PAT

En el nostre Projecte Educatiu i en concret en el seu Pla de Convivència:

CEIP JOSÉ GARCÍA PLANELLS

 

 Objectius generals:

1.-Afavorir l’adquisició de coneixements bàsics, procediments, habilitats, destreses i hàbits d’estudi i treball, que li permeten, desenvolupar-se amb soltesa en la vida i accedir a altres etapes educatives:

   Progressar en autonomia.

   Ser responsable.

   Interioritzar les normes de convivència

   Apreciar  i complir  les obligacions.

   Esforçar-se en donar respostes

   Prendre decisions

   Tindre curiositat i interés per les novetats

   Plantejar-se interrogants i hipòtesis.

 

2.-Desenvolupar actituds que afavorisquen la comprensió dels altres i de sí mateix

   Acceptar-se a sí mateix i afavorir l’autoestima.

   Acceptar les crítiques sense pessimisme.

   Actuar amb generositat, alegria i optimisme.

   Estimar la veritat i rebutjar l’engany.

   Demostrar paciència i serenitat.

   Admetre les errades pròpies i dels demés

   Valorar els encerts propis i dels altres

 

3.-Desenvolupar actituds que milloren el respecte i la convivència amb els demés.

   Respectar les normes de comunicació oral.

   Utilitzar el diàleg i la negociació per resoldre els conflictes

   Controlar els impulsos d’acord a la situació.

   Gaudir de les relacions amb els demés.

   Respectar els drets dels altres.

 

4.-Desenvolupar actituds de justícia i igualtat entre els alumnes i rebutjar les discriminacions en les seues relacions socials

   Apreciar allò que és  just per a ell i pels demés.

   Rebutjar les discriminacions diferencials.

   Apreciar la diferència com a riquesa intel·lectual.

   Estimar a les persones en la seua dignitat humana.

   Col·laborar en activitats d’integració.

 

5.-Fomentar actituds de cooperació i democràcia.

   Agrair l’ajuda i prestar col·laboració.

   Projectar accions de participació

   Participar activament en els treballs en grup.

   Acceptar les decisions de la majoria

   Exercir amb responsabilitat els càrrecs

   Apreciar l’autoritat representativa.

 

6.-Ajudar als alumnes a descobrir el seu entorn, interaccionar amb ell per gaudir, millorar i conservar-lo.

   Preocupar-se per la millora estètica del centre.

   Preocupar-se per conservar  el col·legi.  les seues instal·lacions i els materials

   Gaudir de les celebracions i commemoracions com a part del nostre entorn cultural.

   Apreciar l’entorn natural i mostrar interés per la seua conservació i millora

   Apreciar el seu patrimoni artístico-cultural.

 

 

 

Continguts

Parlar de continguts implica retallar la ingent quantitat de temes i valors que trobem en l’educació dels nostres dies i seleccionar els que preferentment tractarem per a desenrotllar el nostre pla.

 

Els resumim en el següent:

Hàbits i tècniques d’estudi i treball intel·lectual:

   Autoconeixement, autoestima i motivació per l’estudi

   Condicions: neteja, espai, llum, silenci, materials necessaris…

   Mètode: organització, temps, concentració i esforç.

   Tècniques concretes: lectura comprensiva: idees principals i secundàries, estructura del text, causes i efectes, personatges, fets i opinions, seqüències. Subratllat, esquema, quadre i resum, etc.

   Resolució de problemes

 

Educació en valors. Pla de Convivència

   Respecte a les persones, a les coses i a l’entorn.

   Confiança, cooperació i diàleg en la resolució dels conflictes.

   Educació per a la ciutadania

Activitats

 

Aplicació del programa de Manuel Segura en tots els nivells de primària.

–     Activitats per a conéixer la situació de cada alumne en el grup, en el centre i en el seu ambient sociofamiliar i intervindre per a afavorir la integració en els casos en què siga necessari.

–     Activitats per a conéixer la dinàmica interna del grup i intervindre si fóra necessari per a recompondre dita dinàmica. El sociogram, l’observació sistemàtica i altres tècniques grupals seran de gran utilitat per a conéixer el nivell de cohesió o desintegració del grup, els líders, subgrups, colles, alumnes aïllats o rebutjats, etc.

–     Activitats a fi de demanar informació sobre els antecedents escolars i la situació personal o familiar de cada alumne, a través d’informes anteriors, expedient personal, tutors de cursos passats, cuestinarios d’inici de curs, entrevistes,…

–     Anàlisi amb els altres professors i servicis de suport de les dificultats escolars que presenten els nostres alumnes.

–     Afavorir en l’alumne el coneixement i acceptació de si mateix.

–     Promoure i coordinar activitats que fomenten la convivència, la integració i la participació dels alumnes en la vida del centre i de l’entorn: elecció de representants i assignació de responsabilitats, activitats culturals i esportives i complementàries, festes i excursions, etc.

–     Pràctica de les tècniques d’estudi, i per a la motivació per l’èxit d’objectius.

–     Lectura de llibres i visionat de pel·lícules on es tracten els valors que desitgem fomentar en el nostre alumnat.

Amb les famílies

 

–     Reunir els pares a començament de curs abans de finals d’octubre per a presentar-se tant el professorat tutor com els especialistes, informals sobre les hora de visita i atenció tutorial, la composició de l’equip educatiu, les línies generals d’actuació, els criteris d’avaluació i promoció; així com les actituds i valors que desitgem potenciar: puntualitat, assistència contínua, entrades i eixides, neteja, alimentació, material necessari, i sobretot, respecte i convivència.

–     Aconseguir la col·laboració dels pares en el treball personal dels seus fills: organització del temps d’estudi a casa i també del temps lliure i de descans, implicant-los en la seua atenció per les tasques escolars.

–     Entrevistes al finalitzar cada trimestre amb els pares de cada grup per a informals del desenrotllament acadèmic o formatiu dels seus fills.

–     Entrevista personal amb els pares de cada alumne al finalitzar el curs per a l’entrega de notes i informar del desenrotllament  acadèmic i general del seu fill-a

–     Coordinar xarrades  sobre temes educatius o informatius d’interés general.

 

Amb l’equip docent

 

–     Programació de les distintes tasques tant escolars com extraescolars i complementàries.

–     Coordinació de programes educatius, activitats, criteris i instruments d’avaluació.

 

Del tutor o la tutora

 

  • Mantindre el contacte amb les famílies.
  • Portar els documents de l’alumnat de la seua tutoria
  •     Elaborar els informes i butlletins trimestrals
  • Coordinar al professorat que incidix sobre el seu grup
  • Coordinar amb la professora de suport, professores de PT i AL l’elaboració de les Adaptacions curriculars de l’alumnat de la seua tutoria.
  • Aplicació del programa d’habilitats socials de Manuel Segura
  • Dedicar temps a definir les normes de classe i els codis de comportament en l’assemblea de classe. Escriure-les en cartells i exposar-les en classe.
  • Tres normes ben visibles:

 

No agredir a ningún compañero.

Ayudar a los que sean molestados.

Tener espíritu de equipo de modo que nadie quede aislado.

 

  • Utilitzar el role-play per a fomentar l’empatia, ensenyar a comprendre què sent un xiquet o xiqueta maltractat o assetjat.
  • Fer sempre conéixer les responsabilitat i les conseqüències de les pròpies accions.
  • Eliminar el secretisme davant de la violència i la idea del «xivato» com a covard o deslleial: encobrir un agressor és ser covard i deslleial, dir-se’l al mestre   és ser valent.
  • Evitar que l’alumnat agredit calle per por o vergonya, generar confiança.
  • Activitats comunes positives, aprenentatge cooperatiu.
  • Tractar en cada ocasió que siga possible la resolució de conflictes.
  • Esforçar-se per millorar els resultats acadèmics dels alumnes conflictius i les expectatives sobre tota la classe.

De la professores  de PT, AL.

–     Col·laborar en l’elaboració de les adaptacions curriculars significatives en col·laboració amb el tutor o tutora i la resta de l’equip docent.

–     Ajudar en el diagnòstic precoç i en la intervenció a l’alumnat amb necessitats educatives especials.

–     Assessorar a l’equip en temes relacionats amb les atenció a alumnes amb NEE.

 

De les educadores de PT.

        –     Atendre aquells alumnes que necessiten atenció especial (trasllats, temps de recreació, temps de menjador)

        –     Col·laborar en l’execució de programes educatius de control d’esfínters, hàbits d’higiene, i masticació/deglució.  

        –     Col·laborar en l’execució de programes d’autonomia personal, autonomia social   i/o modificació de conducta.

Metodologia

La realització de les activitats amb els alumnes serà dinàmica i activa, facilitant la participació deshinibida, el diàleg i la conversació en les activitats que així ho requerisquen: autoconeixement,  integració grupal, social i familiar, etc.

 

De qualsevol mode la integració curricular de les tasques suggerides en este pla deuria ser el més completa possible: introduint qualsevol activitat en les diferents àrees del programa.

 

La tutoria continua amb vigilància adequada en el recreació i en les files. Observació d’aquells moments en què els xiquets estan més tranquils jugant lliurement amb els companys i companyes. Són moments en què es deprén molt d’ells.

El Pla de Convivència facilitarà també els modes d’enfrontar-nos a ella en el col·legi. Podrem constituir amb l’alumnat de nivells superiors equips d’ajuda i mediació escolar: intervindrien en la millor i neteja de patis i estances, en els conflictes que es produïsquen, llegirien a xiquets més xicotets, etc.

 

Temporalizació

El Pla d’Acció Tutorial es durà a terme durant tot el cicle o nivell. A raó d’una hora setmanal repartida en dos sessions de mija hora els dijous i els divendres per a l’atenció als pares,  una més per a l’aplicació de les activitats concretes i el temps propi per a la coordinació de les actuacions empredidas amb els membres de l’equip de cicle.

Avaluació

Avaluarem el compliment del present pla quan s’avalue al nostre alumnat: una vegada per trimestre; pres sempre les mesures correctores que siguen necessàries. Per a això es podran definir alguns indicadors fruit dels objectius d’este document.