violència de gènere

La Marxa sobre Washington es va realitzar el 28 d‟agost de 1963, fa ara 50 anys i Joan
Baez i Bob Dylan van ser junt amb altres cantants els que van posar les seues veus al
servici d‟una causa: la lluita per l‟accés ple als drets civils i la igualtat davant de la llei
dels grups que no els tenien. Ara, portem ja 50 anys de música interpretada per dones i
per hòmens que lluiten per la igualtat, la justícia i la solidaritat.
En esta proposta didàctica, es presenten una sèrie de recursos i materials relacionats
amb la utilització de les cançons com a ferramenta didàctica per a treballar en l’aula la
igualtat i la violència de gènere.

Les cançons arreplegades són cançons que van des de l‟any 1963 fins a l’actualitat i
mostren la majoria de les preferències musicals que tenen els /les jóvens respecte dels
gèneres musicals més valorats segons un Estudi realitzat per l‟INJUVE.

Es pretén que esta selecció, dirigida al professorat de totes les etapes educatives, puga
adaptar-se al gust musical del seu alumnat tot ací que s’hagen seleccionat 150 cançons
en què dones i hòmens, que utilitzen alguna de les llengües oficials parlades en el
territori espanyol1, i que en les seues cançons han visibilitzat i/o reproduït: els estereotips
sexistes, la desigualtat que patixen les dones, la violència de gènere… i en definitiva la
realitat en què vivim en l’actualitat a Espanya on es continuen atribuint rols diferents de
dones i a hòmens, s‟està molt lluny de la coresponsabilitat, la bretxa salarial se situa
entorn del 20%, el percentatge de dones al capdavant dels diversos òrgans
constitucionals, en el conjunt de Consells d‟Administració de les empreses, o en les
presidències o vicepresidències de les mateixes és realment baix… i on segons el CIS
(Centre d’Investigacions Sociològiques), prop de 600.000 dones patixen maltractaments
i, no obstant això, només 128.000 els van denunciar en 2012. És per tant, necessari i
imprescindible que des de les aules continuem treballant amb el nostre alumnat la
igualtat de gènere, així com, els micromasclismes  perquè puguen en un futur participar
en la construcció d’una societat més igualitària, justa i solidària.

Per què utilitzar la música en l’educació per la igualtat i contra la violència de gènere?
Perquè en general més del 80% de l’alumnat enquestat d‟ESO reconeix escoltar música
tots o quasi tots els dies, i a major edat l‟alumnat de secundària s‟identifica en un major

grau amb els seus amics i amigues i concedix una major importància a compartir
els seus gustos musicals. De tal manera, que treballar en l‟aula cançons dels seus
gèneres musicals preferits serà la millor forma de motivar i estimular l‟alumnat, ja
que una cançó implica sempre:

treballar la lletra educant la intel·ligència verbal,
treballar la música educand la intel·ligència musical,
potenciar la creativitat, l’intercanvi d’opinions, el respecte a les idees alienes, la
tolerància, el diàleg amb companyes i companys, la reflexió, la
introspecció….educant així la intel·ligència emocional.

FES CLIC PER ACCEDIR AL DOSSIER DE TREBALL.

 

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies