Curs Erasmus+ Encourage Creative Thinking a Praga

El Pensament Creatiu, una habilitat clau del s.XXI

El gran projecte Erasmus+ en l’IES La Patacona  integra, entre altres, el programa Talent-ED, de mobilitat amb finalitats formatius per al professorat. Durant aquest curs 2021-22, s’han dut a terme diverses  mobilitats d’aquest tipus  a diferents països de la UE. Una d’aqueixes mobilitats va tindre lloc a la primavera, a Praga, lloc al qual ha viatjat Esther García, professora d’EPVA de l’IES La Patacona, per a participar en el curs Encouraging Creative Thinking.

Per què un curs de formació en un altre país?

A tots els beneficis que ens pot aportar un curs de formació: aprenentatge de conceptes nous, consolidació de coneixements, noves experiències, etc. cal afegir-li els beneficis que ens aporta el fet d’eixir del nostre entorn. El gran avantatge que ens ofereix  l’exposició contínua a una llengua estrangera, és que ens ajuda a millorar la fluïdesa en la parla d’un idioma, es reforcen les habilitats comunicatives. En aquest cas, han sigut 5 dies utilitzant l’anglés com a llengua vehicular, tant en el curs com fora d’ell. D’altra banda, la trobada amb col·legues de diferents nacionalitats, enriqueix encara més l’aprenentatge, l’intercanvi d’idees,  a més ajuda a crear xarxes per a futures col·laboracions. Hi ha a més, un valor cultural afegit a l’experiència de viatjar. 

Per què és important desenvolupar el Pensament Creatiu?

La creativitat ens ajuda a enfrontar situacions diverses, a resoldre problemes de manera imaginativa, a desembolicar-nos en diferents tessitures, a connectar idees de diferents àrees… sense creativitat no podríem evolucionar: està en l’art, està en la ciència, en la investigació, en la innovació…

Qualitats com la confiança i alta autoestima, la curiositat, les ganes d’aprendre, ajuden al fet que una persona siga creativa. Entre els diferents obstacles que poden impedir que la creativitat aparega, està la por (a ser jutjades, a eixir de la nostra zona de confort, a no complir amb les expectatives…). Podem augmentar el nivell de creativitat tenint clares les nostres fortaleses i impulsant les qualitats que, potser, podem millorar

La creativitat inclou dos processos: pensar i produir. I ací ve la diferència entre ser creatives o ser imaginatives. La persona imaginativa treballa només la part mental, el pensament,  no produeix. La persona creativa  ha de ser imaginativa però a més, crea, produeix, ho porta a la pràctica. 

Sobre el curs…

Organitzat per ITC (International Training Center), va tindre lloc en les instal·lacions de la Universitat Tècnica Txeca, en la  bellíssima ciutat de Praga, República Txeca.  Al llarg de 5 dies, treballem amb diferents materials i recursos per a estimular el nostre pensament creatiu i  d’aquesta manera, poder  estimular també el de l’alumnat. 

El curs estava estructurat en 11 mòduls, sent el primer introductori, i tots ells fonamentalment pràctics,  amb activitats tant individuals com col·laboratives. Després de cada activitat,  es realitzava una posada en comú amb les nostres conclusions i reflexions. La part de reflexió  era tan enriquidora com l’activitat en si mateixa. 

Entre els objectius del curs, estava el de millorar les habilitats del nostre pensament creatiu, incentivar la imaginació i generar espontaneïtat.  Es van facilitar  recursos, com a  tècniques, aplicacions informàtiques i idees innovadores per a aplicar el pensament creatiu a tots els àmbits, sempre des d’una perspectiva  interdisciplinària i inclusiva.  Amb totes aquestes eines, a més de millorar la nostra pròpia  creativitat, intentarem  afavorir l’autonomia en l’alumnat, així com el desenvolupament d’habilitats d’alt nivell, com són la creativitat, el pensament crític i la resolució innovadora de problemes. 

Així mateix, existeixen nombroses eines digitals, aplicacions, programes, etc. que ens poden ajudar a desenvolupar el pensament creatiu, útils tant per al docent com per a l’alumnat.  Hem d’explorar-les.. 

Al llarg de la setmana, es van revisar diferents models d’avaluació i com hauria de ser un bon feed-back, es van donar tips per a dissenyar activitats creatives, activem el pensament creatiu, es va parlar de la relació entre la creativitat i la multiculturalitat i interculturalitat, es van fer exercicis de creació, interpretació  i apreciació d’una història,  apliquem el 4F debriefing,… En les diferents sessions,  a més  vam poder comprovar  la relació entre la creativitat i la zona de confort: eixint de la zona de confort, ens trobem amb l’anomenada zona d’aprenentatge, però encara més enllà està el desconegut,  l’anomenada zona de pànic o zona màgica per ser encara més desafiadora. Podem trobar la creativitat eixint de la nostra zona de confort i enfrontant nous reptes. Amb l’alumnat, això s’ha de treballar de manera molt acurada, ja que la zona de confort de cadascú és única, es pot expandir o reduir segons cada vivència personal.

La valoració del curs és molt positiva,  ha sigut molt enriquidor, amb un contingut molt  interessant, en el qual, a poc a poc, podrem anar aprofundint amb els recursos que ens han facilitat.  El plantejament del curs ha sigut fonamentalment pràctic, per consegüent, la formació ha sigut dinàmica i divertida. En finalitzar el curs, i de manera unànime, hem felicitat la professora. L’organització ha sigut impecable i el lloc, Praga, magnífic.

Després d’aquesta experiència, el retorn a les aules ha estat  ple d’energia, d’inquietud per voler aprofundir una mica més en el tema, de noves idees, de  contactes i projectes futurs, de noves experiències que compartir amb col·legues i alumnat.