Maltractament escolar o “bullying”

Maltractament escolar o “Bullying”

El maltractament entre iguals per abús de poder és un problema que darrerament ha despertat preocupació en tots els àmbits, especialment en l’educatiu. Tot i que en el nostre centre no n’hem detectat cap cas greu sabem que està present en major o menor grau en tots els .

QUÈ ES CONSIDERA MALTRACTAMENT?

Diem que hi ha maltractament entre iguals quan un alumne/a pateix de manera repetida i durant un temps prolongat, accions com insults, rebuig social, intimidació psicològica i/o agressivitat física per part d’algun o alguns companys/es amb la conseqüent victimització de l’agredit.

No totes les accions agressives, o fins i tot violentes, constitueixen maltractament; conductes freqüents en els centres escolars com baralles entre iguals, canvis d’amics i ruptures, conductes violentes contra el material o mobiliari escolar, indisciplina, disrupció dins i fora de l’aula… no constitueixen  maltractament . Hem de considerar que estes conductes després es poden seguir donant fora de l’escola, inclús que comencen fora de l’escola i que segueisquen en qualsevol lloc de relació. 

 

 

☆☆☆☆☆Només parlarem de maltracte entre iguals si hi ha aquestes dues condicions:

 

1. Hi ha una relació de domini-submissió en la que sempre un és l’agressor i l’altre la víctima.
2. Les agressions es produeixen durant un temps prolongat i de manera reiterada.

 

En tot fenomen de maltractament o intimidació es repeteix el següent esquema: existeix una víctima indefensa que és maltractada per un agressor o grup d’agressors que exerceix el seu poder sobre ella. Aquest maltracte es dóna en el grup constituint-se la resta de components del grup en espectadors de l’assetjament. Convé assenyalar que no existeix un perfil únic de víctima ni d’agressor; les víctimes poden ser passives o provocadores i els agressors actius o inductors.

El maltracte entre iguals és afavorit i reforçat gràcies a la "llei del silenci i de la por" que s’imposa. Les víctimes de maltracte no s’atreveixen a denunciar l’assetjament per por a les represàlies. Tampoc són recolzades pels seus companys que romanen com a espectadors passius, sense atrevir-se a intervenir ni descobrir la situació per por a ser inclosos dins del cercle de victimització i convertir-se també en centre d’agressions, encara que la major part d’ells sentin que haurien d’intervenir. 

 

 

 DETECCIÓ DEL MALTRACTE EN ELS NOSTRES FILLS

Si observem l’aparició d’alguns d’aquests signes en els alumnes o en els fills, cal esbrinar-ne les causes. Poden ser indicador que estan patint una situació d’intimidació.

Signes individuals

Els infants o joves víctimes de maltractament presenten generalment diversos indicis, d’entre els quals destaquen:

A l’escola són objecte de burles, bromes desagradables, els anomenen amb malnoms, els insulten, els molesten, sovint estan implicats en discussions i baralles en les que es troben indefensos i sempre acaben perdent, en el joc són els últims en ser triats, al pati solen quedar-se prop del mestre, no tenen gaires amics…

A classe tenen dificultat de parlar, donen una impressió d’inseguretat i/o d’ansietat, tenen un aspecte contrariat i trist, presenten un deteriorament gradual del rendiment escolar…

A casa: tornen a casa amb la roba trencada, amb els llibres fets malbé, han "perdut" objectes i/o diners, demanen que els acompanyin a l’escola, o no hi volen anar, presenten conductes d’evitació de determinats llocs, determinats dies o classes…, fan camins il·lògics per anar a l’escola, no els conviden a casa dels altres, tenen malsons, trastorns psicosomàtics, senyals de cops i esgarrinxades, canvis d’humor sobtats…

Signes col·lectius

A vegades el maltractament apunta a grups concrets que presenten trets diferencials ètnics, culturals o d’un altre tipus (bullying racista, homòfob, sexista…). D’altres vegades hi ha un deteriorament generalitzat del clima de convivència on l’abús de poder i el maltractament són la forma habitual de relació entre els alumnes, tot i que no apuntin permanentment a la mateixa o les mateixes persones.

En ambdós casos sempre representa un entorpiment del desenvolupament de l’activitat a l’aula, al treball dels altres companys i al treball del professorat. Afecta el compliment de les finalitats, les relacions i els processos d’ensenyament-aprenentatge en el seu nivell més bàsic.

L‘aparició freqüent de graffitis insultant alumnes o grups d’alumnes, l’ús habitual de malnoms, situacions d’exclusió social, dificultats d’atenció generalitzats i baixos resultats acadèmics, distanciament envers els adults i manca de capacitat de gestió i resolució de conflictes, entre d’altres, són indicadors d’aquestes situacions.

 Més informació:

 El maltractament entre alumnes. Guia per a les famílies.

El telèfon contra el maltractament escolar és el 900 018 018, però recordem que sempre és convenient parlar-ho primer amb els tutors i responsables del centre per donar una actuació immediata i intentar fer front a aquest problema greu.
 

 

 

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies