



El centre educatiu compta amb alumnat procedent de 32 nacionalitats diferents, la qual cosa constituïx una valuosa riquesa cultural que mereix ser reconeguda i visibilitzada en la vida quotidiana escolar. En este sentit, el timbre, entés no sols com un avís rutinari, sinó com un recurs pedagògic, pot convertir-se en una ferramenta innovadora per a reforçar la identitat del centre i promoure la inclusió de tot l’alumnat. A través de la incorporació de melodies representatives de les diferents cultures, s’afavorix el respecte i la curiositat cap a altres tradicions musicals, al mateix temps que s’impulsa la integració de les famílies en la dinàmica escolar mitjançant la seua participació activa en la selecció i presentació de peces musicals. D’esta manera, la rutina diària es transforma en una experiència compartida que potencia la cohesió social, fomenta el coneixement de la música d’altres països i celebra la diversitat com un valor fonamental en la construcció d’una escola oberta, inclusiva i plural.
Objectius
- Afavorir la inclusió i el sentiment de pertinença de tot l’alumnat mitjançant la representació musical de les diferents cultures presents en el centre.
- Visibilitzar i posar en valor la diversitat cultural com a element enriquidor de la identitat escolar.
- Promoure la participació activa de les famílies, implicant-les en la selecció, aportació i difusió de tradicions musicals pròpies dels seus països d’origen.
- Fomentar el respecte, la curiositat i el coneixement intercultural a través de l’acostament a la música de diferents països i tradicions.
El desenvolupament del projecte contempla diverses accions que permeten integrar la diversitat cultural en la vida quotidiana del centre. En primer lloc, es durà a terme una recollida de propostes musicals, (ja tenim unes quantes de base amb filtre passat) en la qual alumnat i famílies podran aportar cançons tradicionals, infantils o significatives dels seus països d’origen (BÚSTIA DE LES MELODIES). A partir d’estes aportacions, es realitzarà una selecció musical de cada cultura, que seran programats en el sistema de timbre escolar. D’esta manera, cada setmana (o mes) sonarà una melodia vinculada a una de les nacionalitats de l’alumnat, afavorint la representació de totes les cultures presents en el centre.
A més, es crearà un mural setmanal de la “NOTES QUE ENS APROPEN” en un racó comú del centre, on s’anirà construint un mapa-mural que reflectisca els països i cançons escoltades al llarg del curs, convertint-se en un recurs visual i participatiu.
Finalment, es contempla una activa participació familiar, que no es limitarà a l’aportació de cançons, sinó que inclourà la possibilitat de realitzar breus sessions en les quals les famílies compartisquen aspectes de la seua cultura musical (hora de música o ràdio) ensenyant a l’alumnat danses, jocs o instruments típics. D’esta manera, es reforça la col·laboració escola-família i s’enriquix l’experiència intercultural de tota la comunitat educativa.



