Ciberbullying

ciberassejament

 EL CIBERASSETJAMENT ENTRE ALUMNES 

Quan un/a alumne/a és maltractat/da repetidament i al llarg del temps per part d’un o més estudiants mitjançant l’ús d’eines tecnològiques.

Existeix ciberassetjament quan, de forma reiterada, algú rep agressions d’altres mitjançant suports mòbils o virtuals (amenaces, insults, ridiculitzacions, extorsions, robatoris de contrasenyes, suplantacions d’identitat, buit social…) mitjançant missatges de text o de veu, imatges fixes o enregistrades


El ciberassetjament entre alumnes presenta les característiques següents:

  1. Mitjà: s’utilitzen eines tecnològiques com Internet, telefonia mòbil, xarxes socials, plataformes de difusió de continguts…
  2. Format: es tracta d’un assetjament indirecte que afecta la víctima psicològicament. El fet que no hi hagi senyals físics dificulta la seva detecció i per això s’ha d’estar especialment atents a alguns símptomes de depressió, de baixa autoestima, d’abandonament escolar…
  3. Anonimat: el canvi d’identificació, la utilització de pseudònims, l’alteració del llenguatge… dificulten molt descobrir qui són els assetjadors i els proporciona una sensació d’impunitat. La incertesa de en qui es pot confiar o en qui no, condueix a una disminució de la confiança en els companys i les companyes i pot arribar a generar un ambient d’hostilitat en els centres educatius.
  4. Perdurabilitat: els efectes de l’acció es perllonguen en el temps i en l’espai. La informació lesiva està disponible les 24 hores de dia i la majoria de les vegades és difícil eliminar el material publicat que pot estar exposat de forma pública durant molt de temps.
  5. Potencial de difusió: degut a les característiques dels mitjans utilitzats, l’impacte de l’agressió pot ser molt més gran. Internet aporta a la difusió un creixement exponencial.
  6. Inseguretat: es perden els límits de quins espais i quins moments són segurs. La víctima no pot fugir, defensar-se o evitar l’assetjament ja que pot estar rebent constantment missatges de mòbil o ordinador o estar sent contínuament difamada en una xarxa social.
  7. Proximitat: la víctima i l’agressor són d’edats similars i ambdós solen pertànyer a entorns físics propers, normalment al mateix centre escolar.
  8. Relació amb l’assetjament: és freqüent que el ciberassetjament entre alumnes estigui lligat a situacions d’assetjament escolar en la vida real (sobretot comportaments d’exclusió i aïllament).
  9. Desequilibri de poder: el ciberassetjador controla la situació sense haver-se d’exposar a la víctima. En el cas que l’assetjament físic es traslladi a espais virtuals, s’accentua la situació de desigualtat i d’abús de poder.
  10. Intencionalitat: no sempre hi ha intencionalitat explícita de fer mal per part de l’agressor o agressors, tot i que el dany causat té un impacte i un recorregut molt amplis.
  11. Falsa victimització: en algunes ocasions el ciberassetjador pot al·legar que la víctima l’està assetjant a ell.
  12. Agrupament de ciberassetjadors: Internet facilita l’agrupament d’assetjadors (coneguts entre ells o no) a qui demanar col·laboració en la difusió de continguts vexatoris o difamatoris.

Quines conductes són ciberassetjament?

  • Amenaçar: enviar missatges amenaçants o desagradables per correu electrònic, Messenger, SMS, MSM, fotolog…
  • Robar contrasenyes, suplantar identitats: fer-se passar per una altra persona en els xats, entrar en el seu correu fent servir la seva contrasenya…
  • Blogs i fotologs: publicar fotos reals o trucades amb comentaris ofensius; publicar escrits despectius, insultants…
  • Ús o creació de webs amb continguts ofensius: publicació de dades personals
  • Enviar fotografies o vídeos per e-mail o SMS/MMS: enregistrar fets d‛amagat o contra la voluntat de la víctima, agressions…
  • Enquestes a Internet: amb voluntat d’humiliar, per exemple “qui és la més grassa de l‛Institut?” o “qui és el més imbècil de l‛IES?”
  • En els Jocs multiusuari: insults, amenaces, ús de llenguatge obscè o agressiu.
  • Enviar programes brossa o virus, subscriure a la víctima a llistes de pornografia…

Servei Educatiu Vallès Occidental II

 

 

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies