Què és la Formació Professional DUAL?

La Formació Professional DUAL és un projecte formatiu vinculat a un Títol Oficial de Formació Professional, que combina, al llarg de tot el Cicle Formatiu, la formació que s’imparteix en els Centres Educatius amb la formació que rep l’alumne/a en les Empreses per a “aprendre fent”.

Aquest model formatiu permet estrényer els vincles entre els Centres Educatius i les Empreses, conjuminant els seus esforços per a aconseguir una millor qualificació professional de l’alumnat, i afavorint així la seua futura inserció en el mercat laboral.

Quins són els avantatges de la Formació Professional DUAL?

El model de Formació Professional DUAL ofereix avantatges importants, tant per a l’alumnat com per a les Empreses, ja que permet:

• Adequar la formació de l’alumnat a la realitat i a les necessitats de les Empreses, així com a l’estructura econòmica de la localitat, comarca, zona, territori,…
  • Millorar les capacitats i competències, tant personals com professionals i socials, de l’alumnat.
  • Augmentar les expectatives d’inserció professional després d’obtindre el Títol Oficial de Formació Professional (que pot ser de Grau Mitjà o de Grau Superior).

En basar-se en una major participació de les Empreses en el procés formatiu de l’alumnat, el model de Formació Professional DUAL permet que aquestes coneguen, d’una manera més pròxima, la formació que reben els joves, i que aquesta formació puga adaptar-se a les demandes i necessitats específiques de les Empreses.

D’aquesta manera, el/la alumne/a que finalitza un Cicle Formatiu està preparat/ada per a integrar-se de manera productiva en l’Empresa des del primer dia de la seua contractació.

Quines característiques té la Formació Professional DUAL?

Els projectes formatius de Formació Professional DUAL sorgeixen de la interacció entre els Centres Educatius i les Empreses, per a aconseguir la connexió entre l’àmbit educatiu i el professional, per a això:

• L’Empresa es responsabilitza d’una part de la formació de l’alumne/a, de manera coordinada amb el Centre Educatiu, assumint entre el 33% i el 50% del temps de formació.
  • Es compatibilitza l’horari de formació en el Centre Educatiu amb l’horari de formació en l’Empresa.
  • Es formalitza un Contracte per a la Formació i l’Aprenentatge, o bé una Beca, per part de l’Empresa, amb alta en el Règim de Seguretat Social durant el període d’estada en l’Empresa.
  • El Centre Educatiu designa al Tutor/a de Formació Professional DUAL, i l’Empresa, per part seua, designa a un/a Instructor/a. Tots dos, de manera conjunta, elaboren el programa formatiu i realitzen el seguiment de l’alumne/a durant el període de formació en l’Empresa. [El/La Instructor/a necessita rebre una formació didàctica i pedagògica que li facilite la seua tasca formativa, per a això pot realitzar un curs de 20 hores de duració]
  • A la finalització, se’l reconeix a l’alumne/a mitjançant un Certificat Acreditatiu de la Formació en l’Empresa, segons les competències professionals adquirides durant la seua formació en l’Empresa.

Quins són els requisits d’Accés?

Tindre 16 anys i complir els requisits que s’exigeixen per a l’Accés a qualsevol Cicle Formatiu de Grau Mitjà o Cicle Formatiu de Grau Superior.

On es pot realitzar?

Per a poder cursar un Cicle Formatiu de Formació Professional en règim DUAL és necessari signar, prèviament, un conveni de col·laboració entre el Centre Educatiu i l’Empresa en la qual el/la alumne/a completarà la seua formació.

Aquest conveni de col·laboració estableix el marc de relació entre totes dues entitats, permet crear projectes de Formació Professional DUAL per a qualsevol dels Cicles Formatius que té el Centre Educatiu, i té una vigència de 4 cursos acadèmics des de la seua signatura (excepte rescissió o desistiment explícit per qualsevol de les parts), després dels quals pot prorrogar-se per un nou període de quatre cursos. Transcorreguts tots dos períodes ha de signar-se un nou conveni.

Qualsevol Empresa interessada en contribuir a la formació d’alumnat en el seu centre de treball pot sol·licitar al Centre Educatiu, en qualsevol moment, la signatura d’aquest conveni de col·laboració.

Quina normativa la regula?

La normativa que regula la Formació Professional DUAL a la Comunitat Valenciana és la següent: