’ansietat enfront dels exàmens és la suma de sentiments d’inseguretat, angustia, por, bloquejos o pensaments del tipus “no vaig a ser capaç d’aprovar…”, “no aconseguiré la nota que necessito per accedir a la carrera que vull”, “em poso a estudiar i em quedo en blanc”,… o sensacions fisiològiques com tremolors, taquicàrdies o dificultats per a dormir.

L’ansietat té a veure amb la forma en què cada alumne valora o interpreta la situació a la que es veu sotmés, és a dir, els seus pensaments. En general l’ansietat no ve donada per l’examen en sí, sinó per les conseqüències que cada alumne deriva de fer eixe o eixos exàmens.

Tenir un poc d’ansietat és bo, és a dir, podríem parlar d’una ansietat saludable, ja que, si estem molt tranquils ens costa molt posar-nos a estudiar, concentrar-nos… quan tenim un poc de pressió, un poc d’ansietat, tenim major activació i percebi’m, pensem i actuem amb major claredat. L’estres regulat i adequat contribueix positivament a la concentració i a la potencia física, ja que l’ansietat és una resposta fisiològica del nostre cos front a estímuls amenaçants. Es a dir, si estem en perill, o percibim un cert perill el nostre cos s’activa per tal d’actuar de la millor forma possible i superar el perill.

Però, si esta ansietat és molt intensa, i/o perdura massa en el temps és converteix en un factor negatiu per al nostre aprenentatge, ja que ens ocasiona malestar, palpitacions, suors, pensaments molt negatius, bloquejos… Quan ens trobem en esta situació, hem de saber-ho i intentar controlar-la i/o buscar ajuda. Sinó no rendirem de forma correcta i ens trobarem realment mal física i psicològicament.

El primer pas per a poder manejar l’ansietat és reconèixer-la i detectar-la, queno és fàcil, és important observar el nostre estat anímic. El següent pas és aprendre a gestionar les nostres emocions, sempre ens movem en tres plànols: fisiològic, mental i conductual. Quan tenim ansietat el planol en que hem de treballar és el mental, es a dir, em d’intentar canviar els nostres pensaments, ja que, com hem dit al començament, l’ansietat es crea pels pensaments que ens fem, respecte a les conseqüències del rendiment en este o estos exàmens.

Es a dir, dos alumnes, en una mateixa situació, 2n de batxillerat, volent accedir a una carrera amb una nota de tall elevada, i una mitja no molt bona de 1r de Batxillerat, poden estar passant-ho realment mal o gestionant-ho correctament, segons els pensaments que tenen. En esta mateixa situació, si una persona pensa que no podrà traure prou bones notes, que els exàmens són massa difícil, que ellano és capaç… segurament tindrà ansietat. Mentre que una altra que pense que pot aplegar a fer-ho, que és capaç…. no tindrà ansietat.

També és important aprendre a relaxar-se, per a això és important conèixer i practicar tècniques de relaxació.

Com ja hem dit al principi, quan parlàvem de tècniques d’estudi en el curs actual és bàsic tenir una bona planificació i organització del temps, ja que el no saber si tindré prou temps, el vore que no aplegues… habitualment crea molta ansietat.

Altres consells:

1) Fer exercici físic, ja que és la millor forma d’estar dinàmic al segregar endorfines i alliberar tensions.

2) Tenir una alimentació sana i equilibrada.

3) Tenir molta cura amb estimulant tipus la cafeina.

4) Hem de seguir dormint entre set i vuit hores totes les nits, ja que el descans és una de les millors garanties per a aconseguir una bona concentració i un estat d’anim positiu.

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies