PADIE

1. PRINCIPIS BÀSICS PER A L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT.

El principi bàsic per a l’atenció a la diversitat en el nostre Centre  es:

Lluitar per a aconseguir que la diversitat no siga motiu de marginació, donant les mateixes oportunitats a tots els alumnes, fent compatible la igualtat d’oportunitats amb el dret a la pròpia identitat. Per a conseguir-ho treballarem per:

  • Facilitar l’aprenentatge de tots i cada u dels alumnes.
  • Esforçar-se per a mantindre les distintes identitats culturals dels alumnes.
  • Procurar que l’educació i els coneixements que els alumnes reben en l’escola els servisquen per a millorar les seues condicions de vida i d’integració en la societat.
  • Tractar de respondre individualment als alumnes dins d’un currículum comú, en comptes d’elaborar programes a banda.
  • Rebutjar qualsevol tipus de discriminació, sent els adults models de referència, per a les actituds positives que es volen desenrotllar.
  • Utilitzar recursos materials variats: jocs didàctics, biblioteca del Centre i d’aula, mitjans audiovisuals, visites, excursions…
  • Ampliar els recursos materials referents a diversitat educativa: biblioteca, programes educatius, materials didàctics, traductors.
  • Informar les famílies sobre subvencions i beques ajudant-les en la gestió en els casos  que ho necesiten.
  • Lluitar per a la prevenció de l’absentisme des de infantil.
  • Aprofitar al màxim els recursos humans de l’escola per a atendre individualment els xiquets, entenent que el professorat de suport és tan responsable dels alumnes, i del seu desenrotllament com el tutor. Tot el professorat ha de ser conscient d’això.
  • Crear un ambient propici per a la interacció entre alumnes dins de l’aula.
  • Desenvolupar  una acció tutorial eficient per a aconseguir el benestar físic, psíquic i social de cadascú dels alumnes.
  • Potenciar les vivències i aprenentatges afectiu-socials, aprofitant el conjunt de relacions socioafectives que es produïxen en l’aula, i el Centre i  que han de ser l’eix de treball educatiu per a la integració i el desenvolupament  de la personalitat.

 

2. OBJECTIUS DEL PLA.

  • Possibilitar la integració social i educativa, potenciant actituds d’     acceptació i respecte en tot l’alumnat.
  • Incorporació dels diferents valors que aporten les cultures existents en el

     Centre, tenint com a referència el Projecte Educatiu del Centre.

  • Oferir a l’alumnat amb necessitats educatives especials una resposta

      educativa adequada i de qualitat que li facilite aconseguir els objectius mínims de l’educació Primària.

  • Impulsar la col·laboració i coordinació del Centre amb altres Institucions i

      associacions.

  • Promoure la formació del professorat en temes relacionats amb l’atenció

      a la diversitat.

  • Fomentar la participació de l’alumnat i les seues famílies en la vida del Centre  tant en activitats complementàries, extraescolars, AMPA, etc.. cuidant la informació i tenint en compte les possibles  dificultats culturals  i    lingüístiques.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. ALUMNAT A QUI VAN DIRIGIDES LES MESURES D’ATENCIÓ A LA  DIVERSITAT

                                                              LOE

Alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu

  • Altes capacitats intel·lectuals (Precoços, talents simples, talents múltiples, talents complexos i sobredotat).
  • Dificultats d’aprenentatge.
  • Condicions personals o d’història escolar.
  • Necessitats educatives especials derivades de discapacitat o trastorns greus de conducta.
  • Condicions personals o d’història escolar.
  • Incorporació tardana al sistema educatiu.

 

 

4. PROCEDIMENT DACTUACIÓ

Quan un alumne comence a manifestar dificultats en el seu aprenentatge, el professorat prendrà les mesures ordinàries d’atenció individual, suport i reforç educatiu per a atendre a estes. Si encara amb estes mesures les dificultats persistixen i són significatives podrà sol·licitar-se a la psicòloga del Centre  que avalue a l’alumne. Per a demandar esta avaluació el tutor haurà d’omplir una sol·licitud que li proporcionarà la cap d’estudis. En  dita sol·licitud, a banda de les dades personals i acadèmics de l’alumne, s’informarà sobre la seua competència curricular en les àrees instrumentals bàsiques, estil d’aprenentatge, necessitats educatives, etc. La dita sol·licitud serà entregada al cap d’estudis qui se la farà arribar a la psicòloga perquè comence l’avaluació.

El procediment d’actuació seria el següent:

  1. El tutor informarà els pares sobre la necessitat d’avaluació del seu fill, prèviament a  qualsevol actuació els pares signaran la seua conformitat o disconformitat a dita sol·licitud d’avaluació.
  2. A continuació la psicopedadoga del centre  realitzarà la deguda avaluació.
  3. Acabada la mateixa informarà sobre el resultat  al tutor (qui informarà a la

resta del professorat que dóna classe a l’alumne) i al cap d’estudis. A mes     s’informarà també als pares.

  1. És deixarà constància per escrit de la dita avaluació en l’expedient de l’alumne.

   . Després de l’avaluació es determina si l’alumne presenta necessitats de suport educatiu o no.

  • Si NO les presenta s’apliquen mesures generals i ordinàries d’atenció a la diversitat.
  • Si al contrari, SI les presenta es determinaran les necessitats educatives específiques i es donaran unes orientacions per al treball, que apareixeran en l’Informe Psicopedagògic.

  .  S’adopten les mesures davant de les necessitats de suport educatiu:

    • Elaboració d’ACIs i seguiment. El tutor, amb l’assessorament de la psicòloga i dels professors d’atenció a la diversitat (PT i AL) elaborarà l’ACI corresponent. Esta adaptació implica a tot el centre: aula (tutor i especialistes), a nivell individual (PT/AL treball més directe), família (pautes i col·laboració) i centre (integració).
    • Derivació a les aules de PT i AL.
    • Altres mesures (derivació a altres servicis).
    • Dictamen d’escolarització. Si cal, la psicòloga del centre solicitarà  el dictamen d’escolarització  de l’alumne. Serà autorizat per l’ inspecció educativa i a continuació el cap d’estudis preveerà els recursos  i actuacions necessàries per a atendre l’alumne 

 

Les Adaptacions Curriculars Individualitzades podran tindre diferent grau d’allunyament del currículum ordinari i és regiran pels principis de normalització i inclusió escolar. Les adaptacions curriculars que s’aparten significativament dels continguts i criteris d’avaluació del currículum és realitzaran prenent com referent els objectius i criteris d’avaluació fixats en dites adaptacions i, de acord amb ells, és realitzarà la seua avaluació i promoció.

 

Tota la documentació de l’alumnat es guardarà en el seu expedient. Esta documentació serà:

  • INFORMES PSICOPEDAGÒGICS.
  • DICTÀMENS D’ESCOLARITZACIÓ.
  • INFORMES MÈDICS APORTATS PER LA FAMÍLIA O ALTRES INFORMES D’INFORMACIÓ RELLEVANT.
  • ACIS SIGNIFICATIVES. (Cada any s’elaborarà la corresponent adaptació i s’adjuntarà a l’expedient de l’alumne)
  • INFORMES TRIMESTRALS D’INFORMACIÓ A PARES JUNT AMB EL BUTLLETÍ HABITUAL.
  • INFORME DE SEGUIMENT FINAL DE CURS QUE S’ADJUNTARÀ AL FINAL DEL CICLE
  • RESTA DE DOCUMENTACIÓ HABITUAL I OFICIAL PER A TOT L’ALUMNAT.

 

 

5. DETECCIÓ I ATENCIÓ D’ALUMNES DE REFORÇ EDUCATIU.

Destinataris:

Les mesures de reforç educatiu, aniran dirigides, fonamentalment, als alumnes que presenten:

  • Dificultats d’aprenentatge en els aspectes bàsics i instrumentals del  currículum i que no hagen desenvolupat convenientment els hàbits de treball i estudio.
  • També es dirigiran als alumnes que hagen rebut avaluació negativa en algunes àrees  del curs precedent i en particular a qui no promocionen de cicle.
  • Aquells altres que presenten alguna altra circumstancia que, a criteri del tutor i cap d’estudis, justifiquen convenientment la seua inclusió en estes mesures.

 

Objectiu:

Les mesures de reforç educatiu, la finalitat de les quals és aconseguir l’èxit escolar, hauran d’orientar-se a la recuperació dels hàbits de treball i estudi i els coneixements  no adquirits.  El suport es donarà en les àrees de llengua valenciana, llengua castellana i matemàtiques.

A més suposarà l’adopció de mesures metodòlogiques orientades a la integració

de les distintes experiències i aprenentatges dels alumnes, que s’adaptaran a les seues  característiques personals.

 

Organització i desenvolupament:

Al començament de curs s’organitzaran els recursos personals per a tindre previstes mesures de reforç educatiu, de manera que puguen oferir-se, individual o col·lectivament, a tots els alumnes objecte de reforç educatiu.

Aquestes  mesures podran consistir en reforç educatiu individualitzat en el grup ordinari i en agrupaments flexibles que permeten el reforç col·lectiu a un grup d’alumnes. L’aplicació individual d’aquestes mesures és revisarà trimestralment  i, en tot  cas, al finalitzar cada curs acadèmic.

 

 

6. INTERVENCIÓ PROFESSORAT DE  PEDAGOGIA TERAPÈUTICA, AUDICIÓ I LLENGUATGE  I EDUCADORES

Professorat especialista en Pedagogia Terapèutica.

Funcions:

  • Assessorar i col·laborar amb la tutora i resta de professors sobre les adaptacions curriculars individualitzades.
  • En l’Etapa d’Educació Infantil, la dita intervenció es realitzarà preferentment dins de l’aula.
  • Participació en l’avaluació i promoció dels alumnes.
  • Col·laboració amb el tutor en l’orientació /coordinació amb la família.
  • Elaboració de materials específics i recursos per als alumnes.
  • Participació en els Claustres, Equips de Cicle i Comissió de Coordinació     Pedagògica proposant mides  que faciliten la resposta als alumnes amb necessitats.
  • Coordinació i seguiment de les mesures proposades amb el tutor, professor

       especialista en Audició i Llenguatge i resta de professorat.

 

Professorat especialista en Audició i Llenguatge.

Funcions:

  • Realitzar intervencions directes de suport, especialment les referides a:

 

    • Trastorns de llenguatge (afàsies, disfàsies, i retard del llenguatge).
    • Trastorns de la parla, sorderes i hipoacusias.
    • Trastorns de la parla que tinguen incidència en la lectoescritura en la Etapa de Primària.
    • Dèficits en les habilitats psicolingüístiques d’alumnes, que, per les dificultats que presenta,  consideren necessària la intervenció     especialitzada d’este professor.

 

  • Assessorar i col·laborar amb el tutor en les adaptacions curriculars i participar en l’avaluació dels alumnes en l’àrea de comunicació i llenguatge
  • Valorar les necessitats educatives especials dels alumnes relacionats amb

      la comunicació i llenguatge.

  • Assessorar al professorat d’Educació Infantil sobre la resposta educativa amb alumnes que presenten dislàlies en este Cicle.
  • Col·laborar amb la Psicopedagoga en l’elaboració i desenvolupament de programes relacionats amb problemes de comunicació especialment en E. Infantil i   primer  cicle d’E. Primària.

 

 

 Educadores  de Educació Especial.

Funcions:

  • Cuidar i ajudar als l’alumnes  en els temps de recreació.
  • Cuidar i ajudar als alumnes  en els temps de menjador.
  • Traslladar o acompanyar als alumnes per les dependències del centre.
  • Col·laborar amb el professorat i personal especialitzat en l’execució de programes educatius de: control d’esfínters, hàbits d’higiene i/o masticació i deglució.
  • Col·laborar amb el professorat i personal especialitzat en l’execució de programes de: autonomia personal, autonomia social i/o modificació de conducta.

 

7. ACTUACIONS AL LLARG DEL CURS.

Primer trimestre:

  • Reunió inicial: coordinació del professorat (professor tutor,  PT, AL i psicopedagoga) que atén els alumnes amb necessitats educatives especials per a  establir les sessions de suport i reforç.
  • Al començament de curs es programaran reunions entre professors tutors que han tingut ALUMNES AMB NECESSITATS EDUCATIVES el curs passat i els nous tutors que els vagen a tindre eixe any. Estes reunions tindrà com a fi compartir informació significativa sobre alumnes.
  • Reunió de cap d’estudis amb l’equip d’Atenció a la diversitat. Este equip estarà compost pels professors de PT, AL i psicopedagoga.  Esta reunió tindrà com a objectiu la revisió d’este pla i programar actuacions per al curs. A més, es tindran altres reunions amb  l’equip d’atenció a la diversitat durant el curs.
  • Elaboració d’ACIS per part dels tutors amb l’assessorament de l’equip

      d’atenció a la diversitat.

  • Assignació de suports als professors amb horari disponible.
  • Reunions entre professorat que impartisca reforç educatiu i els tutors per a programar dit reforç.
  • Reunions entre professorat que impartisca reforç educatiu i els tutors

      relatives a l’avaluació trimestral dels alumnes de reforç.

  • Avaluació primer trimestre: assistència a sessions d’avaluació, coordinació

amb tutor i professorat d’atenció a la diversitat per a enviar butlletins de                informació a les famílies.

 

Segon trimestre:

  • Seguiment d’ACIS.
  • Reunions de cap d’estudis amb l’equip d’Atenció a la diversitat.
  • Reunions entre professorat que impartisca reforç educatiu i els tutors     relativa a l’avaluació trimestral dels alumnes de reforç.
  • Avaluació segon trimestre: assistència a sessions d’avaluació,   coordinació tutor i professorat d’atenció a la diversitat per a enviar butlletins d’informació a les famílies.

 

Tercer trimestre:

  • Avaluació d’ACIS. Els tutors, amb l’assessorament dels professors de

atenció a la diversitat, ompliran  els aspectes relatius a la  avaluació d’àrees, dates de seguiment i completaran l’informe de avaluació final

  • Reunions de cap d’estudis amb l’equip d’Atenció a la diversitat.
  • Avaluació segon trimestre: assistència a sessions d’avaluació,    coordinació tutor i professorat d’atenció a la diversitat per a enviar butlletins d’informació a les famílies.
  • Al finalitzar el curs cada tutor farà una relació d’alumnes que siguen    susceptibles de necessitar reforç educatiu el proper curs.