COMENÇA L’ACCIÓ
Després d’unes setmanes iniciant l’alumnat del segon cicle amb el mateix material que la resta, hem començat a treballar amb el material específic que utilitzarem en aquests cursos.
D’aquesta manera, el nostre alumnat ha estat realitzant càlcul mental amb unes targetes basades en el CODI BINARI, llenguatge bàsic que utilitzen els ordinadors per a representar lletres i texts. Hem començat utilitzant 4 bits (4 targetes) que representarien l’1, el 2, el 4 i el 8. Utilitzant aquestes targetes, amagant-les i mostrant-les, hem representat nombres i realitzat càlculs matemàtics. També, gràcies a la nostra “maker” particular, hem convertit aquest material a 3d i hem incorporat unes fitxes per a marcar aquest sistema binari. Serà un material recurrent a l’hora de realitzar diferents grups de tasques a l’aula.
Un altre material que hem començat a utilitzar és Scratch Tactile. Un material imprés en 3d, també gràcies a la nostra “maker”, que permitix al nostre alumnat familiaritzar-se amb la codificació manipulativament. Utilitza representacions impresses dels blocs que hi han dins de l’aplicació Scratch junior. Aquest material ens servirà per a anar practicant i coneixent diferents blocs de codi que utilitzaran en l’aplicació més endavant.
Per a començar hem treballat en parelles. Un alumne “escrivia” un codi, sempre començant amb la bandera verda i acabant amb el bloc “dir…”, i l’altre movia el robot fins arribar a una lletra. Aleshores havia de dir una paraula que començara per eixa lletra. Els ha agradat molt. Continuarem amb més temàtiques i reptes.
És un material que ha tingut molt bona acollida i el nostre alumnat ha entés d’allò més bé. En tercer de Primària continuarem a l’inici del segon trimestre.
En quart de Primària, donat que són d’un curs superior, hem introduit ja l’aplicació Scratch Jr. Una aplicació que ens permet realitzar programacions senzilles per tal d’animar personatges i crear històries mitjançant la programació per blocs.
De moment estem coneixent les possibilitats que ens donen els diferents blocs de codi provant-los en classe. El que més els ha agradat ha sigut grabar la seua veu i crear diàlegs amb els personatges. Nosaltres els expliquem la funcionalitat d’un bloc, els proposem un repte per a utilitzar-lo i els deixem experimentar. Així, de forma natural, es creen dubtes i problemes que els fan avançar en aquest aprenentatge.
De segur que ens esperen molts moments de diversió aprenent junts!!