Erasmus+: Croàcia

Bona vesprada famílies, xiquets, xiquetes, companyes i companys!

Com ja sabeu, estem en la tercera mobilitat del programa Erasmus+. L’última del projecte ‘Education on air: traspassem l’escola’. En aquesta ocasió, som Maria i Mireia i estem visitant Croàcia. Concretament estem a Velika Gorica, Zagreb. 

Hem eixit el dissabte dia 13, vàrem agafar un tren cap a Madrid i una vegada allí, agafàrem un avió cap a Zagreb.

Arribàrem al nostre hotel sobre les 19:30 i anàrem a descansar per a preparar-nos per a les properes aventures!

Hui, diumenge 14, hem aprofitat per a visitar vàries coses. Primer, hem buscat l’escola a la qual anirem demà : Nikole Hribara.

Demà coneixerem al professorat, xiquets i xiquetes d’aquesta escola. Quina il.lusió! Vos anirem informant durant la setmana.

 Després de trobar el col•le, hem visitat el centre de la ciutat de Zagreb i hem vist coses molt boniques i interessants.

Per a finalizar el dia de hui, ens hem trobat a un grup de músics amb instruments i vestimenta tradicionals d’ací.

Ha sigut un día molt intens però ens hem d’acomiadar. Demà iniciarem l’aventura a l’escola. Ja vos contarem!

Mireia i Maria

Benvingudes i benvinguts un dia més a un nou episodi de les nostres aventures per Croàcia. 

Aquest matí hem acudit molt prompte al col·legi i hem conegut a alguns professors que ens han acollit molt calorosament.
Estàvem una mica nervioses però ha sigut un matí molt productiu i molt agradable. I tenim algunes curiositats que hem de comptar. Comencem…

Primer ens han ensenyat la sala de mestres i ens han fet esperar a la psicòloga perquè ens fera un tur pel centre escolar ensenyant-nos totes les instal·lacions. És super gran!

Quan érem a la biblioteca ens han ensenyat una màquina molt curiosa, que servia per a desinfectar els llibres durant l’època del coronavirus. I ara no s’utilitza però la tenen com a record.

A continuació hem conegut a Marija que equival a l’espanyol a María, que és l’encarregada de l’àrea de religió, hem estat d’oients en les seues tres classes i hem pogut comprovar que és una persona meravellosa i una gran professional.

A més ens ha donat a provar un plat típic de la zona que es diu Strudel que és un tipus de pastís originari de l’imperi austrohongarès i està elaborat amb formatge quark en el seu interior, en la superfície porta una crema de llet agra i un polsim de sal. Estava boníssim el contrast dels sabors.

Una de les activitats que han realitzat els xiquets i xiquetes és dibuixar un subvenir típic de la zona que es diu Podgutnica, que és una espècie de collaret amb forma de llaç que el seu color característic és el roig. I quan ho han acabat ens han regalat els dibuixos. Quina  il·lusió!

Ha sigut un dia molt intens i ara cal descansar per a recuperar forces per a demà.
Estigueu atents, no us ho podeu perdre , que demà farem el tercer lliurament d’episodis de la nostra aventura per Croàcia.

Us diem adeu per hui, però axó contínua…

Mireia i María

Bona vesprada a tots i totes!
Hui hem tornat al col·legi i hem pogut assistir a diferents classes. Esta escola és un poc diferent de la nostra.
Per a començar, els xiquets i xiquetes entren al col·legi als 8 anys i tenen 8 cursos d’educació primària. A més, l’escola és tan gran que han d’assistir a classe en dos torns diferents. El primer torn és de 8:00 a 13:00 i el segon de 14:00 a 19:00. En total són uns 1100 alumnes i uns 80 mestres.

Ara sí, anem a parlar de les classes que hem vist hui.

En primer lloc, hem pogut observar una classe de 5è d’anglés. Els xiquets i xiquetes havien d’escriure una postal a un membre de la seua família. Per a poder fer això, han agafat una tablet per parelles i han buscat en Google Earth un país que estiguera lluny de Croàcia. Alguns han buscat Afganistan, Espanya, Finlàndia… Una vegada han triat el país, s’han imaginat que estaven allà i han escrit en la postal el temps que fa, quina llengua parlen i què activitats poden realitzar. Quan han acabat, l’han compartit en el Padlet de la classe. Ha estat molt interessant!
Ens ha sorprés molt que els xiquets i xiquetes han treballat molt en silenci, participant quan se’ls demanava i respectant als companys/es i a la mestra.

Després hem anat a la classe de informática. Aquesta classe, es tractava d’un grup de 7è i cada xiquet i xiqueta tenia un ordinador individual. Han estat treballant mitjançant fòrmules matemàtiques les píxels fent equivalències de pulgades i centímetres.

La mestra ens ha explicat que l’assignatura d’informàtica és obligada en tercer i quart curs però després és optativa. Ens ha dit que, en general, és una asignatura que agrada molt a l’alumnat. Una cosa que ens a cridat l’atenció és que tenien una impresora 3D i hem pogut veure de primera mà com feien una figura d’un conill de Pasqua.

El conill de Pasqua fet amb impresora 3D

Finalment, hem assistit a una classe de química de 7è. Aquesta assignatura es dona a partir d’aquest curs. Per a realitzar l’activitat, els xiquets i xiquetes estaven situats en grups de quatre. Al principi de la classe, la mestra ha ensenyat l’experiment que anaven a realitzar: Intercanvi d’energia durant el canvi químic.

Després, l’alumnat ha començat a fer l’experiment seguint diferents passos:
– Per a començar, han mesurat els diferents elements que anaven a gastar i posteriorment els han afegit a un matràs.

-Després de cada mesurament tots els membres del grup s’apuntava les dades a la llibreta.

Al final de la classe, han fet una prova escrita de manera individual i dos xiquets tenien una prova diferent, ja que seguien un programa adaptat. A més, els xiquets i xiquetes han fet una autoavaluació de l’activitat grupal per a valorar què han aprés i com han treballat.

Hem gaudit molt de les classes que hem vist i estem desitjant tornar el pròxim dia.

Demà vos informarem, esteu atents i atentes!

Mireia i Maria

Benvinguts i benvingudes un dia més, ens agradaria aprofitar el diari de hui per a parlar-vos de les coses que més ens han cridat l’atenció d’aquest centre escolar.

– És el més grans de Velika Gorica i un dels més grans de Croàcia.
– Que aquest centre no compta amb cap tanca al voltant, ja que té un circuit tancat de cambres.
– Quant a l’espai de la biblioteca compta amb la gestió d’una bibliotecària que és la que es fa càrrec de tots els menesters de la biblioteca, tant dels préstecs dels llibres com de les activitats que es proposen en el centre. També direm que compta amb un racó de lectura amb un sofà on poden asseure’s a llegir tranquil·lament, una pantalla digital i un piano on els alumnes poden tocar espontàniament. A part d’una gran extensió de llibres de lectura per als alumnes compten també amb magazins o revistes, jocs de taula, una gran quantitat de llibres per als professors de consulta i alguns ordinadors per a consultes en línia. A part de tot això usen la biblioteca per a exposicions de treballs. També es fa ús d’eixe espai per a exposar treballs i que la resta d’alumnes puga veure’l. Finalment ens van explicar que una de les finalitats més importants del centre és la motivació i el foment lector.

Hui és dimecres 17 d’abril, Dia de les eleccions parlamentàries en Croàcia, per tant, no hi havia classe.

Ens ha cridat molt l’atenció aquest fet perquè és un dia entre setmana (dimecres) i a Espanya, les eleccions tant generals, locals, autonòmiques i europees es celebren el cap de setmana, concretament el diumenge quan els xiquets i xiquetes no van al col·legi i les persones majors d’edat poden exercir el seu dret al vot en les taules electorals en els centres escolars.

Per eixa raó, hem decidit anar al museu de Velika Gorica, que ens l’havien recomanat els mestres del centre, però estava tancat i hem passat el matí en Zagreb.

Benvingudes i benvinguts un dia més al nostre diari. Hui tenim moltes coses per a contar. Esteu preparades i preparats?

Per a començar el dia, hem estat a una de les classes de primer cicle. Hem pogut observar les classes de llengua, matemàtiques i educació física.
En la classe de llengua, han llegit un poema. Primer, la mestra ho ha llegit i després ha llançat preguntes a les/els alumnes perquè alçaren el braç i contestaren. A continuació, han cantat una cançó sobre el poema. Per a seguir, la mestra ha posat activitats escrites que els xiquets i xiquetes han realitzat per parelles. Quan han acabat, han eixit al mig de la classe per a llegir les seues respostes. Els/les alumnes han treballat molt concentrats en tot moment respectant a la mestra i les companyes/anys. Encara que els xiquets i xiquetes tenien un llibre de text, la mestra també el tenia en versió digital en la plataforma Izzy i ho projectava a la pissarra per mostrar les activitats i presentacions. Aquesta és una plataforma digital que durant vint anys és coneguda com la innovació d’educació en Croàcia.

Després de la classe de llengua, han tingut educació física. Per a dur a terme aquesta activitat totes les xiquetes i xiquets s’han canviat i s’han posat una samarreta blanca. Si no la duien, nom podien participar en la classe. Una vegada s’han canviat, han fet una filera per ordre alfabètic i s’han desplaçat fins a un dels pavellons interiors del col·legi. Quan han arribat al pavelló han començat a fer diferents activitats de calfament, expressió corporal i coordinació amb els peus. Per a aquestes activitats eren els mateixos alumnes els/les que feien de model per a la resta.

Per a finalitzar amb aquest grup, hem observat una classe de matemàtiques. La mestra ha començat la classe llançant una pilota a cada alumne. Mentre que llançava la pilota, preguntava una suma i els alumnes havien de respondre ràpidament al agafar-la. Després d’això, la mestra ha repartit una fitxa de deures per a repassar les sumes. A continuació, han començat a practicar les restes. Tant per a sumar com a restar, utilitzen el mètode ABN. Ens ha cridat l’atenció que la mestra ha introduït totes les operacions a partir de problemes. Les xiquetes i xiquets han eixit a la pissarra d’un en un per a fer les operacions i mentre les feien havien d’explicar a la resta pas per vas com es treia la solució. A manera de resum, la mestra ha projectat un vídeo en la pissarra amb l’explicació dels exercicis.

Totes aquestes assignatures les donava la tutora! Ens han explicat que de primer a quart, les xiquetes i els xiquets tenen la mateixa mestra o mestre per a totes les assignatures (llengua, música, educació física…). Només canvien de mestre/a per a les assignatures d’anglés i religió.

Com ja vos vàrem dir, aquesta escola és tan gran que les xiquetes i els xiquets han de vindre en dos torns. Hui hem pogut assistir al torn de la vesprada.

La primera classe en la qual hem participat aquesta vesprada ha sigut al Film grup. Es tractava d’un grup d’alumnes de 7é que tenen aquesta assignatura opcional una vegada a la setmana. Aquesta classe d’audiovisuals treballa amb el programa Stop Motion i el gasten per a crear vídeos utilitzant legos, dibuixos i inclús joguets. A més, ens han explicat com funcionava i hem pogut crear el nostre propi vídeo! Vos agrada?

Finalment, hem assistit a un altre grup de primer i hem observat una classe de llengua i de matemàtiques. Encara que han treballat el mateix contingut que el grup de primer d’aquest matí, ho han fet de manera molt diferent. En aquest cas, la mestra ha proposat activitats pràctiques i participatives basades en el joc mitjançant les quals els i les alumnes han experimentat primer per a assimilar els continguts d’una manera més significativa. A més, ens ha paregut molt interessant que els xiquets indiquen quina emoció tenen cada dia posant una pinça amb el seu nom en un emoji.

Demà vos contarem com acaba la nostra aventura!

Mireia i Maria

Bona vesprada, Benvinguts una dia més al dietari de les nostres aventures per Croàcia. Hui dia 19 d’abril ha sigut el nostre últim dia en el centre.

La primera i segona sessió, estaven destinades a l’alumnat de l’últim curs, és a dir, els alumnes de vuitè. El projecte que estaven treballant era sobre l’electromotor, més concretament, l’àrea de la tecnologia en l’etapa de l’educació escolar. La manera de treballar l’assignatura constava de dues sessions de 45 minuts teòriques i una pràctica, això és, que cada 15 dies hi hauria una sessió pràctica i de manipulació. On han fet un circuit de corrent. Per a aquesta sessió en concret necessitaven (cables, bateries, un circuit, coure, imperdibles i un paper d’escata). Tot eixe material estava en una caixa que tenia cada alumne com a material escolar, a part també tenien un llibre de text amb tota l’explicació del tema.

També hem tingut la sort de poder nosaltres muntar pas a pas el circuit i participar en l’activitat com un membre més de l’aula.

Aquesta assignatura és de dues hores setmanals de 45 minuts. Es dona a partir de 5é de primària fins a vuitè, els projectes de cada curs són:
– 5é Construccions de figures de 2D i 3D.
– 6é construcció d’elements quotidians amb fustes.
– 7é Construcció d’elements quotidians amb metall, exemple un spinner i una pala de mànec curt.
– 8é Electrònica.
– Extracurricular imparteixen robòtica.

Hem parlat amb la professora de tecnologia i li hem preguntat si al final de la segona sessió podíem presentar i fer el Kahoot amb els alumnes de l’aula i ens ha dit que si, després d’això ho hem projectat en la pissarra i els alumnes des dels seus mòbils s’han inscrit i han realitzat l’activitat, hem compartit experiències i hem comparat totes dues cultures per a ampliar els coneixements enriquint-nos de nous sabers per les dues parts, ha sigut molt positiu per a tots.

Una de les coses que més ens ha sorprès de la professora de tecnologia és que quan a entrat a la sala de mestres a recollir-nos se’ns a dirigit en llengua castellana. A més també ens ha comentat que sap alemany, portuguès i croat. A part de tot això és experta en tecnologies i catedràtica.

En la tercera sessió hem estat en la classe de geografia, està a iniciat amb un kahoot per a repassar el contingut donat anteriorment en el tema que era sobre Amèrica. Aquesta és una forma d’inici ja que serveix per a consolidar els sabers bàsic més rellevants.
A continuació ha projectat un vídeo que explica la vida i les conquestes de Cristòfol Colom, l’esclavitud dels indígenes, el viatge a les índies i l’època dels reis catòlics. El material visual estava en versió original en anglès amb subtítols en croat.

A continuació hem tingut dues sessions de l’assignatura de física, les quals són unes classes molt organitzades, on al principi de la sessió se li llança una pregunta general a l’alumnat, Què és l’energia? a partir d’ací els alumnes participen aportant idees del que podria ser. Seguidament la mestra els dictava la teoria i els deia que formula havien d’utilitzar en cada cas concret (Per a extraure l’energia cinètica i potencial) perquè escrigueren en la seua llibreta, així d’aquesta manera podien estudiar a les seues cases.

Els únics usos de tecnologies en aquesta sessió han sigut l’ús del projector, on els alumnes poden visualitzar les presentacions i el llibre digital. finalment, s’ha realitzat una pràctica on els alumnes han pogut mesurar la massa amb uns pesos de metall.

Per a finalitzar la jornada hem tingut una sessió de música, el primer que han fet els alumnes és escoltar un fragment musical i havien d’endevinar el nom de la peça o qui l’havia escrita. Han fet una activitat d’escolta activa. A continuació, els alumnes han cantat una cançó i la professora a fet l’acompanyament al piano, per a treballar l’entonació (participació activa de tota la classe).
Seguidament a través d’una partitura en lletres els alumnes amb pals de colors (boomwhackers)  han creat la melodia. Fent percussió usant els pals i les mans.
Per a finalitzar han usat el Youtube per a interpretar una melodia i un acompanyament harmònic, és a dir, que quan els quadres de colors arribaven al límit tenien que donar un colp per a crear la melodia.
Ens ha cridat l’atenció que han realitzat totes aquestes activitats asseguts en la cadira, sense cap moviment corporal.

Toca acomiadar-se ja, ha sigut un dia molt intens i demà ens toca tornar a Espanya.
Gràcies per haver sigut ací diàriament  i segur que molt atents.


Una forta abraçada


Mireia i María

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies