PAT

En el nostre Projecte Educatiu i en concret en el seu Pla de Convivència:

CEIP JOSÉ GARCÍA PLANELLS

 

 Objectius generals:

1.-Afavorir l’adquisició de coneixements bàsics, procediments, habilitats, destreses i hàbits d’estudi i treball, que li permeten, desenvolupar-se amb soltesa en la vida i accedir a altres etapes educatives:

   Progressar en autonomia.

   Ser responsable.

   Interioritzar les normes de convivència

   Apreciar  i complir  les obligacions.

   Esforçar-se en donar respostes

   Prendre decisions

   Tindre curiositat i interés per les novetats

   Plantejar-se interrogants i hipòtesis.

 

2.-Desenvolupar actituds que afavorisquen la comprensió dels altres i de sí mateix

   Acceptar-se a sí mateix i afavorir l’autoestima.

   Acceptar les crítiques sense pessimisme.

   Actuar amb generositat, alegria i optimisme.

   Estimar la veritat i rebutjar l’engany.

   Demostrar paciència i serenitat.

   Admetre les errades pròpies i dels demés

   Valorar els encerts propis i dels altres

 

3.-Desenvolupar actituds que milloren el respecte i la convivència amb els demés.

   Respectar les normes de comunicació oral.

   Utilitzar el diàleg i la negociació per resoldre els conflictes

   Controlar els impulsos d’acord a la situació.

   Gaudir de les relacions amb els demés.

   Respectar els drets dels altres.

 

4.-Desenvolupar actituds de justícia i igualtat entre els alumnes i rebutjar les discriminacions en les seues relacions socials

   Apreciar allò que és  just per a ell i pels demés.

   Rebutjar les discriminacions diferencials.

   Apreciar la diferència com a riquesa intel·lectual.

   Estimar a les persones en la seua dignitat humana.

   Col·laborar en activitats d’integració.

 

5.-Fomentar actituds de cooperació i democràcia.

   Agrair l’ajuda i prestar col·laboració.

   Projectar accions de participació

   Participar activament en els treballs en grup.

   Acceptar les decisions de la majoria

   Exercir amb responsabilitat els càrrecs

   Apreciar l’autoritat representativa.

 

6.-Ajudar als alumnes a descobrir el seu entorn, interaccionar amb ell per gaudir, millorar i conservar-lo.

   Preocupar-se per la millora estètica del centre.

   Preocupar-se per conservar  el col·legi.  les seues instal·lacions i els materials

   Gaudir de les celebracions i commemoracions com a part del nostre entorn cultural.

   Apreciar l’entorn natural i mostrar interés per la seua conservació i millora

   Apreciar el seu patrimoni artístico-cultural.

 

 

 

Continguts

Parlar de continguts implica retallar la ingent quantitat de temes i valors que trobem en l’educació dels nostres dies i seleccionar els que preferentment tractarem per a desenrotllar el nostre pla.

 

Els resumim en el següent:

Hàbits i tècniques d’estudi i treball intel·lectual:

   Autoconeixement, autoestima i motivació per l’estudi

   Condicions: neteja, espai, llum, silenci, materials necessaris…

   Mètode: organització, temps, concentració i esforç.

   Tècniques concretes: lectura comprensiva: idees principals i secundàries, estructura del text, causes i efectes, personatges, fets i opinions, seqüències. Subratllat, esquema, quadre i resum, etc.

   Resolució de problemes

 

Educació en valors. Pla de Convivència

   Respecte a les persones, a les coses i a l’entorn.

   Confiança, cooperació i diàleg en la resolució dels conflictes.

   Educació per a la ciutadania

Activitats

 

Aplicació del programa de Manuel Segura en tots els nivells de primària.

–     Activitats per a conéixer la situació de cada alumne en el grup, en el centre i en el seu ambient sociofamiliar i intervindre per a afavorir la integració en els casos en què siga necessari.

–     Activitats per a conéixer la dinàmica interna del grup i intervindre si fóra necessari per a recompondre dita dinàmica. El sociogram, l’observació sistemàtica i altres tècniques grupals seran de gran utilitat per a conéixer el nivell de cohesió o desintegració del grup, els líders, subgrups, colles, alumnes aïllats o rebutjats, etc.

–     Activitats a fi de demanar informació sobre els antecedents escolars i la situació personal o familiar de cada alumne, a través d’informes anteriors, expedient personal, tutors de cursos passats, cuestinarios d’inici de curs, entrevistes,…

–     Anàlisi amb els altres professors i servicis de suport de les dificultats escolars que presenten els nostres alumnes.

–     Afavorir en l’alumne el coneixement i acceptació de si mateix.

–     Promoure i coordinar activitats que fomenten la convivència, la integració i la participació dels alumnes en la vida del centre i de l’entorn: elecció de representants i assignació de responsabilitats, activitats culturals i esportives i complementàries, festes i excursions, etc.

–     Pràctica de les tècniques d’estudi, i per a la motivació per l’èxit d’objectius.

–     Lectura de llibres i visionat de pel·lícules on es tracten els valors que desitgem fomentar en el nostre alumnat.

Amb les famílies

 

–     Reunir els pares a començament de curs abans de finals d’octubre per a presentar-se tant el professorat tutor com els especialistes, informals sobre les hora de visita i atenció tutorial, la composició de l’equip educatiu, les línies generals d’actuació, els criteris d’avaluació i promoció; així com les actituds i valors que desitgem potenciar: puntualitat, assistència contínua, entrades i eixides, neteja, alimentació, material necessari, i sobretot, respecte i convivència.

–     Aconseguir la col·laboració dels pares en el treball personal dels seus fills: organització del temps d’estudi a casa i també del temps lliure i de descans, implicant-los en la seua atenció per les tasques escolars.

–     Entrevistes al finalitzar cada trimestre amb els pares de cada grup per a informals del desenrotllament acadèmic o formatiu dels seus fills.

–     Entrevista personal amb els pares de cada alumne al finalitzar el curs per a l’entrega de notes i informar del desenrotllament  acadèmic i general del seu fill-a

–     Coordinar xarrades  sobre temes educatius o informatius d’interés general.

 

Amb l’equip docent

 

–     Programació de les distintes tasques tant escolars com extraescolars i complementàries.

–     Coordinació de programes educatius, activitats, criteris i instruments d’avaluació.

 

Del tutor o la tutora

 

  • Mantindre el contacte amb les famílies.
  • Portar els documents de l’alumnat de la seua tutoria
  •     Elaborar els informes i butlletins trimestrals
  • Coordinar al professorat que incidix sobre el seu grup
  • Coordinar amb la professora de suport, professores de PT i AL l’elaboració de les Adaptacions curriculars de l’alumnat de la seua tutoria.
  • Aplicació del programa d’habilitats socials de Manuel Segura
  • Dedicar temps a definir les normes de classe i els codis de comportament en l’assemblea de classe. Escriure-les en cartells i exposar-les en classe.
  • Tres normes ben visibles:

 

No agredir a ningún compañero.

Ayudar a los que sean molestados.

Tener espíritu de equipo de modo que nadie quede aislado.

 

  • Utilitzar el role-play per a fomentar l’empatia, ensenyar a comprendre què sent un xiquet o xiqueta maltractat o assetjat.
  • Fer sempre conéixer les responsabilitat i les conseqüències de les pròpies accions.
  • Eliminar el secretisme davant de la violència i la idea del «xivato» com a covard o deslleial: encobrir un agressor és ser covard i deslleial, dir-se’l al mestre   és ser valent.
  • Evitar que l’alumnat agredit calle per por o vergonya, generar confiança.
  • Activitats comunes positives, aprenentatge cooperatiu.
  • Tractar en cada ocasió que siga possible la resolució de conflictes.
  • Esforçar-se per millorar els resultats acadèmics dels alumnes conflictius i les expectatives sobre tota la classe.

De la professores  de PT, AL.

–     Col·laborar en l’elaboració de les adaptacions curriculars significatives en col·laboració amb el tutor o tutora i la resta de l’equip docent.

–     Ajudar en el diagnòstic precoç i en la intervenció a l’alumnat amb necessitats educatives especials.

–     Assessorar a l’equip en temes relacionats amb les atenció a alumnes amb NEE.

 

De les educadores de PT.

        –     Atendre aquells alumnes que necessiten atenció especial (trasllats, temps de recreació, temps de menjador)

        –     Col·laborar en l’execució de programes educatius de control d’esfínters, hàbits d’higiene, i masticació/deglució.  

        –     Col·laborar en l’execució de programes d’autonomia personal, autonomia social   i/o modificació de conducta.

Metodologia

La realització de les activitats amb els alumnes serà dinàmica i activa, facilitant la participació deshinibida, el diàleg i la conversació en les activitats que així ho requerisquen: autoconeixement,  integració grupal, social i familiar, etc.

 

De qualsevol mode la integració curricular de les tasques suggerides en este pla deuria ser el més completa possible: introduint qualsevol activitat en les diferents àrees del programa.

 

La tutoria continua amb vigilància adequada en el recreació i en les files. Observació d’aquells moments en què els xiquets estan més tranquils jugant lliurement amb els companys i companyes. Són moments en què es deprén molt d’ells.

El Pla de Convivència facilitarà també els modes d’enfrontar-nos a ella en el col·legi. Podrem constituir amb l’alumnat de nivells superiors equips d’ajuda i mediació escolar: intervindrien en la millor i neteja de patis i estances, en els conflictes que es produïsquen, llegirien a xiquets més xicotets, etc.

 

Temporalizació

El Pla d’Acció Tutorial es durà a terme durant tot el cicle o nivell. A raó d’una hora setmanal repartida en dos sessions de mija hora els dijous i els divendres per a l’atenció als pares,  una més per a l’aplicació de les activitats concretes i el temps propi per a la coordinació de les actuacions empredidas amb els membres de l’equip de cicle.

Avaluació

Avaluarem el compliment del present pla quan s’avalue al nostre alumnat: una vegada per trimestre; pres sempre les mesures correctores que siguen necessàries. Per a això es podran definir alguns indicadors fruit dels objectius d’este document.

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies