Projecte FLABIOL

PRESENTACIÓ 

La introducció del flabiol valencià a les aules de música ha sigut una innovació educativa metodològica que s’ha adoptat en algunes escoles i instituts de la Comunitat Valenciana durant els últims anys. L’impuls per part dels CEFIRE de cursos per a formar al professorat en temes relacionats amb la música tradicional valenciana i per a ensenyar les possibilitats educatives del flabiol ha suposat una nova finestra d’oportunitat per a este gènere musical. De tota manera, l’avaluació realitzada en el centre i les famílies, mostra el desconeixement generalitzat d’este instrument i les dificultats que la música tradicional valenciana té per a entrar a les aules. 

OBJECTIUS 

  • Establir una diferenciació entre la música culta occidental i la música popular, una divisió binària que actualment amb la força dels mitjans de comunicació de massesno és fàcil de discernir. 
  • Descriure les característiques de la música tradicional valenciana com un gènere propi que ha de ser objecte de coneixement a les aules. 
  • Estudiar la importància del flabiol com a instrument típic valencià que és accessible a tots els sectors poblacionals, també per als més joves. 
  • Comparar els avantatges i inconvenients de l’ús del flabiol valencià en relació a la flauta dolça. 
  • Crear les condicions perquè el treball musical traspasse les parets de l’aula i s’imbrique socialment. 
  • Aprendre la música mitjançant una experiència vivencial. 

ASPECTES A DESTACAR 

  • La pràctica del Flabiol en classe ha suposat un canvi en la mirada d’un cert grup de l’alumnat cap a la música, en conéixer este instrument, com alguna cosa nostre, de la nostra comunitat. 
  • Al principi va suposar un cert nerviosisme en veure que alguna digitacions canviaven a la flauta dolça, però a poc a poc s’han anat adaptant i ha sigut una experiència molt positiva i enriquidora per a l’alumnat de 3r de primària. 
  • Un xicotet grup de l’alumnat s’ha interessat també per la dolçaina en comentar-los que la digitació és la mateixa, ja que al poble hi ha un xicotet grup de dolçainers i tabals. 

PROPOSTA DE MILLORA 

Dotar als centres de més flabiols, ja que no havien flabiols per a tot l’alumnat de 3r del centre. 

Fer alguna trobada de centres que practiquen el flabiol i passar una jornada d’aprenentatge i convivència.