Davant de la situació excepcional de reclusió a causa de la crisi del coronavirus que estem vivint, us proporcionarem uns suggeriments per a realitzar amb els vostres fills i filles, durant el temps que dure aquesta situació.
Des del coneixement que tenim sobre les necessitats que tenen els xiquets i xiquetes d’anar al parc, jugar amb altres xiquets i xiquetes i córrer lliurement, en estar privats d’aquesta llibertat, és necessari trobar la manera de transmetre’ls tranquil·litat i que estiguen distrets; ara dins de les nostres cases és temps de crear oportunitats per a aprendre a viure i conviure amb bon humor entre tots, buscant idees i recursos per a entretindre’ns.
Al llarg del dia haureu d’anar combinant estones d’activitats més mogudes amb estones més tranquil·les.
Dins de la nostra proposta com a mestres d’infantil és oferir-los activitats divertides com:
o Realitzar manualitats per a desenvolupar la seua creativitat, la psicomotricitat fina, la paciència i la tranquil·litat;
o Els jocs de taula són molt interessants perquè desenvolupen diverses habilitats i capacitats com la concentració, l’estratègia i com no, afavoreix el treball en equip (l’oca, el parxís, el dominó), per a compartir moments divertits en família.
o Activitats educatives com dibuixar, pintar i retallar…
o Als nostres xics i xiques els encanta modelar amb plastilina i fer formes i figures, fins i tot representar números i lletres perquè no perden el fil de l’escola.
o Que compten amb llegums, tapons, fitxes de parxís, xapes, etc, assignant la quantitat al número corresponent…
o Si teniu pintura de mans a casa posar-los una samarreta vella i donar-los paper, perquè els xiquets més xicotets que encara no dibuixen ni pinten amb massa destresa gaudiran pintant amb les seues pròpies mans.
o La música també és una bona oportunitat, aprofitar aquests dies perquè els xiquets i xiquetes gaudisquen escoltant música de tota mena, cantant junts,
improvisant instruments casolans. Als xiquets i xiquetes els encanta compartir estones de ball i expressió corporal amb els adults.
o Contar-los històries i llegir-los molts contes, ampliaran el seu vocabulari i potenciarà la seua imaginació, la qual cosa será un gran benefici en el transcurs de la vida, creant un espai de calma i una relació de complicitat entre la persona que conta la història i el xiquet o xiqueta que l’escolta.
o Buscar moments per a veure fotos familiars, això els encanta, escoltar una vegada i una altra la història que acompanya a cada fotografia, és una manera d’entendre el seu propi recorregut en la vida.
o A més, creiem que és essencial estimular el joc lliure el màxim temps possible, ja que és a partir d’aquest que els xiquets creixen i es desenvolupen amb més naturalitat, posar-los música ambiental relaxant per a ajudar a la fluïdesa del joc i la concentració dels xiquets.
o Podeu provar de cuinar en família per a fer tot tipus de receptes amb els xiquets i xiquetes, serà divertit fer ensalades, macedònies, galetes, pastissos, pa…
o Jugar amb les llanternes que tingueu a casa és un èxit assegurat, projectant la seua llum sobre alguna paret o sostre, el joc de les llums i les ombres és molt suggeridora, activa la creativitat i convida a somiar desperts.
o Improvisar un escenari de teatre en algun racó de la casa i deixar volar la imaginació, tan sols necessiteu una corda, pinces i algun llençol.
o Una altra de les activitats que els encantarà és si els prepareu una caixa amb barrets, gorres, mocadors, collarets, sabates, roba d’adults, s’ho passaran en gran disfressant-se.
o Fer algun experiment com plantar llegums en cotó humit perquè germinen. Tindran molts dies per a observar el seu creixement i formular-se hipòtesi, així com responsabilitzar-se de mantindre sempre humit el cotó.
o I no oblidar-se de fer vídeo conferencies amb els familiars i amics a través del Whasts App o altres plataformes: amb els iaios i iaias, oncles, cosins… ens sentirem més prop de les nostres persones estimades.
Per a totes nosaltres com a Mestres també és una situación excepcional, esperem superar-la amb éxit per a tots i totes, i poder recobrar la normalitat el més aviat possible.
Una forta abraçada de les Tutores: Isa y Ana
Molta sort i fins prompte.
JUSTIFICACIÓ DE LES ACTIVITATS PROPOSADES AMB ELS OBJECTIUS I CONTINGUTS A TREBALLAR
Com podeu comprovar cadascuna de les activitats que us propose no ha de durar més de 5 minuts. Potser l’activitat d’expressió oral us porta més temps per la recerca dels objectes. Vull deixar clar que no esteu obligats a fer res, només són suggeriments. Tan vàlid és aquella família que decideix fer 1 activitat, com aquelles que decideixen fer totes o cap. La marxa del col·le és totalment diferent, són moments al llarg del dia però també cal tindre en compte que vosaltres les fareu amb un xiquet, i a l’aula hi ha 16, en la qual tots han de tindre les mateixes oportunitats.
Moltes gràcies per la vostra atenció.
1.- EXPRESSIÓ ORAL
COM HO FARÉ?
Aprofitant que esteu a casa acompanyar al xiquet o xiqueta a buscar els objectes de manera lliure, per a dir-los el nom correctament i parlar de les seues característiques: forma, color, utilitat, etc…enunciant preguntes clares i senzilles als vostres fills i filles.
2.- EXPRESSIÓ ESCRITA O COMPOSICIÓ DE PARAULES
ALESHORES, QUÈ HE DE FER?
Vosaltres heu d’escriure en un full el nom dels 3 objectes i retallar cada paraula per separat i els xiquets tindran 3 opcions:
1- Copiar els noms en un foli.
El papà/mamà ho pot escriure i després retallar les lletres perquè siga el xiquet qui el componga sempre tenint el model davant. (Si teniu a casa lletres magnètiques perfecte)
2- En una safata podeu posar farina i ells ho escriuen amb el dit. (nosaltres en classe tenint arena i escriuen i dibuixan en ella)
N I N A |
C O T X E |
P U Z L E |
3.- GRAFOMOTRICITAT
QUÈ PUC FER A CASA?
Ara a casa és temps de repassar amb la vostra supervisió…Ànim.
Segons el traç a practicar: Si és el vertical poden alinear coses que tingueu per casa formant línies verticals amb taps, culleres, animals, pinces de roba, botons, escuradents, verbalitzant que ho fan de dalt a baix com una línia vertical, tallar trocets de llana i omplir la taula, o també podeu practicar tallant «celo» y apegar-ho en les portes, o en les rajoles del bany i després d’una estona amb ceres o retoladors poden fer ratlles sobre un full.
De igual forma podeu fer-ho per a la línia horitzontal i la creu.
I per al cercle podeu buscar coses per casa que tinguen aquesta forma i deixar-los jugar amb elles. Una altra activitat és posar objectes al voltant d’un plat, d’un pitxer, d’una paperera, d’una tapa de cuina, etc després oferir-los paper i retolador perquè dibuixen cercles lliurement, no importa com els isquen; el treball realitzat ja val la pena per si mateix, ajudarà a la seua interiorització.
4.- LÒGIC MATEMÀTICA
I ARA QUÈ?
Tranquils és més fàcil del que sembla.
BLOC DE PROBLEMES ORALS I CÀLCUL MENTAL (dimarts)
Els problemes són d’aquest estil i les quantitats no poden passar de 3 perquè puguen resoldre’l mentalment. Si els costa al principi poden ajudar-se dels dits per a comptar. Però aquesta activitat també la practicaven tots els dies.
L’enunciat del problema heu de fer-ho literal, i la resposta sempre l’han d’acompanyar del nom de l’objecte.
o Si tens 2 cotxes i et regale un altre. Quants cotxes tindràs? 3 cotxes
o Tens 3 pilotes i li dónes una a mamà. Quantes pilotes et queden? 2 pilotes
o Tinc 3 nines i se m’han trencat 2. Quantes nines em queden? 1 nina
BLOC DE JUGAR A COMPTAR (dimecres)
o Tots els dies començareu la rutina comptant cap avant i cap arrere de l’1 al 5 durant aquesta primera setmana i sempre acompanyat dels dits, que s’acostumen a verbalitzar el número 1 quan trauen un dit, el 2 amb dos dits…i així successivament.
o Jugaran a comptar amb pots: posarem un nombre d’objectes (macarrons, pinces, cigrons) dins del pot i el xiquet ha de traure’ls per a comptar-los (heu de proporcionar-los una safata perquè estan acostumats a treballar sempre en ella, perquè s’asseguren de que no li caiguen les peces al sòl, els dóna tranquil·litat, alhora que acoten el seu espai per a treballar). També podeu utilitzar gots per a treballar quantitats mostrant un número (1,2,3,4,…) i ells han d’introduir aquest nombre d’elements dins del pot.
BLOC D’AGRUPAR (dijous)
o Aquesta setmana doneu-los les pinces de la roba i que les agrupen de 2 en 2.
BLOC DE NUMERACIÓ (divendres)
o En un full de paper escrivim números per exemple: 3 números 1, 2 números 2, i 3 números 3 i els donem a consigna de que envolten l’1 de rojo, quan ho hagen fet el següent serà el 2 de groc i finalment el 3 de blau.