En el nostre Projecte Educatiu i en concret en el seu Pla de Convivència:
CEIP JOSÉ GARCÍA PLANELLS
Objectius generals:
1.-Afavorir l’adquisició de coneixements bàsics, procediments, habilitats, destreses i hàbits d’estudi i treball, que li permeten, desenvolupar-se amb soltesa en la vida i accedir a altres etapes educatives:
Progressar en autonomia.
Ser responsable.
Interioritzar les normes de convivència
Apreciar i complir les obligacions.
Esforçar-se en donar respostes
Prendre decisions
Tindre curiositat i interés per les novetats
Plantejar-se interrogants i hipòtesis.
2.-Desenvolupar actituds que afavorisquen la comprensió dels altres i de sí mateix
Acceptar-se a sí mateix i afavorir l’autoestima.
Acceptar les crítiques sense pessimisme.
Actuar amb generositat, alegria i optimisme.
Estimar la veritat i rebutjar l’engany.
Demostrar paciència i serenitat.
Admetre les errades pròpies i dels demés
Valorar els encerts propis i dels altres
3.-Desenvolupar actituds que milloren el respecte i la convivència amb els demés.
Respectar les normes de comunicació oral.
Utilitzar el diàleg i la negociació per resoldre els conflictes
Controlar els impulsos d’acord a la situació.
Gaudir de les relacions amb els demés.
Respectar els drets dels altres.
4.-Desenvolupar actituds de justícia i igualtat entre els alumnes i rebutjar les discriminacions en les seues relacions socials
Apreciar allò que és just per a ell i pels demés.
Rebutjar les discriminacions diferencials.
Apreciar la diferència com a riquesa intel·lectual.
Estimar a les persones en la seua dignitat humana.
Col·laborar en activitats d’integració.
5.-Fomentar actituds de cooperació i democràcia.
Agrair l’ajuda i prestar col·laboració.
Projectar accions de participació
Participar activament en els treballs en grup.
Acceptar les decisions de la majoria
Exercir amb responsabilitat els càrrecs
Apreciar l’autoritat representativa.
6.-Ajudar als alumnes a descobrir el seu entorn, interaccionar amb ell per gaudir, millorar i conservar-lo.
Preocupar-se per la millora estètica del centre.
Preocupar-se per conservar el col·legi. les seues instal·lacions i els materials
Gaudir de les celebracions i commemoracions com a part del nostre entorn cultural.
Apreciar l’entorn natural i mostrar interés per la seua conservació i millora
Apreciar el seu patrimoni artístico-cultural.
Continguts
Parlar de continguts implica retallar la ingent quantitat de temes i valors que trobem en l’educació dels nostres dies i seleccionar els que preferentment tractarem per a desenrotllar el nostre pla.
Els resumim en el següent:
Hàbits i tècniques d’estudi i treball intel·lectual:
Autoconeixement, autoestima i motivació per l’estudi
Condicions: neteja, espai, llum, silenci, materials necessaris…
Mètode: organització, temps, concentració i esforç.
Tècniques concretes: lectura comprensiva: idees principals i secundàries, estructura del text, causes i efectes, personatges, fets i opinions, seqüències. Subratllat, esquema, quadre i resum, etc.
Resolució de problemes
Educació en valors. Pla de Convivència
Respecte a les persones, a les coses i a l’entorn.
Confiança, cooperació i diàleg en la resolució dels conflictes.
Educació per a la ciutadania
Activitats
– Aplicació del programa de Manuel Segura en tots els nivells de primària.
– Activitats per a conéixer la situació de cada alumne en el grup, en el centre i en el seu ambient sociofamiliar i intervindre per a afavorir la integració en els casos en què siga necessari.
– Activitats per a conéixer la dinàmica interna del grup i intervindre si fóra necessari per a recompondre dita dinàmica. El sociogram, l’observació sistemàtica i altres tècniques grupals seran de gran utilitat per a conéixer el nivell de cohesió o desintegració del grup, els líders, subgrups, colles, alumnes aïllats o rebutjats, etc.
– Activitats a fi de demanar informació sobre els antecedents escolars i la situació personal o familiar de cada alumne, a través d’informes anteriors, expedient personal, tutors de cursos passats, cuestinarios d’inici de curs, entrevistes,…
– Anàlisi amb els altres professors i servicis de suport de les dificultats escolars que presenten els nostres alumnes.
– Afavorir en l’alumne el coneixement i acceptació de si mateix.
– Promoure i coordinar activitats que fomenten la convivència, la integració i la participació dels alumnes en la vida del centre i de l’entorn: elecció de representants i assignació de responsabilitats, activitats culturals i esportives i complementàries, festes i excursions, etc.
– Pràctica de les tècniques d’estudi, i per a la motivació per l’èxit d’objectius.
– Lectura de llibres i visionat de pel·lícules on es tracten els valors que desitgem fomentar en el nostre alumnat.
Amb les famílies
– Reunir els pares a començament de curs abans de finals d’octubre per a presentar-se tant el professorat tutor com els especialistes, informals sobre les hora de visita i atenció tutorial, la composició de l’equip educatiu, les línies generals d’actuació, els criteris d’avaluació i promoció; així com les actituds i valors que desitgem potenciar: puntualitat, assistència contínua, entrades i eixides, neteja, alimentació, material necessari, i sobretot, respecte i convivència.
– Aconseguir la col·laboració dels pares en el treball personal dels seus fills: organització del temps d’estudi a casa i també del temps lliure i de descans, implicant-los en la seua atenció per les tasques escolars.
– Entrevistes al finalitzar cada trimestre amb els pares de cada grup per a informals del desenrotllament acadèmic o formatiu dels seus fills.
– Entrevista personal amb els pares de cada alumne al finalitzar el curs per a l’entrega de notes i informar del desenrotllament acadèmic i general del seu fill-a
– Coordinar xarrades sobre temes educatius o informatius d’interés general.
Amb l’equip docent
– Programació de les distintes tasques tant escolars com extraescolars i complementàries.
– Coordinació de programes educatius, activitats, criteris i instruments d’avaluació.
Del tutor o la tutora
- Mantindre el contacte amb les famílies.
- Portar els documents de l’alumnat de la seua tutoria
- Elaborar els informes i butlletins trimestrals
- Coordinar al professorat que incidix sobre el seu grup
- Coordinar amb la professora de suport, professores de PT i AL l’elaboració de les Adaptacions curriculars de l’alumnat de la seua tutoria.
- Aplicació del programa d’habilitats socials de Manuel Segura
- Dedicar temps a definir les normes de classe i els codis de comportament en l’assemblea de classe. Escriure-les en cartells i exposar-les en classe.
- Tres normes ben visibles:
o No agredir a ningún compañero.
o Ayudar a los que sean molestados.
o Tener espíritu de equipo de modo que nadie quede aislado.
- Utilitzar el role-play per a fomentar l’empatia, ensenyar a comprendre què sent un xiquet o xiqueta maltractat o assetjat.
- Fer sempre conéixer les responsabilitat i les conseqüències de les pròpies accions.
- Eliminar el secretisme davant de la violència i la idea del «xivato» com a covard o deslleial: encobrir un agressor és ser covard i deslleial, dir-se’l al mestre és ser valent.
- Evitar que l’alumnat agredit calle per por o vergonya, generar confiança.
- Activitats comunes positives, aprenentatge cooperatiu.
- Tractar en cada ocasió que siga possible la resolució de conflictes.
- Esforçar-se per millorar els resultats acadèmics dels alumnes conflictius i les expectatives sobre tota la classe.
De la professores de PT, AL.
– Col·laborar en l’elaboració de les adaptacions curriculars significatives en col·laboració amb el tutor o tutora i la resta de l’equip docent.
– Ajudar en el diagnòstic precoç i en la intervenció a l’alumnat amb necessitats educatives especials.
– Assessorar a l’equip en temes relacionats amb les atenció a alumnes amb NEE.
De les educadores de PT.
– Atendre aquells alumnes que necessiten atenció especial (trasllats, temps de recreació, temps de menjador)
– Col·laborar en l’execució de programes educatius de control d’esfínters, hàbits d’higiene, i masticació/deglució.
– Col·laborar en l’execució de programes d’autonomia personal, autonomia social i/o modificació de conducta.
Metodologia
La realització de les activitats amb els alumnes serà dinàmica i activa, facilitant la participació deshinibida, el diàleg i la conversació en les activitats que així ho requerisquen: autoconeixement, integració grupal, social i familiar, etc.
De qualsevol mode la integració curricular de les tasques suggerides en este pla deuria ser el més completa possible: introduint qualsevol activitat en les diferents àrees del programa.
La tutoria continua amb vigilància adequada en el recreació i en les files. Observació d’aquells moments en què els xiquets estan més tranquils jugant lliurement amb els companys i companyes. Són moments en què es deprén molt d’ells.
El Pla de Convivència facilitarà també els modes d’enfrontar-nos a ella en el col·legi. Podrem constituir amb l’alumnat de nivells superiors equips d’ajuda i mediació escolar: intervindrien en la millor i neteja de patis i estances, en els conflictes que es produïsquen, llegirien a xiquets més xicotets, etc.
Temporalizació
El Pla d’Acció Tutorial es durà a terme durant tot el cicle o nivell. A raó d’una hora setmanal repartida en dos sessions de mija hora els dijous i els divendres per a l’atenció als pares, una més per a l’aplicació de les activitats concretes i el temps propi per a la coordinació de les actuacions empredidas amb els membres de l’equip de cicle.
Avaluació
Avaluarem el compliment del present pla quan s’avalue al nostre alumnat: una vegada per trimestre; pres sempre les mesures correctores que siguen necessàries. Per a això es podran definir alguns indicadors fruit dels objectius d’este document.