Maltractament escolar o “Bullying”
El maltractament entre iguals per abús de poder és un problema que darrerament ha despertat preocupació en tots els àmbits, especialment en l’educatiu. Tot i que en el nostre centre no n’hem detectat cap cas greu sabem que està present en major o menor grau en tots els .
QUÈ ES CONSIDERA MALTRACTAMENT?
Diem que hi ha maltractament entre iguals quan un alumne/a pateix de manera repetida i durant un temps prolongat, accions com insults, rebuig social, intimidació psicològica i/o agressivitat física per part d’algun o alguns companys/es amb la conseqüent victimització de l’agredit.
No totes les accions agressives, o fins i tot violentes, constitueixen maltractament; conductes freqüents en els centres escolars com baralles entre iguals, canvis d’amics i ruptures, conductes violentes contra el material o mobiliari escolar, indisciplina, disrupció dins i fora de l’aula… no constitueixen maltractament . Hem de considerar que estes conductes després es poden seguir donant fora de l’escola, inclús que comencen fora de l’escola i que segueisquen en qualsevol lloc de relació.
☆☆☆☆☆Només parlarem de maltracte entre iguals si hi ha aquestes dues condicions:
1. Hi ha una relació de domini-submissió en la que sempre un és l’agressor i l’altre la víctima.
2. Les agressions es produeixen durant un temps prolongat i de manera reiterada.
En tot fenomen de maltractament o intimidació es repeteix el següent esquema: existeix una víctima indefensa que és maltractada per un agressor o grup d’agressors que exerceix el seu poder sobre ella. Aquest maltracte es dóna en el grup constituint-se la resta de components del grup en espectadors de l’assetjament. Convé assenyalar que no existeix un perfil únic de víctima ni d’agressor; les víctimes poden ser passives o provocadores i els agressors actius o inductors.
El maltracte entre iguals és afavorit i reforçat gràcies a la "llei del silenci i de la por" que s’imposa. Les víctimes de maltracte no s’atreveixen a denunciar l’assetjament per por a les represàlies. Tampoc són recolzades pels seus companys que romanen com a espectadors passius, sense atrevir-se a intervenir ni descobrir la situació per por a ser inclosos dins del cercle de victimització i convertir-se també en centre d’agressions, encara que la major part d’ells sentin que haurien d’intervenir.
DETECCIÓ DEL MALTRACTE EN ELS NOSTRES FILLS
Si observem l’aparició d’alguns d’aquests signes en els alumnes o en els fills, cal esbrinar-ne les causes. Poden ser indicador que estan patint una situació d’intimidació.
Signes individuals
Els infants o joves víctimes de maltractament presenten generalment diversos indicis, d’entre els quals destaquen:
A l’escola són objecte de burles, bromes desagradables, els anomenen amb malnoms, els insulten, els molesten, sovint estan implicats en discussions i baralles en les que es troben indefensos i sempre acaben perdent, en el joc són els últims en ser triats, al pati solen quedar-se prop del mestre, no tenen gaires amics…
A classe tenen dificultat de parlar, donen una impressió d’inseguretat i/o d’ansietat, tenen un aspecte contrariat i trist, presenten un deteriorament gradual del rendiment escolar…
A casa: tornen a casa amb la roba trencada, amb els llibres fets malbé, han "perdut" objectes i/o diners, demanen que els acompanyin a l’escola, o no hi volen anar, presenten conductes d’evitació de determinats llocs, determinats dies o classes…, fan camins il·lògics per anar a l’escola, no els conviden a casa dels altres, tenen malsons, trastorns psicosomàtics, senyals de cops i esgarrinxades, canvis d’humor sobtats…
Signes col·lectius
A vegades el maltractament apunta a grups concrets que presenten trets diferencials ètnics, culturals o d’un altre tipus (bullying racista, homòfob, sexista…). D’altres vegades hi ha un deteriorament generalitzat del clima de convivència on l’abús de poder i el maltractament són la forma habitual de relació entre els alumnes, tot i que no apuntin permanentment a la mateixa o les mateixes persones.
En ambdós casos sempre representa un entorpiment del desenvolupament de l’activitat a l’aula, al treball dels altres companys i al treball del professorat. Afecta el compliment de les finalitats, les relacions i els processos d’ensenyament-aprenentatge en el seu nivell més bàsic.
L‘aparició freqüent de graffitis insultant alumnes o grups d’alumnes, l’ús habitual de malnoms, situacions d’exclusió social, dificultats d’atenció generalitzats i baixos resultats acadèmics, distanciament envers els adults i manca de capacitat de gestió i resolució de conflictes, entre d’altres, són indicadors d’aquestes situacions.
Més informació:
El maltractament entre alumnes. Guia per a les famílies.
El telèfon contra el maltractament escolar és el 900 018 018, però recordem que sempre és convenient parlar-ho primer amb els tutors i responsables del centre per donar una actuació immediata i intentar fer front a aquest problema greu.