D 106/2022 – EF
Els sabers seleccionats es consideren necessaris per poder adquirir i desenvolupar les competències específiques anteriorment formulades dins del marc de les competències clau.
Es tracta d’un plantejament motriu que atén la diversitat de nivells i en facilita el desenvolupament del talent per crear un clima grupal motivador i que ofereixi experiències motrius significatives a tot lalumnat.
El component motriu i vivencial de l’àrea d’Educació Física la dota d’un potencial únic i transferible a altres àrees, de manera que obre possibilitats transdisciplinars que suposen la base del plantejament competencial.
Els sabers bàsics s’organitzen en sis blocs, que recullen aspectes bàsics i essencials que el professorat haurà de desenvolupar en posteriors concrecions curriculars per portar-los a la pràctica depenent del context i de les característiques de l’alumnat. A cada bloc s’indiquen les competències específiques que tenen més vinculació amb els sabers.
Bloc 1. Vida activa i saludable. S’aborda des d’una perspectiva triple: física, mental i social. La contemporaneïtat de conductes com el sedentarisme i la preocupació per l’alimentació i, en general, per la salut, doten de sentit aquest primer bloc de sabers. En general, aquest bloc ha de conduir l’alumnat a construir les seves identitats actives per mitjà del respecte a la imatge corporal i la de la resta, així com a la identificació de comportaments saludables.
Bloc 2. Organització i gestió de l’activitat física. Planteja la planificació de programes d’activitat física basats en criteris saludables, l’elecció i l’organització de l’activitat física segons usos i finalitats i les principals mesures de seguretat i prevenció de lesions a la pràctica activitat física.
Bloc 3. Resolució de problemes en situacions motrius. Situa els aprenentatges i els sabers en contextos variats que aborden la condició física, les capacitats perceptiu-motrius, les habilitats motrius en situacions de jocs i la presa de decisions. Aquest bloc s’organitzarà a través d’accions motrius individuals, de cooperació, d’oposició i de col·laboració-oposició, que permetran transferir sabers comuns en agrupar situacions i activitats que comparteixen la lògica interna.
Bloc 4. Autoregulació emocional i interacció social en situacions motrius. Tracta la gestió emocional en els jocs i les situacions motrius i les implicacions derivades de la interacció social, destacant el desenvolupament de les habilitats socials i les estratègies per a la resolució de conflictes amb perspectiva inclusiva i no discriminatòria.
Bloc 5. Manifestacions de la cultura motriu. D’una banda, aborda els sabers relacionats amb l’expressió artística, els recursos expressius i comunicatius del cos i el moviment. De l’altra costat, els jocs i els esports com a fenomen cultural amb els valors que porten implícits, fent èmfasi especial en la pilota valenciana per tractar-se d’un bé d’interès cultural.
Bloc 6. Interacció eficient i sostenible amb l’entorn. Aborda els sabers i les pràctiques motrius i fisicoesportives que es poden desenvolupar interactuant amb la varietat de situacions que ofereix l’entorn, valorant el patrimoni natural, urbà i cultural. Incideix en la conservació del mitjà i la sostenibilitat, així com en les mesures bàsiques de seguretat i prevenció d’accidents.