PLANEA és una xarxa de centres educatius, agents i institucions culturals que es comprometen a utilitzar les pràctiques artístiques a l’escola pública de manera transversal, situada en els territoris i amb vocació de generalització i permanència.
ELS NOSTRES PROJECTES
P.L.A.F.

Pràctiques lliures d’art i ficció és una caixa de recursos artístics i pedagògics per a explorar el cos, l’espai i els objectes a l’aula a través de pràctiques d’arts vives i performatives. Pensada per a docents de primària, convida a activar propostes lúdiques i corporals que desborden la normalitat escolar i obrin espais per a la creativitat, la sorpresa i la relació.
Amb una mirada feminista i interseccional, la caixa proposa fer de l’aula un laboratori on experimentar, imaginar i posar en joc cossos diversos i maneres alternatives de fer escola. P.L.A.F té com a objectiu:
- Proporcionar recursos i pràctiques artístiques que situen el cos, el joc i la creació en el centre del procés educatiu.
- Entendre l’aula com un espai performatiu que pot ser habitat, alterat i imaginat col·lectivament.
- Facilitar proposades multinivell i adaptables que treballen amb la presència, els objectes, el gest i l’acció.
- Fomentar una mirada crítica i sensible cap a la diversitat corporal, emocional i relacional en el context escolar.
SAPO
SAPO és un recurs creat per l’arteeducadora, mediadora i investigadora María Español que proposa utilitzar l’àlbum il·lustrat com a ferramenta d’indagació creativa infinita. La proposta oferix una metodologia que aplicada a les il·lustracions de qualsevol conte t’ajudarà a obrir vies d’improvisació per a detonar experiències artístiques i de lliure expressió a l’aula.
A través d’una selecció de contes, alguns accessoris i unes pautes d’improvisació, el recurs convida al docent a explorar situacions creatives inesperades i deixar fluir la imaginació. GRIPAU com a experiència significativa, vol promoure i cuidar l’equilibri vital de xiquetes i xiquets facilitant així espais artístics de joc, reflexió i expressió per a relacionar-nos amb el cos, el cor i el pensament
Els objectius del projecte són els següents:
- Utilitzar l’àlbum il·lustrat com a ferramenta d’indagació per a generar fluid creatiu en els processos artístics i en el pensament creatiu que els origina.
- Qüestionar el pensament limitador ocult per a transgredir-lo creativament explorant el caràcter divergent de l’activitat artística.
- Desenrotllar la teua capacitat d’improvisació creativa per a detonar experiències i llenguatges artístics alliberadors en qualsevol situació educativa.
ANIMALETA
ANIMALETA explora les possibilitats de l’animació com una ferramenta d’aprenentatge integradora, amb la qual treballar de manera transversal a l’aula aplicant el model STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Maths). Sota el lema APRENDRE CREANT, la proposta trasllada a l’alumnat un rol actiu en el seu aprenentatge, desenrotllant projectes d’animació en equip, que l’ajuden a comprendre continguts transversals, combinant art, ciència i tecnologia.
Objectius:
- Utilitzar l’animació com articulador d’altres continguts a les aules de primària per a fomentar les metodologies STEAM.
- Generar recursos transversals, sostenibles i senzills d’usar que combinen les arts amb la ciència i la tecnologia per a generar innovació i associar el pensament lògic amb la creativitat.
- Fomentar la participació activa i l’aprenentatge cooperatiu de l’alumnat per a promoure la creació a l’aula.
FRONTERES
Fronteres. Exercicis per a la construcció de mons. Caixa de recursos creatius per a l’experimentació artística, és una proposta dirigida a docents d’educació infantil que proposa com a eix central el joc com a ferramenta creativa per a la dissolució de fronteres. A través d’un conjunt de peces escultòriques manipulables, dissenyades a escala corporal i fabricades amb materials i textures poc habituals a l’aula, es busca estimular la creació de múltiples combinacions i possibilitats.
L’objectiu és impulsar dinàmiques que diluïsquen les fronteres, situant el joc en el centre com a ferramenta per a l’enteniment mutu, el diàleg, el descobriment i l’accés. Es proposa així un espai d’ús lliure que convide a abordar els límits des de l’experiència directa, fomentant pràctiques lúdiques i d’experimentació tant individual com col·lectiva
EL SO DEL FANG
«El so del fang» acosta a l’alumnat d’infantil l’art sonor i la música de manera creativa, cooperativa i divertida. Entenent què és i què necessita el so. Esta proposta metodològica està basada en jocs que oferixen noves formes per a percebre l’entorn i fomentar l’escolta activa.
Per a ser escoltat cal escoltar. Comprendre que sonar significa que una altra persona no pot sonar, ressaltant la importància d’escoltar per a relacionar-nos i connectar-nos amb altres persones i amb l’entorn. Buscant nous sons a casa, a l’escola i fora, per a després compartir-los i mitjançant un mètode d’improvisació fer música junts.
En esta proposta l’argila i ceràmica funciona com a material per a la creació sonora, per a ampliar i expandir el límit de materials que s’utilitzen convencionalment per a la música. A més, l’argila és un material natural que es troba als voltants de València, fomentant el respecte cap al medi ambient; en estar en contacte, reutilitzar i retornar el material a la naturalesa.
