Info del Centre

URL del centre:
Més informació en: Guía de Centres Docents

Rodolfo Tomàs i Samper, el mestre

Qui va ser Rodolfo Tomàs i Samper? per què el nostre col·legi s’anomena així?

Rodolfo Tomás i Samper va ser un mestre alacantí que va nàixer en L’Altet el 17 de Març de 1889. La seua mare era mestra i el seu pare emprat municipal. Als 29 anys ocupa per oposició la plaça de Director Pedagògic del Col·legi Asil de la Coloma. Era un jove republicà del partit de Lerroux i entusiasta defensor de les noves idees pedagògiques que, durant el primer quart de segle, es van forjar i van difondre a Europa i Estats Units.

Després d’estudiar batxillerat en l’Escola Model d’Alacant i magisteri en l’Escola Normal, va exercir durant 3 anys de mestre interí d’Ensenyament Primari, fins que en 1912 va ser seleccionat per la Junta d’Ampliació d’Estudis (presidida per Santiago Ramón y Cajal i promoguda per la Institució Lliure d’Ensenyament) per a estudiar els mètodes dels principals pedagogs de llavors a França, Bèlgica i Itàlia.

Durant els 2 anys en què va gaudir d’aquesta beca va conèixer als més prestigiosos pedagogs europeus. A França va treballar amb psicòleg Alfredo Binet, creador del sistema psicomètric que porta el seu nom. A Bèlgica va col·laborar amb Decroly. A Suïssa amb Claparède, en el Laboratori de Psicologia Experimental de Ginebra. I a Itàlia amb María Montessori.

En declarar-se la 1ª Guerra Mundial, va tornar a Espanya i va accedir com a alumne a l’Escola Superior de Magisteri del carrer de Montalbán a Madrid, fins a l’any 1917. Va obtenir llavors la plaça de Professor Numerari en l’Escola Normal d’Albacete, a la qual prompte va renunciar per a anar al Col·legi Asil de la Coloma, on va posar la seua major obstinació en l’àmbit paidològic, i va desenvolupar un rigorós procediment d’avaluació inicial, seguiment i orientació psicopedagògica dels alumnes.

Va dedicar gran part del seu esforç a les tasques de divulgació, per a açò va fundar en 1924 l’Institut Samper, una institució privada dirigida per ell mateix i que al mateix temps va funcionar com a centre de formació pedagògica i professional, com a editorial de recursos psicotècnics i obres didàctiques, i com a biblioteca i gabinet d’orientació professional.

Una de les seues obres més importants va ser L’Orientació Professional, publicada en 1924, obra en la qual recopila i actualitza tot el que fins a aqueix moment se sabia sobre el tema. Es pot dir que, amb aquest llibre, Rodolfo Tomás i Samper es va convertir en el pioner de la moderna orientació professional a Espanya, juntament amb el català Emilio Mira, que per aqueixes dates dirigia l’Institut d’Orientació Professional de Barcelona.

En 1933 Samper va deixar la Coloma i va reingressar en la seua càtedra de Magisteri, a Jaén primer i després a Terol. Quan va començar la guerra civil, va caure greument malalt i es va traslladar a València, on va haver de viure en la casa d’uns amics. En 1940 va tornar a Madrid, va organitzar la Unió d’Intel·lectuals Lliures i va ser empresonat durant 3 anys. Per motius polítics, no va poder recuperar la seua càtedra, ni tampoc el seu lloc en el Col·legi de la Coloma. Va reobrir el seu Institut i es va dedicar en exclusiva a l’activitat privada. Va morir l’any 1977.