El col·legi Los Dolses compta aquest nou curs escolar 2023-2024 amb un aula específica en centre ordinari (UECO). Un aula dissenyada per proporcionar un entorn educatiu inclusiu i adaptat a les necessitats individuals de cada alumne i alumna. Sent les característiques principals les següents:
• Espai físic adaptat: L’aula està dissenyada per minimitzar l’estimulació sensorial excessiva, distribuint els espais per racons recolzats per claus visuals per a identificar cadascun d’aquests. Destacar que compta amb una il·luminació suau i controlable, colors neutres en les parets i àrees de descans o racons tranquils per quan l’alumnat requerisca temps de relaxació i/o treball.
• Materials didàctics especialitzats: L’aula conté materials educatius adaptats per a recolzar diferents estils d’aprenentatge i nivells d’habilitat. Com per exemple, materials manipulatius elaborats per l’equip docent i no docent multinivellats, recursos visuals com pictogrames, taulers de comunicació, llibres sensorials i altres materials manipulatius.
• Suport individualitzat: Cada alumne i alumna té un pla d’actuació personalitzat (PAP) basat en el currículum DENVER que s’adapta a les necessitats específiques individuals. La UECO compta amb una mestra de Pedagogia Terapèutica, una mestra d’Audició i Llenguatge i una educadora, les quals treballen de manera coordinada amb la finalitat d’ajudar els discentes a assolir els seus objectius educatius i de desenvolupament.
• Estructura i rutina: S’estableixen rutines clares i predictibles per a ajudar l’alumnat a sentir-se segur i còmode en l’entorn escolar, amb suport d’agendes visuals individuals per anticipar cadascuna de les sessions/activitats plantejades en el dia.
• Suport per a la comunicació: S’utilitzen diverses estratègies i eines per a recolzar la comunicació de l’alumnat, que inclouen sistemes de comunicació o adaptacions en la forma de comunicar-se i comprendre el llenguatge. Amb l’objectiu d’adquirir un llenguatge funcional basat tant en la comunicació receptiva com expressiva.
• Suport per a les habilitats socials: S’ensenyen i reforcen les habilitats socials a través d’activitats estructurades i oportunitats per interactuar amb els seus companys en un entorn segur i supervisat com és l’assemblea, activitats sensorials, joc simbòlic, entre altres.
• Col·laboració amb famílies: Es fomenta una estreta col·laboració entre el personal de l’aula i les famílies de l’alumnat per garantir una continuïtat en el suport i la comprensió de les necessitats individuals de cada alumne. Amb la finalitat de potenciar el binomi escola-família. Afavorint aquesta comunicació a través de Classdojo o autoritzacions.
Mencionar que l’alumnat que acudeix a aquesta aula realitza sessions d’inclusió amb el seu grup de referència establint i potenciant aquest vincle i companyonia amb la resta de discentes. Sempre realitzant un acompanyament pel personal educatiu per oferir reforç i suport per realitzar les inclusions.
D’altra banda, amb la finalitat de conscienciar i sensibilitzar a tota la comunitat educativa, es realitzen inclusions inverses on els grups de classe ordinària acudeixen a la nostra aula per realitzar propostes didàctiques motivadores, adaptades i sensorials amb la finalitat de conviure i cooperar tots junts.





