La nostra, és una escola inclusiva que es troba en un moment de renovació pedagògica, a la recerca d’una línia educativa més unificada, partint de la formació del professorat, d’una millora considerable de la convivència i el consens entre els membres de l’equip educatiu i de tota la comunitat educativa, així com l’optimització de recursos, la transparència i la participació democràtica i la implicació de tots els membres d’aquesta comunitat en la vida del nostre centre, treballant per tindre un alumnat motivat, competent i preparat per a la vida, on tots i totes puguem conviure en el millor dels ambients i puguem fer feliç a l’alumnat.

Volem continuar sent un referent en inclusió, així com en el foment de la salut i l’esport. Estem introduint noves estratègies per donar una atenció educativa de qualitat, i continuem avançant en l’ús de les noves tecnologies, l’atenció a la diversitat, la no discriminació i la igualtat.

Volem, per tant, una escola on estiguem inclosos i tinguem cabuda tots i totes. Comptem amb un gran equip de professionals: mestres, educadors i educadores, orientador, fisioterapeuta, conserge, personal de cuina, monitores i monitors i personal de neteja molt competents, capaços de fer que açò siga possible.

HISTÒRIA

El CEIP Novenes de Calatrava, amb codi de centre 12006998, es crea per al curs 2006-2007, amb la finalitat de permetre l’escolarització d’un gran nombre d’alumnes que no tenien cabuda en altres centres de la localitat, arran de les onades d’immigració que hi va haver en aquell moment a Borriana.

En un principi, el centre es va ubicar en mòduls prefabricats a l’avinguda Jaume I i va ser anomenat CEIP Nº5, quedant així reflectit en el Decret 197/2006, de 22 de desembre del Consell, pel que es crea aquest nou col·legi públic (2006/15145).

Després de dos cursos en aules prefabricades, l’any 2008, es construeix l’actual edifici i ens traslladem a ell, en la zona de Novenes de Calatrava, que donarà nom a l’escola.

LOCALITZACIÓ

Borriana és un municipi situat al sud-est de la província de Castelló i capital de la comarca de la Plana Baixa. Es situa al nord d’aquesta comarca i té com a límits les localitats de les Alqueries, Vila-real, Nules i Almassora.

Se situa enfront de la costa del Mediterrani, amb 15 km de costa plana, i és envoltada per camps de tarongers. El riu Anna, passa per la ciutat i desemboca a la zona del Grau, on forma el paratge natural del Clot.

Els nuclis de població de Borriana, a més del nucli urbà, són: el Port, el Grao, la Serratella, les Alqueries del Ferrer i les Alqueries de Santa Bàrbara. En tota la zona marítima la quantitat de població és important i ha augmentat en els últims anys.

L’economia està basada en l’agricultura, predominant el cultiu del taronger. La indústria principal és la dedicada a la manipulació i transformació de cítrics. També està basada en el sector turisme durant l’estiu. El sector serveis (xicotet comerç) és important, així com la producció de monuments fallers.

Quant a l’oferta educativa, la localitat disposa d’una guarderia pública, 6 escoles públiques, 4 concertades i 2 instituts públics. A més, la Casa de la Cultura i el Centre de les Arts, són edificis públics que depenen de l’Ajuntament i ofereixen activitats artístiques a la població.

ALUMNAT

Novenes és un CEIP de doble línia, i uns 362 alumnes. Compta amb 6 unitats d’educació infantil i 13 d’educació primària. La major part d’aquests xiquets/es viuen al barri on està ubicada l’escola o al port, i provenen de famílies d’un nivell sociocultural mig.

Està catalogat com a «centre preferent per a la integració de l’alumnat amb diversitat funcional motriu». A causa d’aquesta catalogació compta amb personal especialitzat de suport a la inclusió.

Aquest curs 23-24, a més, posem en marxa un programa d’innovació educativa PIIE per atendre les necessitats de l’alumnat amb altes capacitats.

A més som un centre CEPAFE (Centre Promotor de l’Activitat Física i l’Esport). I això ens permet participar en programes com ara Esport a l’escola +1, Esport a l’escola, Aula ciclista o Pilota a l’escola. D’altra banda som, «Escola Compromesa amb l’Educació i la Salut» nivell Or, que ens permet participar en iniciatives europees com ara l’ESSD (Dia Europeu de l’Esport Escolar, No Elevator’s Day, o el Repte de Centres actius i saludables). Actualment, estem en procés de participar en el Projecte Erasmus + KA-210 «Physical activity and healthy lifestyle in European Primary Schools», coordinat per l’EUPEA (Associació Europea d’Educació Física).

LLENGÜES

La llengua pròpia del centre és el valencià, a més del castellà, que són utilitzades per tota la comunitat educativa, i l’anglés com a llengua estrangera. Actualment, estem implantant un programa d’educació plurilingüe i intercultural -PEPLI- (llei 4/2018 de plurilingüisme). Així treballem la llengua estrangera tant en la mateixa àrea d’anglés com en Arts & Crafts. I també estem duent a terme el projecte d’auxiliar de conversa d’anglés.

RECURSOS HUMANS

El claustre està format majoritàriament per professorat definitiu, prou cohesionat i que està interessat a treballar en la mateixa línia. Actualment, som 32 mestres els que treballem a l’escola. I junt amb els mestres, també contem al centre amb tres educadores i educadors, una fisioterapeuta, psicopedagog, conserge, personal de neteja, cuineres i monitors/es.

INFRAESTRUCTURES

L’escola està formada per dos edificis principals. A l’edifici d’infantil, en una sola planta, estan: 6 aules amb banys interiors i zona de jocs exterior, aula multiús, aula de xicotet grup, saleta de mestres, banys comuns, pati comú amb diferents zones i hort.

D’altra banda, a l’edifici de primària trobem separades en dues plantes: aules de primària, biblioteca/multiús, aules de Pedagogia Terapèutica i Audició i Llenguatge, aula de fisioteràpia, laboratori, aula d’informàtica, de música, d’anglès, de religió, sala de mestres, despatxos, magatzems, menjador, ascensor, banys i patí amb trinquet, gimnàs, banys, magatzems i hort.

Cal tenir en compte la catalogació del centre com a «preferent per a l’escolarització de l’alumnat amb discapacitat motriu». Aquesta catalogació ha condicionat totes les infraestructures del centre, així com ajustos en l’àmbit organitzatiu en funció de les necessitats de l’alumnat: eliminació de barreres arquitectòniques, sol·licitud de productes de suport, ubicació de les classes que escolaritza alumnat amb discapacitat motriu, ubicació de l’alumne dins l’aula, utilització de l’ascensor, pla d’evacuació, condicions de les classes per a l’alumnat TEA: soroll, il·luminació, proximitat a altres espais…

SERVEIS I JORNADA

Els serveis que ofereix l’escola són: escola matinera, transport escolar, menjador i activitats extraescolars. També comptem amb un AFA implicada i participativa, sempre disposada o col·laborar en tot el que se li sol·licita. Actualment, pertanyen a l’AFA 196 xiquets i xiquetes provinents de 151 famílies.

L’empresa Sercole, és l’encarregada del servei de menjador i ofereix menús amb productes de proximitat del nostre poble.

En 2018, es va aprovar la jornada contínua, i l’horari lectiu és de 9.00 a 14.00 hores, podent ampliar l’alumnat l’horari de permanència a l’escola, fins a les 15:30 h si fan ús del menjador i fins a les 17.00 h, si fan ús del menjador i activitats extraescolars.

Respecte a l’oferta d’activitats extraescolars, tenim, activitats oferides pel Servei Municipal d’Esports (SME), i altres oferides per l’escola amb la col·laboració de Sercole. Aquestes estan programades i temporalitzades per la mateixa empresa amb la supervisió de la comissió de jornada continua del centre.

També l’SME oferta activitats extraescolars esportives a partir de les 17 h al nostre pati.

RELACIONS

Les relacions amb les famílies són bones i fluides i se’ls fa partícips de l’educació dels seus fills/filles mitjançant algunes activitats i procurant així obrir l’escola a les famílies. L’AFA està disposada a col·laborar amb l’escola sempre que se li demana.

A més, es fomenten també les relacions amb institucions externes, principalment amb l’Ajuntament i es fan activitats a la piscina municipal, a la biblioteca, a l’escola de la Mar o al centre Martí Viciana i la casa de la cultura, dins de l’horari lectiu. També cal citar les excel·lents relacions amb diverses federacions esportives gràcies als diferents projectes realitzats des de l’àrea d’Educació Física.

PROGRAMES

A la nostra escola portem a terme una sèrie de programes inclosos al pla d’actuacions per a la millora que són:

– Actuacions del projecte lingüístic de centre

– Altes capacitats (PIIE i enriquiment curricular)

– Alumnat NESE i amb dificultats d’aprenentatge (PAP)

– Equips de mediació de conflictes

– Programa RETO (educació socioemocional)

– Grups flexibles (tota primària)

– Mesures educatives per l’alumnat repetidor, reforç i codocència

– Patis coeducatius

– Pla de transició Primària – ESO (sisé)

– Pla de transició Infantil – Primària (5 anys)

– Programa de ràdio (sisé)

– Programa Escolarts

– Programa d’ensenyança intensiva de les llengües (nouvinguts)

– Programa d’estimulació del llenguatge oral (infantil)

– Projecte de formació en centres

– Projecte de lectura (tota l’escola)

– Taller d’expressió oral (primer i segon)