VALORES, OBJETIVOS Y PRIORIDADES DE ACTUACIÓN

1.-INTRODUCCIÓ

 

Aquest projecte educatiu  naix  de la  recerca de una millora qualitativa de la acció educativa que implique i integre a tots els membres de la nostra comunitat educativa.

Els nostres principis de qualitat educativa es fonamenten en:

    • Afavorir el desenvolupament integral de l’alumnat, personal, física i socialment, Adaptar-se a les peculiaritats i interessos del nostre alumnat, planificant l’activitat docent des de la cooperació i el treball en equip.
    • Compensar les desigualtats socials, afavorint el rebuig a factors alienants i discriminatoris tot recolzant les necessitat especials de cada alumne i alumna i fomentant un ambient de treball motivador, tolerant i democràtic. La recerca de una millora qualitativa en l’acció educativa exigeix el establiment d’un sistema escolar no uniforme, diversificat i obert a les adaptacions curriculars.
    • Respondre a les necessitats d’una societat democràtica i complexa, fomentant la participació de tota la comunitat educativa i desenvolupant valors de llibertat, tolerància, solidaritat, justícia, creativitat i democràcia.
    • Preparar als nostres alumnes per a la seua participació i integració social, desenvolupant actituds que afavorisquen l’autonomia, responsabilitat, generositat, amabilitat i igualtat.
    • Afavorir l’accés al patrimoni sociocultural i mediambiental, desenvolupant actituds de respecte i de compromís amb el patrimoni cultural i el medi ambient..

 

2.-ANÀLISI DE L’ENTORN SOCIOLINGÜÍSTIC

 

Manises conta amb 29.778  habitants, té extensió de 19Km2 i una densitat de 1.567 h/km2. Està ubicat a la comarca de l’Horta Sud.

La piràmide de població del municipi reflecteix que el 49, 88% son homes y el 50,12% son dones. Por lo que respecta a l’estructura interna de la població, el grup de edat més voluminosa pertany al que va entre els 20  i els los 44 anys.

Al el sector agrari treballa el 9% de la població activa, percentatge molt baix si es compara amb el sector secundari o industrial, en el que s’ocupa un 62%. Un 29% ho fan al sector terciari o de servissis. Aquest predomini industrial – artesanat  es per la dedicació a la ceràmica.

En el referent al nivell d’estudis de la població major de 14 anys, La majoria en té estudis: el 44,9% té l’EGB, el 17,8%   Batxillerat  superior,  BUP o  COU, el 3, 38% FP1 o FP2 el 11,68% estudis superiors, front a un 12,12% que no aplega a estudis primaris.

A efectes administratius, polítics i de servicis, pertany als municipis històricament valencianoparlants o de predomini lingüístic valencià, segon la «Llei d’ús i ensenyament del valencià».

Les dades al voltant de d’utilització del valencià són les següents: un 28% utilitzen el valencià, un 49% l’entenen be i quasi un 22% no el comprenen. Els  números indiquen que el coneixement del valencià es baix, a soles un 17,80% el parla, el llegeix i l’escriu i el 50% el parla però no el llegeix ni l’escriu. En conseqüència, Manises es un municipi valencià parlant molt castellanitzat.

Dins de la localitat, el  C.E.I.P. José García Planells es situa entre el nucli antic i el Barri San Francesc, zona urbanitzada recentment amb vivendes adossades. Por això, ha variat el cens de l’alumnat, que ha passat d’un predomini de famílies procedents de la immigració d’altres comunitats castellanoparlants a famílies  procedents de Manises, València i d’altres municipis limítrofes.

 

 

3.-ANÀLISI DE CENTRE ESCOLAR

 

El col·legi Públic d’educació Infantil i Primària José García Planells, és un dels huit centres escolars de Manises. És un centre de nova construcció, any 2004,  que va  vindre a substituir el ja existent en molt mal estat.

Està format per:

      1. Sis unitats d’infantil
      2. Catorze de primària
      3. Dos de pedagogia terapèutica
      4. Dos d’audició i Llenguatge
      5. Gabinet   psicopedagògic a temps parcial

 

L’escola està situada al nord-est del poble, a la part més elevada del municipi, a pocs metres del riu Túria i de l’autovia (BYPASS) que comunica amb les autovies de Barcelona, Alacant i Madrid i molt a prop de l’aeroport, per tot això es tracta d’un espai molt transitat.

La barriada esta formada per:

      1. Edificis d’antiga construcció ocupades principalment per gent de classe mitjana baixa i immigrants
      2. Les vivendes socials ocupades principalment  per gent amb pocs recursos i persones d’ètnia gitana
      3. Vivendes unifamiliars que formen una zona residencial nova habitada per persones amb un nivell sociocultural mitja alt.

 

De l’anàlisi de l’entorn escolar és desprèn:

      1. L’alumnat del col·legi és molt divers.
      2. Caldrà compensar les desigualtats i millorar les competències dels nostres alumnes més desafavorits des de l’educació inclusiva.
      3. Que la presència del riu Túria i el Parc del Túria plantege la necessitat de fomentar el respecte i el compromís amb el medi ambient.
      4. La quantitat de trànsit a la zona planteja la necessitat de millorar el comportament vial dels nostres alumnes.

 

4.-ESTIL DE CENTRE

 

L’actuació de la comunitat educativa  s’orientarà:

      1. Cap a una participació activa i responsable de tots els membres: pares/mares, alumnes, professors/es, personal no docent i representants d’organismes
      2. Cap a un diàleg tolerant i obert, dins i cap l’entorn, amb apreci de la negociació com a mecanisme per a prendre acords.
      3. Cap a un procés d’informació/formació que valore l’experimentació i investigació que afavorisca la qualitat de l’ensenyament.
      4. Cap a un apreci de la competència professional, prestigi social i imatge dels nostres docents.
      5. Cap a una gestió dels recursos i materials que garantisca una òptima eficàcia del seu ús i done resposta a les demandes i necessitats.
      6. Cap a un apreci i respecte pel Centre Educatiu, en general, i la seua imatge i prestigi en particular com a resultat de tot l’anterior.

 

 

El nostre centre vol caracteritzar-se  i ser reconegut a través del valor suprem de la tolerància  com garant i generador de la societat democràtica. Entenem que l’única forma d’abastar aquest valor és desenvolupant actituds de:

      1. Autonomia
      2. Responsabilitat
      3. Respecte dels drets
      4. Apreci de les obligacions
      5. Presa de decisions
      6. Goig de les relacions amb els altres.

 

Considerem que els valors són projectes de vida que a soles es poden instrumentar a través d’unes actituds i que aquestes s’abasten i desenvolupen interioritzant unes normes. Els ideals com els valors no poden ser avaluats, però les actituds són observables com a conductes i les normes es poden reconèixer al  complir-les.

Per tot això, definim cada valor a través d’unes actituds que fan referència a capacitats de les persones per  actuar d’acord al que creuen i conforme al que viuen. Partint d’aquestes actituds, comprometent-se al compliment d’unes normes que afavorisquen i faciliten l’ús quotidià d’aquestes actituds, apreciant estes obligacions com acceptació dels drets dels altres i d’un mateix.

 

5.-OBJECTIUS DE CENTRE

 

5.1.-Amb els alumnes

 

1.-Afavorir l’adquisició de coneixements bàsics, procediments, habilitats, destreses i hàbits d’estudi i treball, que li permeten, desenvolupar-se amb soltesa en la vida i accedir a altres etapes educatives:

  1. Progressar en autonomia.
  2. Ser responsable.
  3. Interioritzar les normes de convivència
  4. Apreciar  i complir  les obligacions.
  5. Esforçar-se en donar respostes
  6. Prendre decisions
  7. Tindre curiositat i interés per les novetats
  8. Plantejar-se interrogants i hipòtesis.

 

2.-Desenvolupar actituds que afavorisquen la comprensió dels altres i de sí mateix

  1. Acceptar-se a sí mateix i afavorir l’autoestima.
  2. Acceptar les crítiques sense pessimisme.
  3. Actuar amb generositat, alegria i optimisme.
  4. Estimar la veritat i rebutjar l’engany.
  5. Demostrar paciència i serenitat.
  6. Admetre les errades pròpies i dels demés
  7. Valorar els encerts propis i dels altres

 

3.-Desenvolupar actituds que milloren el respecte i la convivència amb els demés.

  1. Respectar les normes de comunicació oral.
  2. Utilitzar el diàleg i la negociació per resoldre els conflictes
  3. Controlar els impulsos d’acord a la situació.
  4. Gaudir de les relacions amb els demés.
  5. Respectar els drets dels altres.

 

4.-Desenvolupar actituds de justícia i igualtat entre els alumnes i rebutjar les discriminacions en les seues relacions socials

  1. Apreciar allò que és  just per a ell i pels demés.
  2. Rebutjar les discriminacions diferencials.
  3. Apreciar la diferència com a riquesa intel·lectual.
  4. Estimar a les persones en la seua dignitat humana.
  5. Col·laborar en activitats d’integració.

 

5.-Fomentar actituds de cooperació i democràcia.

  1. Agrair l’ajuda i prestar col·laboració.
  2. Projectar accions de participació
  3. Participar activament en els treballs en grup.
  4. Acceptar les decisions de la majoria
  5. Exercir amb responsabilitat els càrrecs
  6. Apreciar l’autoritat representativa.

 

6.-Ajudar als alumnes a descobrir el seu entorn, interaccionar amb ell per gaudir, millorar i conservar-lo.

  1. Preocupar-se per la millora estètica del centre.
  2. Preocupar-se per conservar  el col·legi.  les seues instal·lacions i els materials
  3. Gaudir de les celebracions i commemoracions com a part del nostre entorn cultural.
  4. Apreciar l’entorn natural i mostrar interés per la seua conservació i millora
  5. Apreciar el seu patrimoni artístico-cultural.

 

5.2.-Amb els professors

 

1.-Afavorir el desenvolupament integral de l’alumnat, personal, física i socialment.

      • Incorporar a les programacions, objectius, continguts i activitats que s’adapten  a les peculiaritats i interessos del nostre alumnat.
      • Utilitzar una metodologia activa, globalitzadora, experiencial que motive la capacitat creadora i l’espontaneïtat, a més de les aptituds intelectuals.
      •  Compensar les desigualtats socials, afavorint el rebuig a factors alienants i discriminatoris recolzant les necessitats especials de cada alumne i alumna i fomentant un ambient de treball motivador, tolerant i democràtic.
      • Fomentar una educació basada en els principis de igualtat, tolerància, cooperació i solidaritat rebutjant la violència i la discriminació i propiciant el diàleg, l’ajuda i la comprensió.
      • Procurar manifestar-se objectivament, sent tolerant i evitant tendències ideològiques.

 

2.-Afavorir la competència professional dels professors i professores del col·legi, millorar el seu prestigi social i la seua imatge.

  • Fomentar els processos de formació i informació del professorat
  • Potenciar la coordinació i el treball en equip dels educadors i educadores amb la finalitat d’assegurar coherència i complementarietat en les seues actuacions.
  • Promoure el compliment de l’acordat per la majoria i en els òrgans de govern del centre

 

3.-Gestionar els recursos i materials per garantir una òptima eficàcia del seu ús i donar resposta a les demandes i necessitats

  • Utilització dels recursos del centre: d’aula, de cicle, medis audiovisuals, tecnològics i experimentals.
  • Distribuir els recursos de manera eficaç, tenint en compte les necessitats.

 

5.3.-Amb la resta de la Comunitat Educativa

 

1.-Implicar als pares i mares en el procés educatiu dels seus fills i filles contribuint al seu desenvolupament integral.

  • Establir canals de comunicació família – escola. Dialogar amb els professors i professores del col·legi a la fi de trobar solució a les dificultats i conèixer el avanços dels fills i filles.
  • Acompanyar al xiquet i xiqueta en la seua experiència recolzant la seua iniciativa i autonomia.
  • Ajudar als seus fills i filles a trobar el sentit dels seus impulsos i la necessitat de control dels mateixos.

 

2.-Ser conseqüents amb l’elecció d’aquest centre educatiu, la seua llibertat per elegir centre docent i respectar el decidit per la majoria representada en els òrgans de govern.

  • Respectar aquest projecte educatiu de centre
  • Respectar els acords del Consell escolar
  • Afavorir la participació del seu fill i filla en les activitats programades pel centre.

 

 

5.4.- Amb altres institucions

 

1.-Fomentar i potenciar la col·laboració i participació dels membres de la Comunitat Educativa i Institucions de l’entorn.

  • Afavorir la participació dels xiquets i xiquetes del centre en campanyes i activitats del municipi dirigides a alumnes  d’educació Infantil i Primària.
  • Establir canals de comunicació eficaces entre el col·legi i les institucions de l’entorn: Ajuntament, Serveis Socials, Conselleria…
  •  

6.-ORGANITZACIÓ DEL CENTRE.

 
   

 



6.1.- Mesures de coordinació entre el segon cicle d’Educació Infantil i el primer curs d’Educació Primària.

Ha d’existir una estreta relació entre l’Educació Infantil i l’Educació Primària , en el nostre Centre anem a organitzar-lo de la manera següent:

ASPECTES ORGANITZATIUS

Intercanvi entre els equips docents.

Els equips docents han d’establir un calendari de reunions on es pose en comú les aportacions per cicles, reflexió i debat, presa d’acords (una vegada al trimestre).

Els participants i responsables són:

 

PARTICIPANTS

RESPONSABLES

EQUIP D’EDUCACIÓ INFANTIL

CAP D’ESTUDIS

EQUIP DE 1º CURS

COORDINADORES DOCENTS

CAP D’ESTUDIS

DIRECCIÓ

DEPARTAMENT D’ORIENTACIÓ

CAP D’ESTUDIS

PT

CAP D’ESTUDIS

 

ASPECTES CURRICULARS

 

  • Objectius mínims d’eixida d’Educació Infantil i d’entrada a Primer Curs de Primària, associats al desenvolupament de les competències bàsiques.
  • Indicadors de l’avaluació final del tercer nivell d’Educació Infantil i de l’avaluació inicial de Primer Nivell d’Educació Primària.
  • Model d’avaluació inicial per a aplicar a principi de curs de Primer i que serveix de repàs per a l’alumnat.

 

ASPECTES METEDOLÒGICS

 

Compromisos de Primer Nivell de Primària

 

  • Organitzar racons a l’aula: Biblioteca, lògico- matemàtic.
  • Fomentar el treball en equip, en xicotets grups.
  • Mantindre la realització de dramatitzacions de contes o teatres llegits.

 

Compromisos d’Educació Infantil

 

  • Treballar l’atenció de l’alumnat, assentar-se correctament.
  • Acords sobre l’aprenentatge lecto-escriptor per a ennllaçar amb el pla d’Educació Primària.
  • Utilitzar estratègies que fomenten el raonament matemàtic.

 

Compromisos d’amdós Etapes

 

  • Acordar la forma de l’ensenyament de les operacions matemàtiques en primer curs de Ed. Primària i la seua iniciació a 5 anys.
  • Criteris per a la selecció de materials curriculars.
  • Aspectes relacionats amb la lecto-escriptura: suport de pauta, model de grafisme, forma d’agarrar el llapis, treball de la direccionalitat…
  • Reunions de les tutores de Primer curs d’Educació Primària i les tutores de 5 anys a cada trimestre.

 

 

6.2.- Mesures organitzatives d’atenció educativa per als alumnes que opten per no cursar Religió.

Per als alumnes que no desitgen rebre ensenyances de Religió, el centre organitza activitats educatives en què es desenrotlla l’àrea de Valors Socials i Cívics en els cursos Primer, Tercer i Cinqué en horari simultani al de les ensenyances de Religió.

L’àrea de Valors Socials i Cívics contribuïx que l’alumnat millore la seua competència per a aprendre i tindre iniciativa, estimulant la motivació, l’esforç i les capacitats de reflexió, síntesi i estructuració. Els ajuda a enfrontar-se als problemes, experimentar i realitzar projectes en equip, treballar de forma independent, prendre decisions i generar alternatives personals.

La metodologia en l’aula s’ha de fonamentar en la relació entre el progrés personal i l’acadèmic, perquè equilibri afectiu i aprenentatge van units i s’enfortixen mútuament. Les decisions metodològiques s’han de guiar per l’objectiu de facilitar el desenrotllament de persones ben formades i informades, capaços d’assumir els seus deures i defendre els seus drets, exercir la ciutadania activa, incorporar-se a la vida adulta de manera satisfactòria i desenrotllar un aprenentatge permanent al llarg de la vida. Els processos d’ensenyança i aprenentatge estaran basats en la participació de tots els alumnes, de manera que s’assenten valuosos i capaços. D’ací la importància de proposar el treball cooperatiu per a la realització de les tasques, que permet a l’alumnat l’anàlisi i l’expressió i interpretació de pensaments, sentiments i fets en distints contextos socials i culturals, així com l’ús del llenguatge per a regular la conducta i relacionar-se amb els altres.

Per als alumnes que no desitgen rebre ensenyances de Religió als cursos 2n, 4t i 6é,  el centre organitza activitats de caràcter educatiu que permeten garantir-los una adequada atenció, sense que això supose cap discriminació pel fet de no rebre les dites ensenyances.

Les activitats educatives es desenvolupen en horari simultani al de les ensenyances de Religió i estan orientades al foment de la lectura i a l’estudi dirigit; en cap cas les dites activitats comporten l’aprenentatge de continguts curriculars associats al coneixement del fet religiós ni a qualsevol àrea de l’etapa.

En el Segon Cicle d’Educació Infantil les activitats educatives es desenvolupen també en horari simultani al de les ensenyances de Religió i estan orientades al seguiment de tasques i tutoria.

 

6.3.- Mecanismes de cooperació entre els representants legals de l’alumnat i el propi centre per a millorar el rendiment acadèmic de l’alumnat.

 

La participació dels representants legals de l’alumnat en el procés educatiu s’efectuarà segons estableix l’article 16 del Reial Decret 126/2014.

 

A fi de respectar i potenciar la responsabilitat fonamental de les famílies en esta etapa, el centre cooperarà estretament amb elles i estableix mecanismes per a afavorir la seua participació en el procés educatiu de l’alumnat. Entre estos mecanismes, promou els compromisos amb l’alumnat i els seus representants legals indicats en l’article 15.3 del Reial Decret 126/2014, així com en la normativa vigent a la Comunitat Valenciana per la qual es regula la declaració de Compromís Família-Tutor entre les famílies o representants legals de l’alumnat i els centres educatius de la Comunitat Valenciana.

 

A més, el centre estableix vies perquè hi haja una coordinació i informació periòdica amb les famílies, informant els representants legals de l’alumnat sobre els criteris i procediments d’avaluació establerts en les diferents programacions didàctiques.

 

Després de cada sessió d’avaluació, la tutora  comunicarà als representants legals de cada alumne o alumna la informació dels seus resultats, i es realitzarà una reunió per a tractar el desenrotllament del procés educatiu.

 

Després de l’avaluació final en cada curs, s’informarà per escrit sobre el resultat de l’esmentada avaluació, amb indicació dels resultats obtinguts en totes les àrees; els resultats de les avaluacions individualitzades, si és el cas; les decisions relatives a la promoció o repetició de curs; les mesures d’atenció a la diversitat previstes, si calen perquè l’alumnat progresse en el seu procés educatiu; i totes aquelles qüestions que acorde el professorat del grup en relació amb el procés educatiu de l’alumne o alumna.

 

7. CRITERIS DE AVALUACIÓ DEL P.E.C. 

 

 

INFORME SOBRE EL CONTINGUT I ACTUALITZACIÓ  DEL PROJECTE EDUCATIU  DEL CENTRE

ELEMENTS QUE CONTÉ

 

ESTAT

 

DATA D’APROVACIÓ

MODIFICACIÓ

OBSERVACIONS

 

  1. Estan establerts els Valors?

 

 

 

  1. Estan establerts els Objectius?

 

 

 

  1. Estan establertes les prioritats d’actuació?

 

 

 

  1. Està elaborada la concreció del currículum?

 

 

 

         4.1.- Educació Infantil

 

 

 

         4.2.- Educació Primària

 

 

 

         4.3.- Educació Secundària

 

 

 

  1. Es contempla el Tractament transversal de l’educ. en valors?

 

 

 

  1. Està elaborat el Pla de Normalització Lingüística (PNL)?

 

 

 

  1. Té D.P.P.  Disseny Particular del Programa o programes ?

 

 

 

  1. Estan establerts els Criteris bàsics que orienten la:

 

 

 

         8.1.-Organització i funcionament del centre?

 

 

 

         8.2.-Participació dels diversos estaments de la Comunitat educativa?

 

 

 

         8.3.-Cooperació entre centre-família per a millorar el rendiment acadèmic?

 

 

 

         8.4.-Organització de l’atenció educativa a l’alumnat que no opte per religió?

 

 

 

         8.5.-Coordinació 2n cicle Infantil i primer cicle de Primària?

 

 

 

         8.6.-Coordinació entre Primària i Secundària?

 

 

 

         8.7.-Coordinació amb els serveis municipals?

 

 

 

        8.8.-Utilització de les instal·lacions per altres entitats?

 

 

 

  1. Està elaborat

 

 

 

        9.1.- El RRI (Reglament de Règim Interior).

 

 

 

        9.2.- El Pla de convivència.

 

 

 

        9.3.- El PAT (Pla d’acció tutorial)

 

 

 

        9.4.- Les Mesures o el Pla d’atenció a la diversitat (PAD).

 

 

 

        9.5.- El Pla d’autoprotecció.

 

 

 

        9.6.- El Pla per al foment de la lectura.

 

 

 

        9.7.- El Pla de transició d’EP a ESO.

 

 

 

10.- Està exposat públicament el PEC.

 

 

 

11.- El Projecte Educatiu està a ITACA

 

 

 

12.- Altres plans.