Declaració de Política Erasmus IES Rascanya-Antonio Cañuelo

L’Institut d’Educació Secundària Rascanya-Antonio Cañuelo de València és un centre públic que imparteix ensenyaments d’Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat i Formació Professional en els nivells de:

  • Formació Professional Bàsica en les branques d’Electricitat-Electrònica i Fabricació i Muntatge.
  • Formació Professional en les branques d’Instal·lació i Manteniment (de grau mitjà i superior). Activitats Físiques i Esportives (de grau superior) i Electricitat i Electrònica (de grau mitjà i superior).

El centre està situat en el barri de Sant Llorenç, una zona amb un fort component multicultural que enriqueix aquest sector de la ciutat.

Com a centre públic, educa en la igualtat i és aconfessional. Arrelat en la realitat valenciana, la seua llengua i la seua cultura humanística i científica, l’IES Rascanya-Antonio Cañuelo s’incorpora als profunds canvis que experimenta la societat valenciana. La multiculturalitat, l’aplicació de les noves tecnologies, la igualtat entre sexes i orientacions sexuals, la igualtat d’oportunitats per a tots i totes juntament amb la consciència profundament europea i una vocació creixent per la internacionalització, constitueixen un eix vertebrador d’entendre l’ensenyament.

Des de la creació l’IES Rascanya-Antonio Cañuelo l’any 2005, sempre hem apostat per la internacionalització que, per a nosaltres, és un motor important per al canvi institucional i té una gran influència en la concepció de les activitats educatives. La nostra participació en programes europeus i el contacte amb centres anàlegs d’altres països ha anat incrementant-se al llarg del temps. La consciència europea, sensibilitat per les llengües i la internacionalització són àmpliament reconeguts per tots els integrants del nostre claustre i formen hui dia un dels segells característics de qualitat en els nostres ensenyaments.

Des del nostre departament de programes Erasmus, format per professors i professores de diferents branques professionals i acadèmiques, al costat de membres de l’equip directiu del centre, hem apostat, per visualitzar l’estratègia d’internacionalització cap a tots els nostres alumnes, famílies, membres del claustre i societat en general. Aquest departament de programes Erasmus és, a més, l’encarregat de dissenyar les fases d’informació, selecció, validació i difusió dels diferent projectes Erasmus en els quals ens involucrem.

Participar en programes Erasmus ens ajudarà a aconseguir els següents objectius:

  • Des del punt de vista dels nostres alumnes:
    • En ser part del nostre alumnat provinent d’un estrat social-cultural mig-baix amb una falta d’adaptació als canvis i falta d’iniciativa pròpia, la participació en programes Erasmus contribuirà a minorar aquestes mancances i a més millorar la seua autoestima, augmentar les seues capacitats lingüístiques i les seues capacitats professionals millorant substancialment l’ocupabilitat dels nostres cicles de formació professional, així com la potenciació en el creixement personal i intercultural dels nostres estudiants. També ens ajudarà a incrementar les matrícules en els cicles de formació professional i acréixer l’interés dels nostres estudiants per continuar els seus estudis.
  • Des del punt de vista del nostre professorat:
    • Els nostres objectius seran ampliar les competències lingüístiques i professionals en observar, en el pla tècnic, la metodologia, els materials i els coneixements que obtindrem de professors i centres escolars que visitem durant la formació per observació. En la Formació Professional, els programes Erasmus ens ajuden aprofundir en el coneixement dels diferents sistemes de formació professional en relació amb les pràctiques en empresa. Això ens ajuda a la millora de les relacions amb les nostres pròpies empreses i la gestió de la qualitat de la Formació Professional Dual en el nostre centre. Cal no oblidar que els programes Erasmus incrementaran la consciència europea entre el nostre professorat.
  • Des del punt de vista de les famílies, el nostre barri i la nostra ciutat:
    • La participació en programes Erasmus ens permet un augment del prestigi, reconeixement i internacionalització.

Tota aquesta experiència augmenta l’excel·lència i qualitat, tant a nivell metodològic com en relació amb la gestió de les pràctiques en empresa. També ens ajuda a crear una xarxa estable de col·laboració amb els centres europeus socis en els nostres projectes.


IES Rascanya-Antonio Cañuelo Erasmus Policy statement

Rascanya-Antonio Cañuelo High School in Valencia is a public center that offers compulsory secondary education baccalaureate and vocational training at the levels of:

  • Vocational Initiation Programmes in the branches of Electricity-Electronics and Manufacturing and Assembly.
  • Vocational Training in the branches of Installation and Maintenance (intermediate and higher level). Physical and Sports Activities (higher level) and Electricity and Electronics (intermediate and higher level).

The center is located in Sant Llorenç neighbourhood, an area with a strong multicultural component that enriches this sector of the city. As a public center, it educates on equality and it is non-denominational. Rooted in the Valencian reality, its language and its humanistic and scientific culture, Rascanya-Antonio Cañuelo High School joins the profound changes that valencian society is experiencing. Multiculturalism, the application of new technologies, equality between sexes and sexual orientations, equality of opportunities for all, together with a deeply European conscience and a growing vocation for internationalization constitute a backbone of understanding teaching.

Since the inauguration of Rascanya-Antonio Cañuelo High School in 2005, we have always opted for internationalization which, for us, is an important engine for institutional change and has a great influence on the conception of educational activities. Our participation in European programmes and contact with similar centers in other countries has been increasing over time. European awareness, sensitivity to the diversity of languages and internationalization are widely recognized by all the members of our school and today this form is one of the hallmarks of quality in our teachings.

From our Erasmus programmes department, made up of teachers from different professional and academic branches, together with members of the center’s board of directors, we have opted to make the internationalization strategy visible to all our students, families, members of the faculty and society in general. This department of Erasmus programmes is also in charge of designing the information, selection, validation and dissemination phases of the different Erasmus projects in which we are involved.

Participating in Erasmus programmes will help us achieve the following objectives:

  • From the point of view of our students, as part of them come from a lower-middle sociocultural level with a lack of adaptation to changes and a lack of self-initiative, their participation in Erasmus programmes will contribute to reducing these deficiencies and also improving their self-esteem, increasing their linguistic abilities and their professional capacities, substantially improving the employability of our professional training cycles, as well as their empowerment in the personal and intercultural growth. It will also help us increase enrolment in professional training cycles and increase the interest of our students to continue their studies.
  • From the point of view of our teachers, our objectives will be to expand linguistic and professional skills by observing, on a technical level, the methodology, materials and knowledge that we will obtain from teachers and schools that we visit during training by observation. In Vocational Training, Erasmus programmes help us to deepen our knowledge of the different professional training systems in relation to internships in companies. This helps us to improve relations with our own companies and to manage the quality of Dual Vocational Training in our center. Nor should we forget that Erasmus programmes are going to increase European awareness among our teachers.
  • From the point of view of families, our neighbourhood and our city, participation in Erasmus programmes allows us to increase prestige, recognition and internationalization. All this experience increases excellence and quality, both methodologically and in relation to the management of company practices. It also helps us create a stable network of collaboration with partner European centers in our projects.

Finally, we cannot leave aside the objective always present in the philosophy of our center since its creation, which is the contribution to the strengthening of a true European citizenship, where teachers and students will discover the cultural values of the countries visited and become aware of the enormous potential of the European Community