L’IES Pedreguer fabrica pantalles de protecció per impressió 3D.

L’IES Pedreguer disposa de dues impressores 3D i ha començat a fabricar pantalles de protecció utilitzant aquestes impressores per a distribuir als sanitaris de la Marina Alta. La impressió 3D permet una producció barata, ràpida i necessària en temps de crisis, i per això el coordinador TIC és qui conta amb les impressores actualment per a elaborar la peça de subjecció de les pantalles de protecció utilitzades per fer front a la expansió del Covid-19. 

Es tracta d’una pantalla que protegeix tota la cara i es col·loca sobre una màscara quirúrgica convencional, aconseguint protegeix els ulls i és bloqueja més eficaçment la propagació de gèrmens. 

Els materials necessaris per a la fabricació d’aquestes pantalles són principalment làmines d’acetat per a la pantalla, filament d’impressora 3D per a la peça de subjecció i gomes elàstiques de merceria, tot ell subvencionat pel centre educatiu ja que l’equip directiu des del primer moment a mostrat total predisposició a ajudar i donar suport a aquesta iniciativa, sense ànim de lucre.

Però no treballen a soles sinó units amb el moviment Coronavirus Makers, una xarxa de milers de voluntaris que treballen coordinats via l’aplicació mòbil Telegram per a crear màscares, mascaretes, respiradors, cabines… en un temps record i posar-les a disposició dels centres de salut. 

Les impressores foren adquirides pel centre educatiu com a ferramenta principal del projecte aprenentatge-servei “Vida independent i autonomia personal” que porten a terme el curs 2019-2020 els alumnes de Formació Professional d’aquest institut per a l’elaboració de productes de suport per a persones en situació de dependència. Però actualment, donada la situació d’alarma pel Covid-19 han deixat de fabricar productes de suport per a crear aquest Equip de Protecció Individual (EPI) que escasseja. 

TALLER RCP I DESA

Al llarg del segon trimestre, des del mòdul Primers Auxilis de 1er curs del CFGM Tècnic/a en Atenció a Persones Situació de Dependència, l’alumnat adquireix coneixements sobre la cadena de supervivència, reanimació cardiovascular i l’ús del desfibril·lador semiautomàtic (DESA). Però per aprofundir en el tema i aconseguir una metodologia més activa, la setmana passada els alumnes van rebre una xerrada-taller sobre recuperació cardiovascular i desfibril·lació en l’institut de mà d’Àgueda Moreno, professora del CFGM Tècnic/a en Emergències Sanitàries a l’IES nº1 de Xàbia i monitora de DESA. L’activitat va ser tot un èxit ja varem aconseguir una alumnat molt implicat, doncs és important saber cóm actuar front una situació d’emergència ja que pot salvar una vida!

Águeda ens explica que és el DESA (Desfibrilador Extern SemiAutomàtic)
Mentres Elena col·loca els pegats del DESA, Angie realitza les compressions toràciques.
Kimberly i Ingrid continuen practicant però ara utilitzem també la bossa autoinflable (AMBÚ).

XERRADA TACTE SOCIAL 

El passat dimarts 25 de febrer l’alumnat de 1er curs del CFGM Tècnic/a en Atenció a Persones en Situació de Dependència reberen una xerrada per part de Jairo Rosselló i Jackie Caselles, director i treballadora social de Tacte Social, respectivament. Tacte Social és una empresa social acreditada per la Generalitat Valenciana que es dedica al Servei d’Ajuda a Domicili i que col·labora activament en la FP dual, les FCT’s i diversos projectes de l’IES Pedreguer. 

Al llarg de la xerrada l’alumnat i professorat coneixerem de primera mà com va nàixer i com ha crescut aquesta empresa (que ja celebra el tercer aniversari), les àrees de treball que abasta com son dependència, estimulació cognitiva, aula de memòria, pedagogia i logopèdia, consultoria social… Ens parlaren del perfil professional dels seus treballadors remarcant el paper del TAPSD dins en l’assistència a domicili. La nostra alumna Tatiana, de 2º curs del cicle, va intervindre per comentar la seua experiència ja que ella ha cursat el cicle en modalitat FP dual en Tacte Social i on començarà breument la formació en centres de treball (FCT). 

Cal destacar la filosofia de Tacte Social: “estar per i per a les persones”, amb un tracte cuidat i personalitzat a cada usuari, seguint el model centrat en la persona. Model base dels continguts d’aquest cicle a l’IES Pedreguer i que des dels diferents mòduls potenciem, ja que és un model d’atenció que busca i prioritza la qualitat de vida de les persones grans que precisen cures però partint de les seves necessitats, garantint els seus drets i respectant les seves preferències i desitjos en l’atenció i vida quotidiana. 

Moltes gràcies Jairo i Jackie, de nou, per la vostra participació!

VISITA DE L’ALUMNAT DEL CFGM D’ATENCIÓ A PERSONES EN SITUACIÓ DE DEPENDÈNCIA AL CENTRE DE DIA I CENTRE OCUPACIONAL DE LA XARA APROSDECO

APROSDECO és una associació sense ànim de lucre de familiars de persones amb diversitat funcional intel·lectual que des de l’any 1974 aposta per innovar, impulsar i posar a l’abast de les persones amb diversitat funcional tots els recursos i suports per a millorar la seva qualitat de vida. Entre els recursos que proporcionen estan el centre especial d’ocupació en Ondara, un centre ocupacional i un centre de dia en la Xara i habitatges tutelats i un Club d’oci en Dènia. És una entitat compromesa amb valors centrats en la solidaritat, inclusió, participació, igualtat d’oportunitats i gestió eficaç. 

El passat dimarts, 18 de febrer, l’alumnat de TAPSD i el professorat del cicle vam visitar el centre de dia i el centre ocupacional situats a la Xara. Vam ser rebuts per Alicia, una de les monitores, per Ana, la seva directora i per Tamara, Bea, Vanessa i Dani, tres persones usuàries del centre ocupacional que a més ens van fer una visita guiada per les instal·lacions. Ens van explicar amb entusiasme les activitats i tallers que es fan al centre (activitats d’esport, teatre, dansa, viatges i eixides varies, celebracions de festes i efemèrides com el 8 de març, taller d’habilitats socials, taller d’habilitats d’autonomia personal, taller de fusteria, taller d’arts plàstiques, taller de ceràmica…). Va ser una jornada molt agradable i molt enriquidora que va ajudar al nostre alumnat a entendre que també dins del sector de població amb diversitat funcional intel·lectual, cada persona té unes característiques, unes necessitats i uns interessos diferents. Moltes gràcies APROSDECO! 

VISITA A LA SEU DE CREU ROJA A ALACANT

La setmana passada, el nostre alumnat de 2º TAPSD  va viatjar a Alacant per visitar les instal·lacions de la Seu Provincial de la Creu Roja per conèixer els serveis  que ofereix la Creu Roja a les persones en situació de dependència com: “cuidate +” que fomenta les autocures gràcies a un seguiment de la salut per promoure el benestar físic, mental i emocional, campanyes informatives en èpoques de de fred o calor, projecte d’oci i temps lliure, teleassistència, projecte emergències socials i emergències sanitàries…

Ens interessarem principalment pel programa de teleassistència que ofereixen i que permet als usuaris i usuàries continuar vivint a sa casa mantenint la seua independència, impulsant un envelliment actiu i ajudant en la promoció de l’autonomia personal. Yolanda, treballadora de Creu Roja, ens va mostrar i explicar una amplia gama de dispositius de teleassistència com tensiòmetres i bàscules intel·ligents que es connecten al smartphone per tindre un major control i seguiment dels mesuraments i així enviar-li la informació al metge, facultatiu, cuidador/a… i dispositius de seguretat que requereixen les persones usuàries del servei que necessiten reforçar la seua seguretat, bé per motius de riscos al seu domicili (detectors de fum i gas connectats amb el sistema de teleassistència), o bé per una situació fràgil de salut (detectors de mobilitat/passivitat per controlar l’activitat i/o la inactivitat de la persona, pastillers electrònics amb alarma que proporcionen protecció front sobredosi i preveu l’accés a la medicació fora de les hores prescrites, etc). 

Per últim, visitarem la sala des d’on els teleoperadors i les teleoperadores proporcionen atenció telefònica als usuaris i usuàries. Visquérem en primera persona cóm és el dia a dia i els serveis que es desenvolupen: recepció de crides d’emergència, l’emissió de crides de control i seguiment, agenda i recordatoris, campanyes de sensibilització, col·laboració amb els cossos de seguretat, emergències i sanitaris… Poguérem conversar amb ells i elles, escoltar anècdotes, resoldre dubtes… 

Moltíssimes gràcies a Creu Roja per atendre’ns i, sobretot, Yolanda, per la passió amb la que ens has transmès tanta informació!